Dags att införskaffa ny CPU Kylare!!

Permalänk
Medlem

Dags att införskaffa ny CPU Kylare!!

Hallå där..
Köpte ett uppgraderingspaket för några månader sedan..
Nu på sistone har CPU'n blivit överhettad för minsta lilla o gör att datorn hänger sig..

Kör med orginalkylaren som följde med till Intel i7 4770k..
Körde på lite kylpasta .. Funkade fint fint i några månader ..

Men nu på sistone räcker det med att jag spelar ETT spel i cirka 30min så kan datorn hänga sig..

Och på BIOS är CPU'n rätt så varm.. Ligger runt 60grader + ..

Vad har ni för tips om bra cpu kylare!?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Arc OS Win 8.1 CPU Intel i7-4770K MB MSI Z87-G45 Minne Kingston DDR3 HyperX Red 1600MHz 16GB GPU EVGA Geforce GTX 660 Ti Razer Anasi Gaming Keyboard Razer Naga 2012 Edition Razer BlackShark

Permalänk

kör du utan överklockning och bara vill ha ner ljudnivån eller om du kör med en mild överklockning, rekommenderar jag Hyper 212 EVO för dess pris.

Kör du någon biffigare överklockning (säg 4,4GHZ+) skulle jag personligen köra typ Noctua NH-U14S, Noctua NH-D15 eller kanske BeQuiet Dark Rock Pro 3 eller något liknande eller kanske sluten vattenyklning eller t.o.m. custom loop om du är intresserad av sånt? Då springer dock priset fort iväg.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd

En h80i kan jag rekommendera. "Vatten" kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

kör du utan överklockning, rekommenderar jag Hyper 212 EVO för dess pris.

Kör du någon biffigare överklockning (säg 4,4GHZ+) skulle jag personligen köra typ Noctua NH-U14S, Noctua NH-D15 eller kanske BeQuiet Dark Rock Pro 3 eller något liknande eller kanske sluten vattenyklning eller t.o.m. custom loop om du är intresserad av sånt? Då springer dock priset fort iväg.

Kör utan överklockning då jag aldrig varit så pass ''modig'' att ge mig in på att överklocka.. Tänk ifall det blir fel!?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Arc OS Win 8.1 CPU Intel i7-4770K MB MSI Z87-G45 Minne Kingston DDR3 HyperX Red 1600MHz 16GB GPU EVGA Geforce GTX 660 Ti Razer Anasi Gaming Keyboard Razer Naga 2012 Edition Razer BlackShark

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

En h80i kan jag rekommendera. "Vatten" kylning.

Suttit o funderat på den också ! Fick den som ett tips från en kamrat!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Arc OS Win 8.1 CPU Intel i7-4770K MB MSI Z87-G45 Minne Kingston DDR3 HyperX Red 1600MHz 16GB GPU EVGA Geforce GTX 660 Ti Razer Anasi Gaming Keyboard Razer Naga 2012 Edition Razer BlackShark

Permalänk
Skrivet av Golztv:

Kör utan överklockning då jag aldrig varit så pass ''modig'' att ge mig in på att överklocka.. Tänk ifall det blir fel!?

Det är ganska lite som kan gå fel vid överklockning om man inte bär sig åt som en barbar. Bara att leta upp en kvick liten guide eller nåt och kolla på så länge man gör det. Men rekommenderas absolut inte med stock kylning. H80i som någon annan rekommenderade är en väg att gå också. Brukar leda till bra mycket mer ljud (om man inte sätter på andra fläktar, typ Noctua NF-F12) men lite, lite bättre kylning. Ärligt talat, t.ex. en NH-D15 ligger på ganska jämn nivå med en H80i skulle jag förmoda och det med bra mycket lägre ljudnivå också. Jag rekommenderar egentligen alltid luftkylning eftersom väldigt få slutna vattensystem kommer ge någon massiv förändring i temperaturer plus att de låter bra mycket mer i originalkonfiguration. Så jag personligen ser inte poängen med dem, ärligt talat. Jag skulle personligen alltid välja högklassig luftkylning eller också då en riktig loop för optimal ljudnivå och kylning, men där springer många tusenlappar iväg hastigt.

Slutsats: Jag rekommenderar någon högklassig luftkylare över t.ex. H80i, H100i etc.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

En h80i kan jag rekommendera. "Vatten" kylning.

Det blev ett H80i o nytt chassi som blev till ett Fractal Design R4
Kylaren funkar pefekt ! Testade deras program som dom säger ska användas.. Men den läser knappt av kylningen på proceesorn
Bild på hur det ser ut i programmet.
data.jpg

Tempen just nu.. Kör EQ2 på maxmat o flertals skit uppe..

Power: 10.3watts
Min. Max. Load.
Core #0: 31 50 21%
Core #1: 31 51 14%
Core #2: 28 50 20%
Core #3: 29 46 51%

cpu.jpg

Visa signatur

Chassi Fractal Design Arc OS Win 8.1 CPU Intel i7-4770K MB MSI Z87-G45 Minne Kingston DDR3 HyperX Red 1600MHz 16GB GPU EVGA Geforce GTX 660 Ti Razer Anasi Gaming Keyboard Razer Naga 2012 Edition Razer BlackShark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det är ganska lite som kan gå fel vid överklockning om man inte bär sig åt som en barbar. Bara att leta upp en kvick liten guide eller nåt och kolla på så länge man gör det. Men rekommenderas absolut inte med stock kylning. H80i som någon annan rekommenderade är en väg att gå också. Brukar leda till bra mycket mer ljud (om man inte sätter på andra fläktar, typ Noctua NF-F12) men lite, lite bättre kylning. Ärligt talat, t.ex. en NH-D15 ligger på ganska jämn nivå med en H80i skulle jag förmoda och det med bra mycket lägre ljudnivå också. Jag rekommenderar egentligen alltid luftkylning eftersom väldigt få slutna vattensystem kommer ge någon massiv förändring i temperaturer plus att de låter bra mycket mer i originalkonfiguration. Så jag personligen ser inte poängen med dem, ärligt talat. Jag skulle personligen alltid välja högklassig luftkylning eller också då en riktig loop för optimal ljudnivå och kylning, men där springer många tusenlappar iväg hastigt.

Slutsats: Jag rekommenderar någon högklassig luftkylare över t.ex. H80i, H100i etc.

Skaffade H80i . Funkar perfa atm..
Du kan inte förklara hur man klockar? DÅ jag är helt borta inom voltage etc o hur mycket man ska göra o ge..

Visa signatur

Chassi Fractal Design Arc OS Win 8.1 CPU Intel i7-4770K MB MSI Z87-G45 Minne Kingston DDR3 HyperX Red 1600MHz 16GB GPU EVGA Geforce GTX 660 Ti Razer Anasi Gaming Keyboard Razer Naga 2012 Edition Razer BlackShark

Permalänk
Skrivet av Golztv:

Skaffade H80i . Funkar perfa atm..
Du kan inte förklara hur man klockar? DÅ jag är helt borta inom voltage etc o hur mycket man ska göra o ge..

Det är svårt att säga då varje processsor är olika. Somliga kan gå upp till 5GHz utan större problem medan andra inte kommer över 4,2.

När det kommer till spänning/voltage ska du se till at hålla dig under 1,3 för dagligt bruk. Haswell, i likhet med Ivy Bridge, tar skada vid 1,4 och man brukar dra tillbaka till <1,3 för säkerhet.

Man måste nästan testa sig fram försiktigt.

Dock är de enda paramterarna du ska röra CPU voltage/vcore samt Clock Speed/Core Speed eller vad den nu heter i ditt BIOS. Du ska inte leka med t.ex. basklocken (BCLK) eller nåt sånt. Minnena brukar jag lämna också. Man kan slå på XMP, men det är allt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

kör du utan överklockning, rekommenderar jag Hyper 212 EVO för dess pris.

Kör du någon biffigare överklockning (säg 4,4GHZ+) skulle jag personligen köra typ Noctua NH-U14S, Noctua NH-D15 eller kanske BeQuiet Dark Rock Pro 3 eller något liknande eller kanske sluten vattenyklning eller t.o.m. custom loop om du är intresserad av sånt? Då springer dock priset fort iväg.

Jag använder hyper 212 Evo med överklockat CPU utan problem. Ligger på 50 c i load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag använder hyper 212 Evo med överklockat CPU utan problem. Ligger på 50 c i load.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ser längre ner, ser du att jag nämner högre och lägre överklockningar. Jag kör en taskig Thermalright True Spirit 120 på en överklockad 3570K, så jag är mycket medveten om vad billigare kylare är kapabla till.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Om du ser längre ner, ser du att jag nämner högre och lägre överklockningar. Jag kör en taskig Thermalright True Spirit 120 på en överklockad 3570K, så jag är mycket medveten om vad billigare kylare är kapabla till.

Oj du har rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Oj du har rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ändrade om inlägget i alla fall för att nämna mild överklockning också, eftersom det var lite otydligt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube