Alltid låg fps, rätt bra dator.

Permalänk

Alltid låg fps, rätt bra dator.

Tjena grabbar!
Har haft min dator i ca 1.5 års tid och har fungerat rätt bra, fast har börjat märka av att vissa spel har fått väldigt mycket lägre fps.
Cs har alltid flyttit på runt 150 fps (inte högt men duger för mig) men för några dagar sedan droppade den till 50-70 och har stannat där?
Inte rört några inställningar eller liknande.
Min dator är en BÄRBAR dator och har följande i sig:
i7 3630qm
AMD 7970M HD
16gp 1600mhz ram
och 2 SSD diskar.
när jag spelar CS peakar processorn på 75c.
Några tips grabbar? Uppskattar allt!

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk

Grader på grafikkortet då?
Kan det vara uppdatering på spelet som kan orsaka det tro?
Hade tidigare stabil fps runt 290 förut med sämre grafikkort och stock cpu, efter ett halvår tills nu har de släppt uppdateringar så har runt 200 fps och då med ett bättre grafikkort och överklockad cpu..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Grader på grafikkortet då?
Kan det vara uppdatering på spelet som kan orsaka det tro?
Hade tidigare stabil fps runt 290 förut med sämre grafikkort och stock cpu, efter ett halvår tills nu har de släppt uppdateringar så har runt 200 fps och då med ett bättre grafikkort och överklockad cpu..

Grafikkortet ligger på 50-60 MAX om alla program stämmer (speedfan o HZmonitor något)
Tycker det är konstigt att inte komma högre fps (måste tillägga att jag har ALLT på det minsta på inställningarna) när jag har helt OK rigg i min mening.
Uppdatering kan det va men det har varit så jääättelänge fast då har den legat på 130 fps i ca 30 minuter sen går den ner till 40 tills jag tabbar ner i 1 min.
Sedan upprepar det sig, men det har slutat så nu har jag permanent FPS på 50-70... ursäkta det lång inlägget men ville förklara så bra det gick

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Skrivet av ybernisse:

Grafikkortet ligger på 50-60 MAX om alla program stämmer (speedfan o HZmonitor något)
Tycker det är konstigt att inte komma högre fps (måste tillägga att jag har ALLT på det minsta på inställningarna) när jag har helt OK rigg i min mening.
Uppdatering kan det va men det har varit så jääättelänge fast då har den legat på 130 fps i ca 30 minuter sen går den ner till 40 tills jag tabbar ner i 1 min.
Sedan upprepar det sig, men det har slutat så nu har jag permanent FPS på 50-70... ursäkta det lång inlägget men ville förklara så bra det gick

Kan det vara energisparläget tro? Multicore aktiverat i CS inställningar?
Du kan annars printa inställningarna i cs om du inte förstod vad jag mena

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Kan det vara energisparläget tro? Multicore aktiverat i CS inställningar?
Du kan annars printa inställningarna i cs om du inte förstod vad jag mena

Kolla här: jag har satt cs på hög prestanda, när det väl sätts igång hör du att datorn börjar ladda mycket mer än vanligt
jag har alla multicore på (inkl launch option med threads)
Sitter på mobilen men jag VET att alla inställningar är lägsta inkl fxfm eller vad det heter som är på bilinear.
uäUpplösning på 1280x720 resten.
Just nu peakar fpsen på 85 (kollade igår natt) och är lägst på 43 när jag tar upp scoreboarden konstigt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Skrivet av ybernisse:

Kolla här: jag har satt cs på hög prestanda, när det väl sätts igång hör du att datorn börjar ladda mycket mer än vanligt
jag har alla multicore på (inkl launch option med threads)
Sitter på mobilen men jag VET att alla inställningar är lägsta inkl fxfm eller vad det heter som är på bilinear.
uäUpplösning på 1280x720 resten.
Just nu peakar fpsen på 85 (kollade igår natt) och är lägst på 43 när jag tar upp scoreboarden konstigt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så är det för mig med och andra när man har upp scoreboarden, "var:en" ökar från 1-2 till ca 4-5 just när jag öppnar scoreboarden.
Du borde pröva skriva r_dynamic 0, muzzle (nånting, skriver du muzzle i consolen kommer det bara upp en sak) och nånting mer i consolen för att få bättre fps. Sitter med telefonen just nu så kan inte kolla.
Edit: kan säga att jag får som högst fps i 1600x900 upplösning. På 2400k, 4Gb ram och HD 6870

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybernisse:

Kolla här: jag har satt cs på hög prestanda, när det väl sätts igång hör du att datorn börjar ladda mycket mer än vanligt
jag har alla multicore på (inkl launch option med threads)
Sitter på mobilen men jag VET att alla inställningar är lägsta inkl fxfm eller vad det heter som är på bilinear.
uäUpplösning på 1280x720 resten.
Just nu peakar fpsen på 85 (kollade igår natt) och är lägst på 43 när jag tar upp scoreboarden konstigt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat att inte ange -threads och -high och liknande i dina launch options. Det kan göra mer skada än nytta.

Permalänk
Medlem

Control panel -> hardware and sound -> power options. är balanserad aktiverad?

Permalänk
Skrivet av zalkan92:

Control panel -> hardware and sound -> power options. är balanserad aktiverad?

Detta jag menade att du skulle kolla. Plus laptop/energisparläge i cs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Även om 50-60c inte låter så högt skulle jag rekommendera en rejäl omgång tryckluft. Datorer i allmänhet och laptops i synnerhet har en tendens att samla på sig damm under åren, med försämrad kylning som följd.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Tjena!
Kan du kolla hur FPS är i andra spel?

Jag hade liknande problem med ett hoppande FPS då att den pendla från 60->144 (300 utan vsync), vart knappt spelbart.

Lösningen jag fann på detta var att:
1. Döp om din Steam-mapp
2. Installera om den till samma ställe.
3. Logga in på ditt konto
4. kopiera över STEAMAPPS mappen över från GAMLA steam katalogen till den nya och prova.

De är tydligen cs updates som förstör detta och Verifiering av spelet hjälper INTE i detta fall.

hjälper inte detta så:
Driversweeper och avinstallera allt med AMD att göra, sedan installera om det på nytt.
Kolla ifall ändring av kvalitetsinställningar ändrar FPS'en, LOW eller HIGH gjorde ingen skillnad på min dator när problemet fanns, men då fanns också problemet enbart i cs go.

edit:
Alt. prova ändra alla 3d inställningar i CCC till HIGH PERFORMANCE för att se om det blir skillnad.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av zalkan92:

Control panel -> hardware and sound -> power options. är balanserad aktiverad?

Hahaha, ja här hade vi felet.
Är inte förvånad om det varit såhär hela tiden jag haft den då den alltid ''underpresterat'' för dens hårdvara men jag har aldrig klagat.
Runt 200 fps på CS Go just nu inte testat något annat spel än.
Tack så mycket för all hjälp grabbar!!

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk

Sista edit: Rengjorde kylflänsarna på cpun och gpun, nu har jag 200 fps stabilt i högsta inställning och allra högst 60 grader på cpu'n

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!