Webbläsaren Pale Moon

Permalänk
Medlem

Webbläsaren Pale Moon

Hej!

Tänkte tipsa om Webläsaren Pale Moon. Det är en Firefox-baserad browser som jag upplever som snabbare och Stabilare än FF. Jag började först att använda Pale Moon när Firefox införde Australis, som jag själv inte alls trivdes med. Så här säger utvecklarna själva:

Optimized for modern processors
Safe: forked from Firefox and regularly updated.
Supported by a friendly, active community of users
Familiar, efficient, fully customizable interface (no Australis!)
Smooth and speedy page drawing and script processing
Increased stability: experience fewer browser crashes
Support for many Firefox extensions (add-ons) and themes
New: support for Pale Moon exclusive extensions and themes
Extensive and growing support for HTML5 and CSS3
Many customization and configuration options
Able to import existing Firefox profiles with the migration tool

En fördel är att man kan köra Pale Moon Paralellt med Firefox, och importera profilen rakt av, så det är smidigt att testa. En nackdel kan vara att alla plugins kanske inte fungerar "rakt av" utan man får kanske leta på Native-plugin till Pale Moon. Det finns också en 64-bitarsversion som jag själv använder.

Länk till browsern: Pale Moon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant, ska testa detta. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! PM får bli nya webbläsaren nr 2 tills vidare, hölls av Opera förut. Kör Firefox som primärt annars.

Intressant med egna tillägg. Varför har utvecklaren inte släppt dessa till Firefox med? Något tekniskt hinder?
Även mycket bra att se att en fungerande sökmotor är standard här!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lite off-topic kanske men varför vill man inte ha "Australis"?
När jag googlade så hittade jag bara

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Switchade faktiskt från Chrome till Pale Moon i morse.
Saknar en bra NZB-addon bara.. NzbFox funkar inte.

Permalänk
Medlem

Efter att FF blivit något segare på respons (nätet kändes segt och trött) och ibland hängde sig i några sek (oavsett om det är 1 eller 10 fikar utan Flash igång).

Kör även samma profil som FF utan att den hänger sig i Pale moon. Så något är fel på FF, även känns rappt och fint.

Svenska finns http://www.palemoon.org/langpacks.shtml och även rättstavning på svenska.

Här verktyget för att föra över profilen http://www.palemoon.org/migrationtool.shtml stäng av båda webbläsarna annars funkar det inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tack för tipset! PM får bli nya webbläsaren nr 2 tills vidare, hölls av Opera förut. Kör Firefox som primärt annars.

Intressant med egna tillägg. Varför har utvecklaren inte släppt dessa till Firefox med? Något tekniskt hinder?
Även mycket bra att se att en fungerande sökmotor är standard här!

Historiskt har Pale Moon haft samma GUID som Firefox för att bibehålla kompatibilitet med tillägg osv, men det kom till en punkt där utvecklarna kännde att de vill resa sig upp mot att webbsidor idag blir gnälliga om man kör något annat än IE, Chrome eller FF, plus att källkoden började skilja sig så pass mycket från FF att de tyckte att det var dags för ett eget GUID. Tyvärr är många Firefox-tillägg hårdkodade att kolla efter just Firefox GUID, och om det inte stämmer överens så flaggas det som inkompatibelt. Men det har varit ett himla liv på forumet en längre tid men det man tillslut landade i var att man ska göra det man känner är rätt, och inte det som för stunden ger bäst kompatibilitet med Firefox-tillägg.

Jag tror att Pale Moon Commander faktiskt skall fungera med Firefox också men jag har inte testat själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Lite off-topic kanske men varför vill man inte ha "Australis"?
När jag googlade så hittade jag bara
http://i.gyazo.com/f344885eb5be0b3a1101f87f313e36fc.png

Jag kan inte tala för andra men för min egen del handlade det om att man i och med Australis tog bort möjligheten till tabs on bottom, som jag föredrar starkt framför tabs on top. Plus att det känndes allmänt tramsigt att de bara försöker efterapa chrome. Sedan har du också fler möjligheter att stuva om som du vill ha det i det gamla gränssnittet. Australis är ganska statiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte tala för andra men för min egen del handlade det om att man i och med Australis tog bort möjligheten till tabs on bottom, som jag föredrar starkt framför tabs on top. Plus att det känndes allmänt tramsigt att de bara försöker efterapa chrome. Sedan har du också fler möjligheter att stuva om som du vill ha det i det gamla gränssnittet. Australis är ganska statiskt.

Det var min reaktion det med. Gillar inte alls att det alltid ska härmas efter vad som påstås vara populärt för stunden. Skaffade Classic Theme Restorer bara några dagar efter att Australis rullades ut...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kört Pale Moon i åratal och att PM inte får den uppmärksamhet som det förtjänar är skandal.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det var min reaktion det med. Gillar inte alls att det alltid ska härmas efter vad som påstås vara populärt för stunden. Skaffade Classic Theme Restorer bara några dagar efter att Australis rullades ut...

Ja det var då jag tröttnade lite.. Classic theme restorer, status bar forever och fan vet allt vad jag hade för massa tillägg som bara skulle fungera som "motmedel mot dumheter", så jag blev förståss glad när jag hittade Pale Moon och såg att det mesta fanns inbyggt från början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var då jag tröttnade lite.. Classic theme restorer, status bar forever och fan vet allt vad jag hade för massa tillägg som bara skulle fungera som "motmedel mot dumheter", så jag blev förståss glad när jag hittade Pale Moon och såg att det mesta fanns inbyggt från början.

och jag som kör tabbarna högst upp även i Pale Moon:P ja den hade tabbarna längs ner som standard, men vant mig ha dom högst upp och dessutom blir det mer skärmyta till webbsidorna (går säkert lösa genom att ta bort fältet högst upp).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

och jag som kör tabbarna högst upp även i Pale Moon:P ja den hade tabbarna längs ner som standard, men vant mig ha dom högst upp och dessutom blir det mer skärmyta till webbsidorna (går säkert lösa genom att ta bort fältet högst upp).

Ja det som är kanon är ju att man har ett val, så slipper det ena eller det andra bli en dealbreaker Fruktansvärt onödigt att de tog bort det i Firefox.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns inte till OSX av?
Körde PM på Windows för något år sen, va rätt trevligt, men sitter mestadels av tiden idag på min Macbook. Safari är för begränsat, FF laggar, och Chrome suger batteri

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var då jag tröttnade lite.. Classic theme restorer, status bar forever och fan vet allt vad jag hade för massa tillägg som bara skulle fungera som "motmedel mot dumheter", så jag blev förståss glad när jag hittade Pale Moon och såg att det mesta fanns inbyggt från början.

Nej, det känns ju inte optimalt att förlita sig på tillägg alltid...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Kört Pale Moon i åratal och att PM inte får den uppmärksamhet som det förtjänar är skandal.

Verkar ju bra. Jag körde waterfox ett tag men den finns ju bara till windows.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

hur blir det om ja ska köra battlelog / battlefield? funkar pale moon med de så jag kan joina servrar?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boozfob:

Lite off-topic kanske men varför vill man inte ha "Australis"?
När jag googlade så hittade jag bara
http://i.gyazo.com/f344885eb5be0b3a1101f87f313e36fc.png

För att det enbart gör interfacet sämre och dessutom mer likt Chrome, varför ska man komplicera det på det viset de gjort i Australis, sämre översikt, sämre design, sämre funktion, inga fördelar alls utan bara en designkopia av den sämst designade av de stora webbläsarna, det finns ju en anledning till att man vare sig kan eller vill använda Chrome, själv kör jag flera webbläsare samtidigt så jag slipper installera flash, multimediasidor får gå i Chrome men eftersom Chrome är hopplös att surfa med så används de andra till surfande och FF och Palemoon är bra på flikar, PM har dessutom 64 bit version så den drabbas inte lika lätt av att minnet tar slut, enbart 32 bit i FF börjar ju bli ett verkligt hinder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

För att det enbart gör interfacet sämre och dessutom mer likt Chrome, varför ska man komplicera det på det viset de gjort i Australis, sämre översikt, sämre design, sämre funktion, inga fördelar alls utan bara en designkopia av den sämst designade av de stora webbläsarna, det finns ju en anledning till att man vare sig kan eller vill använda Chrome, själv kör jag flera webbläsare samtidigt så jag slipper installera flash, multimediasidor får gå i Chrome men eftersom Chrome är hopplös att surfa med så används de andra till surfande och FF och Palemoon är bra på flikar, PM har dessutom 64 bit version så den drabbas inte lika lätt av att minnet tar slut, enbart 32 bit i FF börjar ju bli ett verkligt hinder.

Vad är det som gör surfande i chrome hopplöst? Är nyfiken, eftersom jag själv inte har nånting alls att klaga på vad gäller upplevelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var då jag tröttnade lite.. Classic theme restorer, status bar forever och fan vet allt vad jag hade för massa tillägg som bara skulle fungera som "motmedel mot dumheter", så jag blev förståss glad när jag hittade Pale Moon och såg att det mesta fanns inbyggt från början.

Samma anledning som jag också hoppade över till Pale Moon. Tidiga godtyckliga UI-ändringar i FF gick att ändra tillbaka i någon meny. Senare krävdes att gå in i about:config-inställningarna. Därefter uppdaterade de så att FF sket i vad som stod där så då började det bli ett jälva stök med massa tillägg. Efter Australis blev det snabbt byte till PM och har bara sett fördelar med det.

Det är skönt med ökad stabilitet och att slippa regelbundet leta runt på nätet efter nya fixar för att återställa alla godtyckliga UI-ändringar som följer med uppdateringar till FF (av typen "chrome gjorde så så vi måste också ha det!").
Ett litet extra plus i kanten är att om man installerar program som tvingar in sina medföljande dolda toolbars utan val att klicka bort så drabbar det bara de stora webbläsarna! PM klarar sig alltid från sånt!

Skrivet av nackskägg:

Vad är det som gör surfande i chrome hopplöst? Är nyfiken, eftersom jag själv inte har nånting alls att klaga på vad gäller upplevelsen

Inget emot chrome men gillar att kunna välja saker som tillgång till menyn och var tabbarna ska vara. Ogillar att såna enkla saker ska vara låsta utan någon egentlig anledning mer än att någon chef tyckte det var bättre/nyare/coolare eller nåt sånt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Vad är det som gör surfande i chrome hopplöst? Är nyfiken, eftersom jag själv inte har nånting alls att klaga på vad gäller upplevelsen

Framförallt flikhanteringen eller rättare sagt den totala bristen på det, dessutom finns det få tillägg som passar mig och så gillar jag verkligen inte tänket att allt är "sökbaserat" jag vill ha bokmärken och bokmärkesgrupper, flikgrupper och liknade.
Chrome fungerar helt enkelt mycket dåligt med många flikar och när man inte vill söka, att ha ett par hundra flikar uppe får den att klappa ihop totalt, det blir oanvändbart.
Dessutom är det bara knöligt att använda deras "bokmärken" osv...
Den är helt enkelt för inriktad på ett mycket litet antal flikar och att man måste söka.
Däremot har Chrome just fått profiler vilket inte var så många år efter Mozillalägret.

Därför använder jag bara Chrome till ett 10 tal multimediasiter för att jag ska slippa installera flash eftersom jag i så fall måste stänga av flash på de flesta sidor i de övriga webbläsarna, då passar Chrome bra, den funkar bra med ett fåtal typ 10-20 flikar uppe och har inbyggd flashspelare som gör att jag slipper smutsa ner de andra med både flash och flashblock.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Chrome är ju hopplöst på grund av att Google om någon kör över en fullkomligt med UI ändringar. Och extremt trassligt att stänga av auto-uppdateringar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Framförallt flikhanteringen eller rättare sagt den totala bristen på det, dessutom finns det få tillägg som passar mig och så gillar jag verkligen inte tänket att allt är "sökbaserat" jag vill ha bokmärken och bokmärkesgrupper, flikgrupper och liknade.
Chrome fungerar helt enkelt mycket dåligt med många flikar och när man inte vill söka, att ha ett par hundra flikar uppe får den att klappa ihop totalt, det blir oanvändbart.
Dessutom är det bara knöligt att använda deras "bokmärken" osv...
Den är helt enkelt för inriktad på ett mycket litet antal flikar och att man måste söka.
Däremot har Chrome just fått profiler vilket inte var så många år efter Mozillalägret.

Därför använder jag bara Chrome till ett 10 tal multimediasiter för att jag ska slippa installera flash eftersom jag i så fall måste stänga av flash på de flesta sidor i de övriga webbläsarna, då passar Chrome bra, den funkar bra med ett fåtal typ 10-20 flikar uppe och har inbyggd flashspelare som gör att jag slipper smutsa ner de andra med både flash och flashblock.

Ok, så Chrome är hopplöst om man har ett extremt avvikande användarbeteende gotcha.

Permalänk
Medlem

MItt enda klagomål på chrome är att den under de senaste uppdateringarna har blivit oerhört svårdrivet. Älskar integrationen på chrome tillräckligt mycket för att inte går över till en annan webbläsare, men man eventuellt vara lite otrogen med en annan webbläsare...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Då har jag också gått över till Pale Moon, då jag också gillade Firefox så som det såg ut förr. Finns Pale Moon till Linux, å då specifikt till Ubuntu?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat om NoScript fungerar smärtfritt i Pale Moon?
Känns tryggt att ha när man slösurfar på lite mindre pålitliga sidor ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är det någon som har provat om NoScript fungerar smärtfritt i Pale Moon?
Känns tryggt att ha när man slösurfar på lite mindre pålitliga sidor ;).

Ja, men när jag kopierade över FF profilen så var den av aktiverad. Men funkar vad jag sett bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Tänkte ge Pale Moon en chans, men det föll på avsaknaden av extensions...de jag använder, då...

Permalänk
Medlem

Synd att Ghostery eller liknande inte fanns för PM till Android, det var en dealbreaker på den plattformen

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

Är det någon som har provat om NoScript fungerar smärtfritt i Pale Moon?
Känns tryggt att ha när man slösurfar på lite mindre pålitliga sidor ;).

Ja jag har det igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.