tips från er kunniga till en nybörjare. strema hd enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Vad är opemelec/kodi?

Ursäkta frågorna är helt grön.

så man bygger den själv?

Kopplar men den direkt till tv och gör via kabel eller trådlöst?

Kopplar man en extern hårddisk med alla filmer till Raspberryn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Vad är opemelec/kodi?

Ursäkta frågorna är helt grön.

vart ka jag köpa denna då?

Skickades från m.sweclockers.com

Kodi = XBMC = Nytt namn pga. rättsligheter... Själva "mediaprogrammet".
OpenElec = Operativsystemet byggt på Kodi/XBMC

Inet 599 kr (8GB) eller Webhallen(16GB och längre HDMI)

Skrivet av astrom86:

Kopplar men den direkt till tv och gör via kabel eller trådlöst?

Kopplar man en extern hårddisk med alla filmer till Raspberryn?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kopplar den via HDMI. Styr med mus/tangentbord. Ja, du kan koppla in en hårddisk med alla filmerna. Går även ha en NAS som du kan kolla via.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Okej. Går den även att styra via mobilen?

Vilket medaprogram är det absolut bästa till en sån? Är det openelec?

Sorterar den automatiskt alla filmer som man kopplar in den externa hårddisken med?

Hur installerar man medieprogrammet på den? Via datorn?

Permalänk
Medlem

ja det går styra med mobilen eller fjärrkontrollen till din tv. Skulle säga att openelec eller OSMC båda är kodi.
Lägger du filerna tex film--->sune sommar serier--->breaking bad--->season01--->sen alla avsnitt.
Så sorterar den upp alla filmer och serier seasons å sånt.
Du lägger över de från en dator till ett sdkort.
Men med en raspberry funkar inte netflix viaplay och sånna tjänster.

Permalänk
Medlem

Okej.

Men de måste väl inte va sd kort?

Kan jag koppla en extern hårddisk tex en sådan

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185151-seagat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Okej.

Men de måste väl inte va sd kort?

Kan jag koppla en extern hårddisk tex en sådan

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185151-seagat...

MicroSDKort = Operativet ligger på ett MicroSD-kort

Extern disk = USB

Så ja, det går att koppla.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

SD-Kort = Operativet ligger på ett SD-kort

Extern disk = USB

Så ja, det går att koppla.

Pi 2 = microSDkort.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Pi 2 = microSDkort.

Danke

Ändrat.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade, bump raderad*

Varken korspostning eller bumpning är tillåtet då det ger ett mycket orättvist och rörigt forum. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom ihåg i fortsättningen ihåg att reglerna finns.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av astrom86:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en Raspberry och ska installera noobs på sd kortet.

Vilket är bäst openelec eller osmc? Vad är skillnaden?

Vad betyder Kodi? Och xbmc? Är dom 2 också medieprogram som openelec osv?

Permalänk
Avstängd

xbmc och kodi är samma sak, dom fick byta namn från xbmc till kodi, så välj kodi och senaste versionen som finns.
openelec är inget medieprogram det är ett os som kör kodi.

Permalänk
Medlem

Okej.

Men nu när jag installerar noobs å startat den lilla så kommer det upp rasbian och openelec.

Sen utöver det behöver jag installera kodi/xbmc? För att ha den som mediaspelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Okej.

Men nu när jag installerar noobs å startat den lilla så kommer det upp rasbian och openelec.

Sen utöver det behöver jag installera kodi/xbmc? För att ha den som mediaspelare?

OpenELEC består i stort sett enbart av Kodi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

okej så nu när jag installerat openelec så är det bara att köra på med filmerna.

Permalänk
Medlem

hjälp mig någon..

har kopplat in den extersna hrddisken till min raspberry, men när jag är inne i openelec/kodi så hittar den inte filmerna?

vad är problemet? behöver jag göra nåt med externa hårddisken först? den hittar inte ens hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrom86:

hjälp mig någon..

har kopplat in den extersna hrddisken till min raspberry, men när jag är inne i openelec/kodi så hittar den inte filmerna?

vad är problemet? behöver jag göra nåt med externa hårddisken först? den hittar inte ens hårddisken

Tycker du kan gå in här http://kodi.wiki/view/XBMC_Quick_Start_Guide och läs lite innan du börjar trycka dig runt, det är inte plug-n-play.

Permalänk
Medlem

jag är medveten om det. men när jag ska söka fram filmerna så hittar den inte hårddisken. är inne på add source. men hittar inte hårddisken.

någon annan som vill hjälpa?

Permalänk
Medlem

den externa hårddisken piper när den är inkopplad till raspberryn, va kan de betyda?

funkar bra på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

den externa hårddisken piper när den är inkopplad till raspberryn, va kan de betyda?

funkar bra på datorn.

Sannolikt för lite effekt i RP's USB-uttag. Du behöver nog extra matning till hårddisken.

Permalänk
Medlem

hur ger men extra matning till den då?

Behöver jag köpa en annan laddare till raspberryn?

Permalänk
Moderator
Moderator

Låter din nya tråd ligga kvar denna gång, men se till att detta blir sista gången vi säger till dig om korspostning.

*Korspost, tråd låst.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.