Permalänk

ASUS RT-N66U problem.

Hallå gott folk.

Jag har precis skaffat internet i lägenheten 250/250 Mbit/s Fiber lina. Och har köpt en ASUS RT-N66U Router och kopplat in men hastigheten är värdelös på WiFi får inte mer än Ca: 40/10 Mbit/s när jag kollar på bredbandskollen, men när jag kör med kabel från routern till datorn så ligger jag på ca: 280/20 Mbit/s. Och ibland så lägger bara uppkopplingen ner eller ja det står att den är ansluten men när man försöker gå in på internet så står det bara att den inte kan ansluta till servern för att man inte har nån internet uppkoppling. Sen kanske efter 2 timmar så bara funkar det igen utan att man har gjort något. Har provat att köra kabel direkt från fiber uttaget i väggen till datorn när detta har uppstått och då fungerar anslutningen som den ska.
Det är Bredbandsbolaget jag har som operatör.
Jag har även laddat hem och uppdaterat min firmware till Merlins nyaste.

Någon som har haft samma problem eller är det någon som vet vad som kan vara fel.

Med Vänliga Hälsningar Robert

Permalänk
Medlem

Det kan finnas flera anledningar till att du får dåliga hastigheter över wifi.

Här kan du läsa en lista på anledningar och förslag på lösningar som kan hjälpa dig att förbättra den saken.

Att du upplever dålig hastighet även via kabel är dock mer anmärkningsvärt när det gäller fiber. Har du testat att mäta hastighet utan router för att se om det är uppkopplingen som är problemet eller routern?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Körde precis Kablen från fiber uttaget till datorn direkt och fick 278/15 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

40Mbit är den typiska praktiska hastigheten för trådlöst i N-standarden, vad som gäller teoretiskt är ganska irrelevant - ungefär som med hårddiskar: En har kapacitet för 2TB men du kan endast utnyttja 1700GB~. Men har du provat surfa på 5Ghz-bandet? Oftast är 2.4Ghz-bandet lite boven i dramat när det gäller bandbredden i och med frekvensområdet inte är lika högt samt andra störande elektronik inom samma våglängd.

Men för avstängande WiFi, uppdatera till original FW?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

ungefär som med hårddiskar: En har kapacitet för 2TB men du kan endast utnyttja 1700GB~.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/lagring...

du får allt bara att "datorn" räknar på annat sätt än tillverkarna

ONT: trådlöst får du aldrig ut så snabbt som det står för det är under optimala förhållanden som enbart är möjliga i labb miljö... om ens det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/lagring...

du får allt bara att "datorn" räknar på annat sätt än tillverkarna

ONT: trådlöst får du aldrig ut så snabbt som det står för det är under optimala förhållanden som enbart är möjliga i labb miljö... om ens det.

Mycket väl medveten om det, jag försökte bara poängtera att man inte kan blint lita på det teoretiska - utan får vända sig till det praktiska.

Edit:

Under förutsättningarna att det gäller en partition för hårddisk och en trådlös produkt av en standard.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Mycket väl medveten om det, jag försökte bara poängtera att man inte kan blint lita på det teoretiska - utan får vända sig till det praktiska.

Edit:

Under förutsättningarna att det gäller en partition för hårddisk och en trådlös produkt av en standard.

aha du försökte få fram en poäng.

är du säker på att du verkligen har 250/250 eftersom uppladdningen är riktigt dålig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodde1991:

Hallå gott folk.

Jag har precis skaffat internet i lägenheten 250/250 Mbit/s Fiber lina. Och har köpt en ASUS RT-N66U Router och kopplat in men hastigheten är värdelös på WiFi får inte mer än Ca: 40/10 Mbit/s när jag kollar på bredbandskollen, men när jag kör med kabel från routern till datorn så ligger jag på ca: 280/20 Mbit/s. Och ibland så lägger bara uppkopplingen ner eller ja det står att den är ansluten men när man försöker gå in på internet så står det bara att den inte kan ansluta till servern för att man inte har nån internet uppkoppling. Sen kanske efter 2 timmar så bara funkar det igen utan att man har gjort något. Har provat att köra kabel direkt från fiber uttaget i väggen till datorn när detta har uppstått och då fungerar anslutningen som den ska.
Det är Bredbandsbolaget jag har som operatör.
Jag har även laddat hem och uppdaterat min firmware till Merlins nyaste.

Någon som har haft samma problem eller är det någon som vet vad som kan vara fel.

Med Vänliga Hälsningar Robert

Vad du har för nätverkskort är högst relevant.
Om du kör över 2.4 eller 5GHz, vilken kanal du valt och vilka kanaler grannarna använder.

Permalänk

Klarar alla nätverkskort av 5ghz då? Min dator är rätt gammal.
Det är ju riktigt störigt att internet typ bara lägger av ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodde1991:

Klarar alla nätverkskort av 5ghz då? Min dator är rätt gammal.
Det är ju riktigt störigt att internet typ bara lägger av ibland

Ja vem vet om inte du själv.
Ta reda på vad du har för nätverkskort innan du pillrar för mycket på routern

Permalänk

Nätverkskort:
Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller
Atheros AR9285 Wireless Network Adapter
Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter

Permalänk
Medlem

Ligger ditt Wifi på samma kanal som dina grannars?
Du kan kolla detta med inSSIDer.

Permalänk
Medlem

Gällande Atheros AR9285 Wireless Network Adapter:
Denna klarar upp till 150 Mbit/s på 2.4Ghz-bandet (inget stöd för 5 GHz).
Ifall routern är satt till 20 MHz kanalbredd så blir maxhastighet 75 Mbit/s, och då får man ca 30-40 Mbit/s på Bredbandskollen.

Så, för att öka hastigheten behövs ett snabbare trådlöst nätverkskort.

Sedan är frågan om detta Atheros-kort också orsakar att du tappar kontakten. Jag kan inte garantera att det är så, men om du inte tappar Internet-anslutning när du kör med kabel så skulle jag tippa på att Atheros-kortet är boven.

Permalänk
Medlem

Lägg på nya drivers till ditt nic om du inte har det, ev kan det göra skillnad.

Såg precis att senaste är från 2010 vilket innebär att din burk förmodligen är bra gammal.
Har du ngn mjukvara som kan spöka t.ex någon "internet security" junk?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb