Datorn vaknar ur strömsparläge automatiskt!

Permalänk

Datorn vaknar ur strömsparläge automatiskt!

Hejsan! Datorn står för tillfället hos min pappa när den egentligen bor hos min mamma då jag studerar men jag upplever ett problem och nu vänder jag mig till Sweclockers kloka användare för hjälp på mitt problem!

Problem: Jag lägger datorn i strömsparläge under t.ex. natten och plötsligt hoppar den ur SS-läge som att någon hade tryckt på tangentbord/mus. Enda skillnaden mot när den står hemma hos mamma där jag gör samma sak är att nu kör jag med en ethernet sladd istället för WiFi.

Hjälp önskas! Tack!

Visa signatur

System: FX 8320 | ASUS M5A97 R2.0 | 8GB Vengence | Gigabyte GTX 760 | HDD: 1 TB | Fractal Design Arc Midi R2 | Corsair 500W | Logitech G300 | Logitech G105 | Siberia V2 | Windows 7 Ultimate 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicDada:

Hejsan! Datorn står för tillfället hos min pappa när den egentligen bor hos min mamma då jag studerar men jag upplever ett problem och nu vänder jag mig till Sweclockers kloka användare för hjälp på mitt problem!

Problem: Jag lägger datorn i strömsparläge under t.ex. natten och plötsligt hoppar den ur SS-läge som att någon hade tryckt på tangentbord/mus. Enda skillnaden mot när den står hemma hos mamma där jag gör samma sak är att nu kör jag med en ethernet sladd istället för WiFi.

Hjälp önskas! Tack!

Finns troligtvis en wake on lan inställning i bios som du kan stänga av för att den ska sluta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Hur ändrar jag detta på mitt ASUS moderkort?

Visa signatur

System: FX 8320 | ASUS M5A97 R2.0 | 8GB Vengence | Gigabyte GTX 760 | HDD: 1 TB | Fractal Design Arc Midi R2 | Corsair 500W | Logitech G300 | Logitech G105 | Siberia V2 | Windows 7 Ultimate 64 bit |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToxicDada:

Hur ändrar jag detta på mitt ASUS moderkort?

Högerklicka på din nätverksenhet och välj egenskaper -> konfigurera ->Energialternativ? (power management för mig som har på engelska) Där finns en checkbox du kan ticka ur som tillåter att nätverkskortet väcker datorn

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar -> höger klicka på nätverkskortet sen gå in på konfigurera -> energisparfunktioner så ser du det där.

Permalänk
Medlem

Prova även att gå in på enhetshanteraren.Högerklicka på Mus/Egenskaper/Energisparfunktioner. Klicka ur Tillåt att den här enheten tar datorn ur viloläge. Vet inte om det hjälper. Men min dator vart lika dum utan att jag gjorde någonting. Trixade en massa tills jag provade detta. Nu håller den sig sovande så länge jag vill.

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag väcker denna tråd, men då jag har samma problem är det värdelöst att starta ny, bara för att fråga typ samma sak.
Min dator vägrar också stå i strömsparläge, blir snart psykiskt sjuk på den. Jag har kollat och jag har inte ens Wake on Lan.
Däremot har jag HPET = High Precision Event Timer.
Kan den orsaka detta jävelskap?
Min rigglista är.

Cooler Master Storm Trooper.

Corsair AX 1200.

Seagate 160GB.

Seagate 2TB.

Antec Kühler H2o 1220.

MSI Z87 G43 Gaming.

Team Xtreem White 2.4GHz CL-10.

Intel Inside Core I7 4770K

AMD/Sapphire R9 290 Referens.

Dold text

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Musen

@Lifooz:
Har du provat mitt ovanstående svar med inställningar för musen. Har ett Asus Maximus VI Formula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byson:

@Lifooz:
Har du provat mitt ovanstående svar med inställningar för musen. Har ett Asus Maximus VI Formula.

Jag har nu klickat ur det och återkommer hit om ett par dagar för att berätta hur burken har betett sig.

Hittills så beter sig burken som så att vissa gånger går den bara igång en liten stund typ 30 sekunder.
Gissar på att det är för att förnya RAMminnets information.
Och ibland går den på igen och står sedan på hela tiden.

Jag har bytt delar sedan mitt förra inlägg så jag uppdaterar min rigglista.

Chassi:

Fractal Design Node 804

PSU:

Cooler Master V1200

Hdd:

Seagate 160GB

Hdd:

Seagate 2TB

Hdd:

Samsung 1TB

RAM:

Team Xtreem White 2.4GHz CL10 8GB

CPU-kylare:

Antec Kühler H20 1220

GPU:

Sapphire R9 290

GPU:

XFX R9 290

Moderkort:

MSI Z87M Gaming

Processor:

Intel Inside Core I7 4770K

Dold text

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz:
Jag vet inte hur dina energisparinställningar är för övrigt. Men förut hade jag min dator inställd att gå ner i strömsparläge efter XX minuter för att sedan efter XX timme gå ner i viloläge. Då kunde den vakna så där för att surra lite och sedan gå ner i viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byson:

@Lifooz:
Jag vet inte hur dina energisparinställningar är för övrigt. Men förut hade jag min dator inställd att gå ner i strömsparläge efter XX minuter för att sedan efter XX timme gå ner i viloläge. Då kunde den vakna så där för att surra lite och sedan gå ner i viloläge.

Jag gick in i enhetshanteraren och bockade ur "tillåt att den här enheten tar datorn ur energisparläge på följande
1: mus
2: tangentbord
3: nätverkskort

och nu är den botad, så under hela dagen som gått så har den fått stå för att "hårdtestas" och den fick godkänt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Innan du testar massa krångel, så borde du se över Windows update. Den startar igång datorn 03:00 för att installera uppdateringar. Så stäng av automatiska uppdateringar bara

Permalänk
Avstängd

Paranormala fenomen? Obs, är seriös.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag gick in i enhetshanteraren och bockade ur "tillåt att den här enheten tar datorn ur energisparläge på följande
1: mus
2: tangentbord
3: nätverkskort

och nu är den botad, så under hela dagen som gått så har den fått stå för att "hårdtestas" och den fick godkänt.

/Lifooz

Jag har fått gjort samma inställningar. Men tangentbordet har jag kvar så jag kan väcka datorn med det. Det funkar än så länge i alla fall.

Permalänk

Powercfg /lastwake

I kommandotolken då