Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack för utförligt svar. När jag testar med 1,5m cat5e direkt mot fiberuttaget med en 4790k, ett intel gigabitchip och samsung evo 840 ssd mot en server i Stockholm ---> så får jag ut 600mbps.
Känns rätt långt från 1000mbps, men jag ska testa mot Taastrup också.

Pratade just med telia, och för denna uppkoppling garanterar de 500-1000mbps. Konstigt att de marknadsför en produkt som 1000, men bara garanterar 500 kan man tycka.
Köp en limpa bröd! *(vi garanterar bara att du får 1/2 limpa).

Teoretiskt så låter det som att du ska kunna få ut lite högre, rent praktiskt så är det inte säkert. Kan vara så att din CAT5.e kabel inte klarar mycket mer än 600-700. Men om Telia säger 500-1000 så kan det nog vara så också tyvärr. :/

Inga problem för utförligt svar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Teoretiskt så låter det som att du ska kunna få ut lite högre, rent praktiskt så är det inte säkert. Kan vara så att din CAT5.e kabel inte klarar mycket mer än 600-700. Men om Telia säger 500-1000 så kan det nog vara så också tyvärr. :/

Inga problem för utförligt svar.

Ska jag alltså köpa ett par cat6 kablar eller?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ska jag alltså köpa ett par cat6 kablar eller?

Om du nu måste få upp farten kan du alltid testa. Men annars är det inte superskillnad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag trodde alla som valde telia gjorde det för att de hört om de långa telefontiderna och älskade att sitta i telefonkö.

Hur kan det vara så att ni bara kan ha Telia. Har Telia själva dragit fiberkabeln till ert hus och äger den?

Det är väldigt konstigt att det kan vara sådana skillnader i telefonkö, men man behöver ju inte vara raketforskare för att begripa att man inte ringer telia vid 15:00 - 20:00 tiden

Har själv Telia Fiber 100/100 (och får ut 135/125) sen 1år tillbaka, och blev förvånad vilken bra support dom har nu, min lina har aldrig varit nere *knackar i bordet**

Skrivet av Rugbyspelaren:

Felia är ett skämt.... De tog dem över 1 månad att fixa polarens internet.... när de äntligen löst de så va de tydligen ett "kabelbrott"...

Kabelbrott händer dagligen. Och att felsöka ett kabelbrott utan fysisk åtgärd (t e x en grävmaskin) tar tiiiiiiiiid.
Om det sen vart ett "kabelbrott" eller ett kabelbrott, vet varken du eller jag ju

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag jobbar på en isp... det där om att man kan avsluta avtalet vid 70-90% är bara bullshit. läs allmän avtalet så ser man vad som gäller.

Hur kommer det sig då att jag fick igenom detta med både Bornet och Telia? Tror knappast att en ISP skulle låta ett avtal brytas om det inte fanns lagligt stöd för det.
Det har funnits, det vet jag.

Jag fick till och med biobiljetter samt att jag inte behövde betala räkningen när detta hände med Bornet. Det och att jag kunde avsluta avtalet när som utan extra avgifter eller uppsägningstid.

Jag tror att det kan gå under kontraktsbrott eller missledande annonsering, vet att många ISP'ar har ändrat formuleringen på sina annonser och att det kan göra det svårare att få rätt.
MEN normalt sett så är det så att om en tjänst man betalar för inte utförs så som det ska så ska det gå att få kontraktet hävt.
Det är en av de få tillfällena då kontrakt kan brytas utan svåra följder.
Det är iallafall det jag kommer ihåg från hela härvan med isparna och kontakten med en juristfirma i stan.

https://lagen.nu/begrepp/Kontraktsbrott

Lade till mer information.
Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen lag om hur hastigheten sak anges men Telekområdgivarnas regler är väl praxis.

7. Om hastighet och begränsningar för bredbandstjänster
För det fall hastighetsangivelser används i marknadsföring av, eller avtal om fast bredband ska hastigheten
för att skicka och ta emot data anges i intervall.

8. Om uppförandereglerna inte följs
Om en operatör har agerat i strid med uppförandereglerna ska operatören
aktivt bidra till att problem som detta vållat konsumenten åtgärdas så snabbt
som möjligt och utan kostnad för denne.

http://telekomradgivarna.se/globalassets/uppforanderegler-201...

Detta har de stora operatörerna avtalat om att följa, dvs det gäller hos:
AllTele, Boxer, Bredbandsbolaget, ComHem, Glocalnet, Götalandsnätet, Hi3G (3, Hallon), Tele2 (Tele2, Comviq), Telenor (Telenor, Vimla), TeliaSonera (Telia, Halebop) samt Universal Telecom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Hur kommer det sig då att jag fick igenom detta med både Bornet och Telia? Tror knappast att en ISP skulle låta ett avtal brytas om det inte fanns lagligt stöd för det.
Det har funnits, det vet jag.

Jag fick till och med biobiljetter samt att jag inte behövde betala räkningen när detta hände med Bornet. Det och att jag kunde avsluta avtalet när som utan extra avgifter eller uppsägningstid.

Jag tror att det kan gå under kontraktsbrott eller missledande annonsering, vet att många ISP'ar har ändrat formuleringen på sina annonser och att det kan göra det svårare att få rätt.
MEN normalt sett så är det så att om en tjänst man betalar för inte utförs så som det ska så ska det gå att få kontraktet hävt.
Det är en av de få tillfällena då kontrakt kan brytas utan svåra följder.
Det är iallafall det jag kommer ihåg från hela härvan med isparna och kontakten med en juristfirma i stan.

https://lagen.nu/begrepp/Kontraktsbrott

Dold text

Jag har inte jobbat så jättelänge så det kan ju ha kommit att ändras, alternativt att undantag har gjorts. Vi gör vissa undantag där man kan bryta avtalet men endast om inte VI aktivt kan avhjälpa problemet och problemet ligger hos oss. Sedan är ju Bornet ett stadsnät om jag inte misstar mig, iaf så är Splitvision det i borås. Där tex Telia sedan levererar igenom. Jag har själv inte varit med om att man kunnat häva avtalet mer än ca 3 gånger men då har det varit uppenbart vårt fel samt vi ej kunnat avhjälpa det.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen lag om hur hastigheten sak anges men Telekområdgivarnas regler är väl praxis.

7. Om hastighet och begränsningar för bredbandstjänster
För det fall hastighetsangivelser används i marknadsföring av, eller avtal om fast bredband ska hastigheten
för att skicka och ta emot data anges i intervall.

8. Om uppförandereglerna inte följs
Om en operatör har agerat i strid med uppförandereglerna ska operatören
aktivt bidra till att problem som detta vållat konsumenten åtgärdas så snabbt
som möjligt och utan kostnad för denne.

http://telekomradgivarna.se/globalassets/uppforanderegler-201...

Detta har de stora operatörerna avtalat om att följa, dvs det gäller hos:
AllTele, Boxer, Bredbandsbolaget, ComHem, Glocalnet, Götalandsnätet, Hi3G (3, Hallon), Tele2 (Tele2, Comviq), Telenor (Telenor, Vimla), TeliaSonera (Telia, Halebop) samt Universal Telecom.

Dold text

Detta kan jag förstå helt och hållet. Om hastigheten inte är den man har lovat och problemet ligger hos ISPn ska ISPn avhjälpa det så fort som möjligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack för utförligt svar. När jag testar med 1,5m cat5e direkt mot fiberuttaget med en 4790k, ett intel gigabitchip och samsung evo 840 ssd mot en server i Stockholm ---> så får jag ut 600mbps.
Känns rätt långt från 1000mbps, men jag ska testa mot Taastrup också.

Pratade just med telia, och för denna uppkoppling garanterar de 500-1000mbps. Konstigt att de marknadsför en produkt som 1000, men bara garanterar 500 kan man tycka.
Köp en limpa bröd! *(vi garanterar bara att du får 1/2 limpa).

Tjänsten marknadsförs som 500-1000Mbit/s, det står tydligt på Telias sida när man ska beställa:
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Tjänsten marknadsförs som 500-1000Mbit/s, det står tydligt på Telias sida när man ska beställa:
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Så, om man skall avrunda hela denna tråden då.

Så har Felia blivit Telia igen

Lite SBS och RTFM som ligger bakom, kan man avrunda det så?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teejee:

Tjänsten marknadsförs som 500-1000Mbit/s, det står tydligt på Telias sida när man ska beställa:
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Ja, det står ju väldigt tydligt angivet, så inte mycket att orda om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Tjänsten marknadsförs som 500-1000Mbit/s, det står tydligt på Telias sida när man ska beställa:
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Skrivet av skog1s:

Så, om man skall avrunda hela denna tråden då.

Så har Felia blivit Telia igen

Lite SBS och RTFM som ligger bakom, kan man avrunda det så?

Skrivet av MultiMan:

Ja, det står ju väldigt tydligt angivet, så inte mycket att orda om.

När jag skulle köpa/byta bredband till 1000 stod det som ni ser nedan. Alltrå inte ett ord om något 500-1000 intervall.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

När jag skulle köpa/byta bredband till 1000 stod det som ni ser nedan. Alltrå inte ett ord om något 500-1000 intervall.

https://p7hpcg.bl3301.livefilestore.com/y2p5iopE08MSVJCE0yxr9...

Din länk verkar inte fungera

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:
Dold text

Jag har inte jobbat så jättelänge så det kan ju ha kommit att ändras, alternativt att undantag har gjorts. Vi gör vissa undantag där man kan bryta avtalet men endast om inte VI aktivt kan avhjälpa problemet och problemet ligger hos oss. Sedan är ju Bornet ett stadsnät om jag inte misstar mig, iaf så är Splitvision det i borås. Där tex Telia sedan levererar igenom. Jag har själv inte varit med om att man kunnat häva avtalet mer än ca 3 gånger men då har det varit uppenbart vårt fel samt vi ej kunnat avhjälpa det.

Dold text

Detta kan jag förstå helt och hållet. Om hastigheten inte är den man har lovat och problemet ligger hos ISPn ska ISPn avhjälpa det så fort som möjligt.

Givetis måste det kunna bevisas att felet ligger hos IPS'en, ISPen måste ha fått tillräcklig tid för att åtgärda problemet (tror att fristen ligger runt en vecka) och att avtalet garanterar en minimumhastighet som ligger över den hastigheten som du har/hgar haft.

Bornet var en ISP från början men fick sedan axla om till att ta hand om Splitvision. Något dem är mycket bättre med imo (har inte haft någon riktig störning sedan en vecka efter att vi blev inkopplade (kopplingsfel i början av veckan men inte bornets fel)).

Det är ganska ovanligt att detta händer och att man får rätt, men det händer. Det är ju väldigt bra att du bara vet om 3 fall, det visar ju på att ni inte haft så pass stora problem ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

För flera år sedan så vart det trubbel om hastigheter och därför det alltid är upp till 24 Mbit eller liknande nu och det finns nog en notis någonstans att det inte är garanterad hastighet och för privat personer så har en sådan garanti aldrig funnits eftersom de kan inte erbjuda en dedikerad bandbredd.

Om du vill ha dedikerat eller någon garanti så får du nog betala minst 5000kr per månad för 1Gbit.

Hur det ser ut i verkligheten är att de kör troligtvis 10Gbit fiber länkar från kundens access switch där det troligtvis sitter runt 24 portar, så om 10st laddar ner samtidigt på den är det slut på bandbredd i stort sett. Och detta är nog snällt, skulle inte förvåna mig om att många bara kör 1Gbit som x antal delar på, där bara en person skulle ta hela bandbredden för kanske 50st som delar på det och sedan att de kör snabbare högre upp i nätverket.

Själv så tycker jag nog att en person skall vara rätt så nöjd med att få ut 600Mbit-700Mbit för det är inte direkt långsamma nedladdnings hastigheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

För flera år sedan så vart det trubbel om hastigheter och därför det alltid är upp till 24 Mbit eller liknande nu och det finns nog en notis någonstans att det inte är garanterad hastighet och för privat personer så har en sådan garanti aldrig funnits eftersom de kan inte erbjuda en dedikerad bandbredd.

Om du vill ha dedikerat eller någon garanti så får du nog betala minst 5000kr per månad för 1Gbit.

Hur det ser ut i verkligheten är att de kör troligtvis 10Gbit fiber länkar från kundens access switch där det troligtvis sitter runt 24 portar, så om 10st laddar ner samtidigt på den är det slut på bandbredd i stort sett. Och detta är nog snällt, skulle inte förvåna mig om att många bara kör 1Gbit som x antal delar på, där bara en person skulle ta hela bandbredden för kanske 50st som delar på det och sedan att de kör snabbare högre upp i nätverket.

Själv så tycker jag nog att en person skall vara rätt så nöjd med att få ut 600Mbit-700Mbit för det är inte direkt långsamma nedladdnings hastigheter.

De stora operatörerna anger ett intervall idag i stället för upp till, sedan tror ju en del kunder att man alltid kan förvänta sig att man ligger i toppen av intervallet, det gör man kanske om man har en egen fiberuppkoppling, men sällan om det är nån form av gruppanslutning, (x)dsl teknik eller mobilt bredband, många verkar ju även mäta med wifi och blanda ihop wifibandbredden och förutsättningarna runt wifi i lanet med bandbredden på internetanslutningen, har man ett uselt lan så spelar wanprestandan ingen större roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ska jag alltså köpa ett par cat6 kablar eller?

Du borde klara dig ändå, jag får ca 900 med router (990 utan router) med mina egenpressade cat5 kablar, kabeln från väggen är 10m och ligger rullad, så cat6 en kort bit skall ej vara strikt nödvändigt, iaf inte i min erfarenhet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cheben:

Du borde klara dig ändå, jag får ca 900 med router (990 utan router) med mina egenpressade cat5 kablar, kabeln från väggen är 10m och ligger rullad, så cat6 en kort bit skall ej vara strikt nödvändigt, iaf inte i min erfarenhet

Cat 5e ska klara 100m med 1 Gbit om de följer standarden, dvs 90m installationskabel och 10m patch.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable
Cat 6 ska också den klara 1 Gbit på 100m men även 10 Gbit upp till 55 m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
Cat 7 ska klara 10 Gbit på 100m.
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_11801#CAT7

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.