Samsung lanserar SSD 850 Evo med minnestypen 3D V-NAND i TLC-utförande

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar SSD 850 Evo med minnestypen 3D V-NAND i TLC-utförande

Med SSD 850 Evo utlovar Samsung tålighet och prestanda trots användning av TLC-konfigurerat minne, någonting som möjliggörs tack vare minnestypen 3D V-NAND.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant, blir nog min nästa SSD.

Permalänk

Vem vågar vara första försökskaninerna? När 840 och 840 evo inte blev så lyckad och först nämna verkar inte ens bli fixad.

Men generös garantitid i alla fall. Prestandan för TLC minnet är inte så imponerande, men det förklarar ju helt okej pris (som lär sjunka efter ett litet tag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Intressant. Behöver ingen SSD just nu, men Samsungs enheter lär knappast ha ont om försökskaniner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NH har läkt ut lite prestandasiffror (ingen NDA?). Preliminärt ser 850evo ut att vara typ 10% snabbare än 840 evo i deras benchmark. Kontigt nog ser TB modellen ut att vara långsammare än 500gb.

Permalänk
Medlem

Mjaä... Nu ska vi ta det lilla lugna här.. TLC är TLC för mig och jag tar inte i en TLC-SSD med tång innan den BEVISAT sin tillförlitlighet.

Meeeeen såklart kommer folk köpa den här direkt och sedan gnälla om att Samsung är ett skitföretag när deras ultralågbudget SSD går sönder, som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mjaä... Nu ska vi ta det lilla lugna här.. TLC är TLC för mig och jag tar inte i en TLC-SSD med tång innan den BEVISAT sin tillförlitlighet.

Meeeeen såklart kommer folk köpa den här direkt och sedan gnälla om att Samsung är ett skitföretag när deras ultralågbudget SSD går sönder, som vanligt.

har jag sovit under en sten?

Jag har läst mycket om TLC-FW-problem, och om hur Samsung missköter sitt producentansvar...

Men att där skulle vara påtagliga problem med tillförlitlighet,
och att de skulle gå sönder i onormal omfattning har jag inte uppfattat.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Men att där skulle vara påtagliga problem med tillförlitlighet,
och att de skulle gå sönder i onormal omfattning har jag inte uppfattat.

Ja, du vet hur det är på forum, de vanliga överdrifterna utan någon som helst egen erfarenhet själv.

Skrivet av Ozzed:

Meeeeen såklart kommer folk köpa den här direkt och sedan gnälla om att Samsung är ett skitföretag när deras ultralågbudget SSD går sönder, som vanligt.

Citat:

ultralågbudget

Really? Nej ta och lugna ner dig lite nu.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mjaä... Nu ska vi ta det lilla lugna här.. TLC är TLC för mig och jag tar inte i en TLC-SSD med tång innan den BEVISAT sin tillförlitlighet.

Meeeeen såklart kommer folk köpa den här direkt och sedan gnälla om att Samsung är ett skitföretag när deras ultralågbudget SSD går sönder, som vanligt.

Herrugud vad negativ du är. Fan, varje gång TLC näms är du här och spyr galla. Tröttsamt. EVO är prisvärd disk och blir det något problem så fixar samsung det.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

TLC medför även lägre prestanda och tålighet, men det sistnämnda uppges vara ett mycket mindre problem än traditionella TLC-lösningar. Anledningen tillskrivs den vertikala strukturen på minnescellerna och tillverkning på en 40-nanometersteknik, vilket ger upphov till lägre interferens. Det här möjliggör samtidigt användningen av enklare algoritmer för att skriva data, vilket leder till högre skrivprestanda.

Bestäm er!

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daumier:

Bestäm er!

Har du läst vad du citerade? Känns ganska tydligt för mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Bestäm er!

TLC har sämre prestanda i allmänhet, men genom 3D NAND får den högre, vad ska de bestämma sig för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Bestäm er!

Faktum är att, dom är väldigt bestämda

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Faktum är att, dom är väldigt bestämda

I samma stycke skriver de: 1. TLC har lägre prestanda (än genomsnittet av andra metoder?) 2. Men genom 3D har det högre skrivprestanda (högre än vad? Den tidigare redan lägre TLC-prestandan, eller högre än någon "normal" prestanda?)

Det blir oklart att konstatera att något är både sämre och bättre i samma stycke.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Mjaä... Nu ska vi ta det lilla lugna här.. TLC är TLC för mig och jag tar inte i en TLC-SSD med tång innan den BEVISAT sin tillförlitlighet.

Meeeeen såklart kommer folk köpa den här direkt och sedan gnälla om att Samsung är ett skitföretag när deras ultralågbudget SSD går sönder, som vanligt.

Håller med. Vill gärna se hur TLC-enheterna fungerar efter 5 års drift. Innan dess blir det andra modeller för min del. För samma pris får man en Crucial MX100 med MLC-minnen.

Permalänk

Lite väl dyra. Frågan är om det är tillverkningen som inte är så storskalig eller om det bara är så att de vill tömma sina lager på gamla diskar först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Håller med. Vill gärna se hur TLC-enheterna fungerar efter 5 års drift. Innan dess blir det andra modeller för min del. För samma pris får man en Crucial MX100 med MLC-minnen.

Jovisst vore intressant att veta men personligen kan jag garantera att om jag lever om fem år så kommer denna som högst fungera som en liten stackars backup SSD för mig om den inte är helt skrotad. De mekaniska hårddiskarna jag har kvar som är fem år eller äldre ligger alla i byrålådor och skrotar. Inom SSD kommer utvecklingen gå ännu snabbare. Så räknar med att skaffa nytt ganska snart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

I samma stycke skriver de: 1. TLC har lägre prestanda (än genomsnittet av andra metoder?) 2. Men genom 3D har det högre skrivprestanda (högre än vad? Den tidigare redan lägre TLC-prestandan, eller högre än någon "normal" prestanda?)

Det blir oklart att konstatera att något är både sämre och bättre i samma stycke.

Grammatiken på de flesta artiklar som SweC pruttat ur sig den senaste tiden lämnar en del övrigt att önska, så din kritik är till viss del befogad.
Fast när man läst klart hela artikeln så framgår det att TLC kan använda sig av en enklare och snabbare algoritm som kompenserar för den inbyggda trögheten TLC har gentemot MLC och SLC - därav prestandavinsten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon99339:

Håller med. Vill gärna se hur TLC-enheterna fungerar efter 5 års drift. Innan dess blir det andra modeller för min del. För samma pris får man en Crucial MX100 med MLC-minnen.

5 år...
Byter SSD efter senast 2 MAX.

Man ska ha alla delar som följer utvecklingen speciellt dom som håller data.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är en bra och prisvärd disk, precis som 840 Evo är. Snacka om att blåsa upp saker och ting.
Problemet är fixat, det som var.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

5 år...
Byter SSD efter senast 2 MAX.

Man ska ha alla delar som följer utvecklingen speciellt dom som håller data.

Stämmer ganska bra. Köpte min Intel SSD 80gb 2009, uppgraderade 2013 till en 840 Pro 256gb så visserligen fyra år däremellan men ändå. Nu är jag i desperat behov av en dubbelt så stor disk.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Jovisst vore intressant att veta men personligen kan jag garantera att om jag lever om fem år så kommer denna som högst fungera som en liten stackars backup SSD för mig om den inte är helt skrotad.

Precis. Skulle nästan kunna tänka mig att pålitligheten ökar desto längre man har haft disken. Blir nästan lite nervös av att använda hårdiskar som är så gamla som 5 år, förutsatt att den varit i drift så länge.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

5 år...
Byter SSD efter senast 2 MAX.

Man ska ha alla delar som följer utvecklingen speciellt dom som håller data.

Varför byta när man kan lägga till... Ljudnivån ökar ju inte.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Stämmer ganska bra. Köpte min Intel SSD 80gb 2009, uppgraderade 2013 till en 840 Pro 256gb så visserligen fyra år däremellan men ändå. Nu är jag i desperat behov av en dubbelt så stor disk.

Jag köpte en i samma veva och har i drift fortfarande - fungerar utmärkt! (Intel-disk, alltså).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

5 år...
Byter SSD efter senast 2 MAX.

Man ska ha alla delar som följer utvecklingen speciellt dom som håller data.

Ja, men alla gör inte det. Problemen dyker upp så småningom (om det finns några) och jag kan köpa en lika dyr men bättre disk idag.

Menade främst att det är onödigt att hoppa på tåget direkt när det inte ger några fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag köpte en i samma veva och har i drift fortfarande - fungerar utmärkt! (Intel-disk, alltså).

Samma här faktiskt, men jag känner rätt stor skillnad mot min 840 Evo.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon99339:

Ja, men alla gör inte det. Problemen dyker upp så småningom (om det finns några) och jag kan köpa en lika dyr men bättre disk idag.

Menade främst att det är onödigt att hoppa på tåget direkt när det inte ger några fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla diskar jag bytt mot get mig fördelar.

Men ja, sen kanske inte alla har möjlighet testa 40 + olika SSDr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känner ingen oro över att skaffa ytterligare en TLC-baserad SSD.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Krisskross:

Herrugud vad negativ du är. Fan, varje gång TLC näms är du här och spyr galla. Tröttsamt. EVO är prisvärd disk och blir det något problem så fixar samsung det.

Inte riktigt, har inte fixat 840 än(innan EVO).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är inte 1TB lite lågt för största modellen?
Borde inte 1,5TB ta platsen som största i serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.