Fps drop i csgo när jag skjuter.

Permalänk

Fps drop i csgo när jag skjuter.

Tjenare! Har något sjukt störande problem när jag spelar cs. Får små fps drop när jag börjar skjuta ibland. Ligger på 200-300 fps konstant.Sedan kan det droppa ner till 70-80 fps och sedan okej igen. Har provat allt möjligt men kommer inte fram till någon lösning.

Sitter på denna setup:
AMD r9 280 3gb
Intel Core i5-2400 3,10 GHz
12 gb ram
Asus PBZ68-v-LX

Tempsen på processor och gpu är normala. Kom med tips på vad det kan vara

Permalänk

Jag hade liknande problem. Det visade sig att jag hade satt igång strömspararläge.... på en stationär -.-

Kolla under Kontrollpanelen-energialternativ

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Jag hade liknande problem. Det visade sig att jag hade satt igång strömspararläge.... på en stationär -.-

Kolla under Kontrollpanelen-energialternativ

Har kollat det med och jag kör på prestanda, hjälper inte heller :/ det är när jag och en fiende skjuter på varandra som detta problem inte annars.. :/

Permalänk
Skrivet av qungenlol:

Har kollat det med och jag kör på prestanda, hjälper inte heller :/ det är när jag och en fiende skjuter på varandra som detta problem inte annars.. :/

Prova att verifiera filer i steam. Har för mig att de kan va typ korrupta ljudfiler (exempelvis i detta fall skottljud) som kan skapa fps drops. Du kan se ifall de kommer röda meddelanden i konsolen efter ett fpsdrop. Brukar stå där.

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Prova att verifiera filer i steam. Har för mig att de kan va typ korrupta ljudfiler (exempelvis i detta fall skottljud) som kan skapa fps drops. Du kan se ifall de kommer röda meddelanden i konsolen efter ett fpsdrop. Brukar stå där.

Har provat detta med ingen bättring, dockk så har jag märkt att jag får röda meddelanden i consolen ibland, ska kolla om det finns något samband med dropsen.

Permalänk

Har funderat på en grej, har ett 500 W nätagg i datorn med dessa delar.Tror ni det kan göra att det kanske flaskhalsar ? Bara en liten teori jag har, svara gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av qungenlol:

Har funderat på en grej, har ett 500 W nätagg i datorn med dessa delar.Tror ni det kan göra att det kanske flaskhalsar ? Bara en liten teori jag har, svara gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Inte omöjligt. Enligt komplett så är minimum för ditt grafikkort 500w

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-280-3gb-gddr5/8094...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qungenlol:

Har funderat på en grej, har ett 500 W nätagg i datorn med dessa delar.Tror ni det kan göra att det kanske flaskhalsar ? Bara en liten teori jag har, svara gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det vart nätagget som var för klent hade datorn slocknat, inte gett dig drops
Säger som ovanstående, testa att verifiera filer i Steam. Inga udda settings du har igång?

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Inte omöjligt. Enligt komplett så är minimum för ditt grafikkort 500w

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-280-3gb-gddr5/8094...

Eftersom jag hade detta problem även innan jag bytte till detta grafikkort tidigare, då jag misstänkte att det var grafikkortet som gjorde detta problem. Men har samma problem nu som då, känns som att det kan vara nätagget om man tänker lite logiskt. Om inte kortet får tillräckligt med ström, då borde cpu också tappa effekt eller tänker jag fel ? För om kortet kräver 500 W och nätagget är på 500 w så borde den ta det mesta av "krämen" länka gärna något bra nätagg som ni skulle rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Hade det vart nätagget som var för klent hade datorn slocknat, inte gett dig drops
Säger som ovanstående, testa att verifiera filer i Steam. Inga udda settings du har igång?

Har upplevt detta med, men bara i början efter jag bytte kortet. Just nu funkar det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa stänga av tracers och se om det blir bättre

r_drawtracers_firstperson 0

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av qungenlol:

Eftersom jag hade detta problem även innan jag bytte till detta grafikkort tidigare, då jag misstänkte att det var grafikkortet som gjorde detta problem. Men har samma problem nu som då, känns som att det kan vara nätagget om man tänker lite logiskt. Om inte kortet får tillräckligt med ström, då borde cpu också tappa effekt eller tänker jag fel ? För om kortet kräver 500 W och nätagget är på 500 w så borde den ta det mesta av "krämen" länka gärna något bra nätagg som ni skulle rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Kortet kräver inte 500W, det är bara en grovt överdriven rekommendation. Sweclockers testdator med 280 drar 325W och den är mycket starkare än din dator. Det är antagligen inget fel med PSUn.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

För mig var problemet att jag hade 2 ljudkort och ett av dom var inte uppdaterat eller nått. Deaktiverade ett ljudkort och problemet försvann, alltid något du kan testa.

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem

När du installerar nya drivrutiner, installerar du de på varandra? Ifall du gör det kör Display Driver Uninstaller i felsäkert läge för att avinstallera gamla drivrutiner och sedan installera de nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av affeh:

För mig var problemet att jag hade 2 ljudkort och ett av dom var inte uppdaterat eller nått. Deaktiverade ett ljudkort och problemet försvann, alltid något du kan testa.

Juste detta känner jag igen att jag också hade!

Ang nätagg så är de kanske inte problemet. Jag har tyvärr rätt dålig koll på sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Juste detta känner jag igen att jag också hade!

Ang nätagg så är de kanske inte problemet. Jag har tyvärr rätt dålig koll på sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Provade detta, hade en som hette "High defination sound device" och en Realtek, bockade ur förstnämnda och kan faktiskt säga att jag fick en liten förbättring. Dock så kvarstår problemet på vissa delar av kartan, så sjukt störande. Men får nog leva med det. Kan ni kanske länka någon bra guide hur man överklockar processorn lite så man kan se ifall det ger någon bättring.

Permalänk
Skrivet av qungenlol:

Provade detta, hade en som hette "High defination sound device" och en Realtek, bockade ur förstnämnda och kan faktiskt säga att jag fick en liten förbättring. Dock så kvarstår problemet på vissa delar av kartan, så sjukt störande. Men får nog leva med det. Kan ni kanske länka någon bra guide hur man överklockar processorn lite så man kan se ifall det ger någon bättring.

Kan tyvärr inte tillräckligt mycket om överklockning så att jag skulle kunna ge dig tips där, men kan rätt säkert säga att cs inte borde vara ett problem för din processor. Nästa steg kan ju vara att installera om drivrutiner på lite diverse komponenter.

Jag skulle kollat ifall det finns flera röda felmeddelende. Tror inte du behöver bli av med alla, jag sitter fortfarande med en del röda felmeddelande.
Andra skulle vara att stänga av alla ljudenheter för att se om de tar bort dropsen, alternativ installera om drivrutinerna.
Tredje jag skulle prova installera om drivrutiner på grafikkortet. Om inte det funkar så skulle jag prova installera en äldre drivrutin till grafikkortet.

prova det innan du överklockar. Överklockning kan vara rätt riskabelt om man inte är erfaren och jag tror de är rätt meningslöst i detta fall.

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Kan tyvärr inte tillräckligt mycket om överklockning så att jag skulle kunna ge dig tips där, men kan rätt säkert säga att cs inte borde vara ett problem för din processor. Nästa steg kan ju vara att installera om drivrutiner på lite diverse komponenter.

Jag skulle kollat ifall det finns flera röda felmeddelende. Tror inte du behöver bli av med alla, jag sitter fortfarande med en del röda felmeddelande.
Andra skulle vara att stänga av alla ljudenheter för att se om de tar bort dropsen, alternativ installera om drivrutinerna.
Tredje jag skulle prova installera om drivrutiner på grafikkortet. Om inte det funkar så skulle jag prova installera en äldre drivrutin till grafikkortet.

prova det innan du överklockar. Överklockning kan vara rätt riskabelt om man inte är erfaren och jag tror de är rätt meningslöst i detta fall.

Ska prova deaktivera alla ljudenheter och se att problemet ligger där, har också rensat gammla drivrutiner till grafikkortet samt installerat nytt men ingen bättring heller. Blir lite smått irriterad på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av qungenlol:

Ska prova deaktivera alla ljudenheter och se att problemet ligger där, har också rensat gammla drivrutiner till grafikkortet samt installerat nytt men ingen bättring heller. Blir lite smått irriterad på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Har provat nu allt, dubbelkollade endast tempsen idag när jag spelade som jag har gjort förut med. 77-76 grader vid max. Lite väl högt väl? har dammat ur datorn och har även ny kylpasta på processorn.

Permalänk
Medlem

När man har provat allt och inget fungerar och man har inget val, då blir det att formatera om datorn och ny steam installation.
Brukar ofta bli ett bra slutresultat, om inte annat så är det alltid härligt med en fräsch ominstallation

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har du installerat senaste drivrutinerna till ditt ljudkort? Från mobo tillverkarens hemsida. Lr jag vet inte om realtek har några på sin hemsida som funkar bra till oboard ljudkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Har kommit fram till att det kan vara processorn som går varm och det är därför som den throttlar, funderat på att köpa ny fläkt, någon som har bra tips på någon fläkt som kan vara bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qungenlol:

Har kommit fram till att det kan vara processorn som går varm och det är därför som den throttlar, funderat på att köpa ny fläkt, någon som har bra tips på någon fläkt som kan vara bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Att byta fläkt kommer inte hjälpa mycket, utan en ny cpu kylare. Vad för kylare har du just nu och vilka temps får du i load?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av qungenlol:

Har kommit fram till att det kan vara processorn som går varm och det är därför som den throttlar, funderat på att köpa ny fläkt, någon som har bra tips på någon fläkt som kan vara bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för budget? Hur stor plats får den ta (vilket chassi har du). Luft eller vatten?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av qungenlol:

Har provat nu allt, dubbelkollade endast tempsen idag när jag spelade som jag har gjort förut med. 77-76 grader vid max. Lite väl högt väl? har dammat ur datorn och har även ny kylpasta på processorn.

Skrivet av qungenlol:

Har kommit fram till att det kan vara processorn som går varm och det är därför som den throttlar, funderat på att köpa ny fläkt, någon som har bra tips på någon fläkt som kan vara bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Din CPU throttlar inte vid 77 grader, problemet är något annat.

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Att byta fläkt kommer inte hjälpa mycket, utan en ny cpu kylare. Vad för kylare har du just nu och vilka temps får du i load?

Skrivet av Flygman:

Vad har du för budget? Hur stor plats får den ta (vilket chassi har du). Luft eller vatten?

En ny kylare menar jag kan inte svara exakt på vad det är för kylare idag. Antar att det är något av en standardmodell. Ligger på runt 75-80 grader i load. Har en budget på ungefär 1000-1500kr, Vill gärna ha luftkylning.

Permalänk
Skrivet av qungenlol:

En ny kylare menar jag kan inte svara exakt på vad det är för kylare idag. Antar att det är något av en standardmodell. Ligger på runt 75-80 grader i load. Har en budget på ungefär 1000-1500kr, Vill gärna ha luftkylning.

Jag rekommenderar denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 + en bättre fläkt. billigt o bra

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem jag med. Eller jag får knepiga dropp oftast i Spawn. Kan droppa ner till 20 och sen upp till 200 igen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med fps drops när jag installerade senaste Nvidia drivrutinen, har aldrig haft problem annars. Jag avinstallerade och gjorde en ren installation av drivrutinen som var innan 347.52, nu rullar datorn på som vanligt igen.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Du kan inte överklocka din processor ändå så spelar ingen roll, bara onödigt enligt mig att köpa ny processorkylare om det inte är den enda anledningen att ha en tystare dator.

Sitter just nu med en dator som innehåller:
Intel Core I5 2400
4 Gb ram
HD 6870 och den får kämpa bra nog med Cs Go kan jag säga!

Och Cs Go är ungefär dubbelt så krävande av processorn än av grafikkortet.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile