Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Kontrollera 3 pin fläktar

Hej!

Om jag har förstått det rätt så ska man kunna kontrollera hastigheten på 3 pins fläktar.
Någon som vet om och i så fall hur jag kan göra det?

Jag har ett Gigabyte Z87X-D3H moderkort

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ja, antingen via en extern fläkt-kontroller eller mha mjukvara. Beror lite på hur du vill göra och hur du vill koppla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Blofeld:

Ja, antingen via en extern fläkt-kontroller eller mha mjukvara. Beror lite på hur du vill göra och hur du vill koppla.

Har kopplat fläktarna till moderkortet och skulle vilja använda mjukvara. Men jag har provat både Gigabytes egen mjukvara och speedfan och får inget att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

enligt manualen ska det bara vara att gå in i bios och ändra fan speed http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z87x...

Intel Core i7-4790k / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K /

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Naga:

enligt manualen ska det bara vara att gå in i bios och ändra fan speed http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z87x...

Har försökt det med. Det spelar ingen roll om jag har det på Normal, Silent, Disabled eller Manual, fläktarna körs ändå i samma hastighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Måste man ha speciella 3 pins fläktar för att kunna styra dem eller kan man göra det med alla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av A-T-E:

Måste man ha speciella 3 pins fläktar för att kunna styra dem eller kan man göra det med alla?

Har moderkortet stöd för att regulera spänning d.v.s. styra 3pin fläktar? Många moderkort har också ibland att man får välja i BIOS om det är 3/4pin fläktar kopplade.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Commander:

Har moderkortet stöd för att regulera spänning d.v.s. styra 3pin fläktar? Många moderkort har också ibland att man får välja i BIOS om det är 3/4pin fläktar kopplade.

Är ganska säker på att mitt moderkort kan styra 3pin fläktar men är inte helt säker. Har inte hittat något som bekräftar det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av A-T-E:

Är ganska säker på att mitt moderkort kan styra 3pin fläktar men är inte helt säker. Har inte hittat något som bekräftar det.

Ja moderkortet kan styra 3-pins fläktar, se sid 24/45/46 i manualen.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z87x...

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av skruvis:

Ja moderkortet kan styra 3-pins fläktar, se sid 24/45/46 i manualen.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z87x...

Tack så mycket! Frågan är då varför inte jag kan få det att fungera? :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av A-T-E:

Tack så mycket! Frågan är då varför inte jag kan få det att fungera? :/

Du har satt den på sys_fan och inte cpu_fan va?

Intel Core i7-4790k / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K /

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Naga:

Du har satt den på sys_fan och inte cpu_fan va?

Det är en bra fråga, kan kolla när jag kommer hem. Kan man inte styra fläktarna man kopplar in i cpu_fan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av A-T-E:

Det är en bra fråga, kan kolla när jag kommer hem. Kan man inte styra fläktarna man kopplar in i cpu_fan?

ofta inte utan pwm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Har du ställt in rätt styrchip i speedfan? Speedfan är lite pilligt att konfigurera, men fungerar utmärkt när det väl är gjort!

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Naga:

ofta inte utan pwm

Kan prova att koppla in fläkten i sys_fan när jag kommer hem och se om det hjälper.

Skrivet av Fltoig:

Har du ställt in rätt styrchip i speedfan? Speedfan är lite pilligt att konfigurera, men fungerar utmärkt när det väl är gjort!

Ja, det tror jag. Jag följde en tutorial på YouTube då jag aldrig har använt Speedfan tidaigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Har nu kopplat in fläktarna till sys_fan istället vilket fungerade, problemet är nu att jag inte har tillräckligt många fläktuttag. Finns det inget sätt man kan kontrollera cpu_fan utan att ha 4pin fläktar?

Jag har använt Gigabyte SIV och varje gång man startar dator återställs inställningarna och man får ställa in allt varje gång. Finns det något sätt man kan spara inställningarna eller finns det något annat bra program ni kan rekommendera?