Högtalare sökes till subwoofer

Permalänk
Skrivet av Danbo:

Tror du att subwoofern fungerar bättre om jag kopplar in den i dess högtalare eller direkt till datorn?

Bra fråga. Har du en bra kontrollpanel där du kan välja att det ska vara 2.1 så lör det fungera lika bra. Men en del ljudkort ger väl bara 2.0 eller 5.1 beroende på vad man gör. Musik/film/spel osv.

I så fall kanske det är bättre att koppla genom högtalarna.

Men så kanske det var för några år sedan och inte nu längre. Dålig koll på det.

Oavsett aå är ju det bästa att testa både och istället för att på förhand bestämma vad som är bäst

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om du vill intressera dig lite till:

Jämför lite olika högtalare som du tycker passar in i din prisgrupp. Jag tycker du bör hålla koll på två saker.
Känslighet bör bara 90db eller högre eftersom d-ampen lämnar ganska lite effekt.
Frekvensomfånget bör vara från högst 80hz och uppåt. Alltså 50-20.000 är bättre än 90-20.000.
Detta för att du lättare ska kunna matcha in subben.

Sedan ska det ju låta bra också, men det är svårt att lista ut bakom skärmen.

Menar du då aktiva?
Annars ser ju dessa eller dessa + den här bra ut?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Skrivet av Danbo:

Menar du då aktiva?
Annars ser ju dessa eller dessa + den här bra ut?

Nej, då tänker jag alltså på passiva, som dom du länkar till.

Du bör ta reda på känsligheten och frekvensomfånget på dom innan du köper.

Leta reda på dom där högtalarna i en standardfärg, där står säkert specarna. Eller så frågar du dom på ljudfokus.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Kula, jag tittade nämre på betydligt bättre bilder och insåg mitt misstag.
Jag drar tillbaka min information och hänvisar till dom där små högtalarna från Argon som Bjorn_m_Eriksson länkade.
Eller i ännu bättre fall, en vettig reciever.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danbo:

Menar du då aktiva?
Annars ser ju dessa eller dessa + den här bra ut?

Högtalarna du länkar är väldigt små, de har 3" mellanregister så de lär inte spela särskilt bra under 200Hz, det blir väldig liten konarea även om de använder 2 eller 4 3"are.
Du kan även använda en begagnad förstärkare om du vill och kan hitta nått, det brukar finnas på secondhandbutiker och loppisar för nån hundring om du jagar budgetprylar, du kan även köpa ungefär samma förstärkare som du länkade för ett par hundra på Ebay, det är bara att söka på Tripath på Ebay, Lepai, Topping (och kanske Smsl) är billiga varumärken som bygger på Tripathkretsar, Citypulse (och Smsl) är lite dyrare mer påkostade konstruktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högtalarna du länkar är väldigt små, de har 3" mellanregister så de lär inte spela särskilt bra under 200Hz, det blir väldig liten konarea även om de använder 2 eller 4 3"are.
Du kan även använda en begagnad förstärkare om du vill och kan hitta nått, det brukar finnas på secondhandbutiker och loppisar för nån hundring om du jagar budgetprylar, du kan även köpa ungefär samma förstärkare som du länkade för ett par hundra på Ebay, det är bara att söka på Tripath på Ebay, Lepai, Topping (och kanske Smsl) är billiga varumärken som bygger på Tripathkretsar, Citypulse (och Smsl) är lite dyrare mer påkostade konstruktioner.

Okej! Tack så mycket

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem

Iom. att du bor i Sthlm så har du alla möjligheter att göra bra beg. köp.
Ljud & bild (stereo & surround) på blocket har nästan konstant 800-1000 annonser i Sthlm.

Iofs. med subwoofer samt små högtalare men billigt:
http://www.blocket.se/stockholm/Prisvard_hemmabioanlaggning_m...

Hyffsad receiver:
http://www.blocket.se/stockholm/Harman_Kardon_AVR_230___Recei...

Golvare:
http://www.blocket.se/stockholm/Audio_Pro_Black_Diamond_59367...

5.1 Audio pro paket:
http://www.blocket.se/stockholm/Audio_Pro_hemmabiohogtalare_5...

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

Jag säger +1 på begagnat. Brukar ofta komma upp som ett alternativ, men det kanske inte har nämnts i den här tråden!

Men som sagt, begagnade fingrejor går ofta för runt halva priset. Lite enklare saker går ännu billigare. Så kan du lägga upp 1000-2000 beg så kan du räkna med att det motsvarar 2-6000 kr nytt.

Vad gäller förstärkare och så är ju ett problem naturligtvis att vissa moderna funktioner fattas, men som jag förstår ska detta ligga på en lagom nivå.

Får du dessutom chans att testa grejorna innan köp så är det inte så mycket att fundera på.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Iom. att du bor i Sthlm så har du alla möjligheter att göra bra beg. köp.
Ljud & bild (stereo & surround) på blocket har nästan konstant 800-1000 annonser i Sthlm.

Iofs. med subwoofer samt små högtalare men billigt:
http://www.blocket.se/stockholm/Prisvard_hemmabioanlaggning_m...

Hyffsad receiver:
http://www.blocket.se/stockholm/Harman_Kardon_AVR_230___Recei...

Golvare:
http://www.blocket.se/stockholm/Audio_Pro_Black_Diamond_59367...

5.1 Audio pro paket:
http://www.blocket.se/stockholm/Audio_Pro_hemmabiohogtalare_5...

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag säger +1 på begagnat. Brukar ofta komma upp som ett alternativ, men det kanske inte har nämnts i den här tråden!

Men som sagt, begagnade fingrejor går ofta för runt halva priset. Lite enklare saker går ännu billigare. Så kan du lägga upp 1000-2000 beg så kan du räkna med att det motsvarar 2-6000 kr nytt.

Vad gäller förstärkare och så är ju ett problem naturligtvis att vissa moderna funktioner fattas, men som jag förstår ska detta ligga på en lagom nivå.

Får du dessutom chans att testa grejorna innan köp så är det inte så mycket att fundera på.

Ja det hade jag inte direkt tänkt på
Tack för länkarna + infon! Kul att folk lägger ner sån tid på att hjälpa till!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag säger +1 på begagnat. Brukar ofta komma upp som ett alternativ, men det kanske inte har nämnts i den här tråden!

Men som sagt, begagnade fingrejor går ofta för runt halva priset. Lite enklare saker går ännu billigare. Så kan du lägga upp 1000-2000 beg så kan du räkna med att det motsvarar 2-6000 kr nytt.

Vad gäller förstärkare och så är ju ett problem naturligtvis att vissa moderna funktioner fattas, men som jag förstår ska detta ligga på en lagom nivå.

Får du dessutom chans att testa grejorna innan köp så är det inte så mycket att fundera på.

Skrivet av mrqaffe:

Högtalarna du länkar är väldigt små, de har 3" mellanregister så de lär inte spela särskilt bra under 200Hz, det blir väldig liten konarea även om de använder 2 eller 4 3"are.
Du kan även använda en begagnad förstärkare om du vill och kan hitta nått, det brukar finnas på secondhandbutiker och loppisar för nån hundring om du jagar budgetprylar, du kan även köpa ungefär samma förstärkare som du länkade för ett par hundra på Ebay, det är bara att söka på Tripath på Ebay, Lepai, Topping (och kanske Smsl) är billiga varumärken som bygger på Tripathkretsar, Citypulse (och Smsl) är lite dyrare mer påkostade konstruktioner.

Skrivet av Lifooz:

Kula, jag tittade nämre på betydligt bättre bilder och insåg mitt misstag.
Jag drar tillbaka min information och hänvisar till dom där små högtalarna från Argon som Bjorn_m_Eriksson länkade.
Eller i ännu bättre fall, en vettig reciever.
/Lifooz

Hej, har hittat ett par Argon 6340 för 500kr. Hur tror ni dem skulle fungera tillsammans med min sub. Bara sett positivt om dem.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danbo:

Hej, har hittat ett par Argon 6340 för 500kr. Hur tror ni dem skulle fungera tillsammans med min sub. Bara sett positivt om dem.

Ja de lär vara ett vettigt köp för 500kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.