Samsung S24D590P - har den problem med IPS-glow och/eller backlight bleeding?

Permalänk
Medlem

Samsung S24D590P - har den problem med IPS-glow och/eller backlight bleeding?

Hejsan!

Jag går i tankarna på att köpa denna skärm. För inte så länge sedan köpte jag en ASUS MX279H, som jag dock fick lämna in på Inet för felsökning p.g.a. backlight bleeding. Man ringde mig idag från Inet och sa att man tittat på det, och medan man förstod mitt klagomål så ansåg man att det var så liten mängd backlight bleeding att man inte tyckte att den var giltig för reklamation. Faktum är att man påstod att jag fått en särskilt fin skärm.

Hursomhelst så hade jag ändå märkt att 27" och 1080p inte var särskilt njutbart från det avstånd jag sitter ifrån monitorn, d.v.s. runt 70 cm. Så jag skulle nog ändå ha velat byta monitor. Inet får köpa tillbaks ASUS-skärmen för 80% av priset.

I alla fall så jag letade runt efter en IPS-skärm på 23"-24" med 2 st. HDMI-ingångar, 5ms responstid och låg input lag. Det ska vara en all-round skärm som då också ska användas för PC-spel och konsol-spel. Det var verkligen inte lätt, men så hittade jag Samsung S24D590P.

Frågan är bara: i.o.m. priset, visst är det stor risk att den också kommer lida av backlight bleeding, och även IPS-glow? Jag funderar nästan att slopa hela grejen med IPS-skärmar helt och hållet, trots deras fördelar framför TN, just p.g.a. cirkusen som tycks råda kring huruvida man får backlight bleeding/IPS-glow, och p.g.a. att dessa fenomen inte tycks rättfärdiga reklamation.

Så, vad vet ni om denna skärm?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har haft skärmen i några veckor och är mkt nöjd. Grymt ljusstark o fina färger. Lätt att pilla upp till 72Hz.

Kanske du redan läst dom här testerna men lägger in dom ändå.

http://www.trustedreviews.com/samsung-s24d590pl-review

http://wecravegamestoo.com/forums/monitor-reviews-discussion/...

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Medlem
Skrivet av TORREX69:

Har haft skärmen i några veckor och är mkt nöjd. Grymt ljusstark o fina färger. Lätt att pilla upp till 72Hz.

Kanske du redan läst dom här testerna men lägger in dom ändå.

http://www.trustedreviews.com/samsung-s24d590pl-review

http://wecravegamestoo.com/forums/monitor-reviews-discussion/...

Tack för ditt svar!

Jag läste igenom den andra recensionen och kom över avsnittet där recensenten behandlar IPS-glow:

"The Samsung S24D590PL suffers from obvious corner glow like almost every other AHVA/IPS/PLS panel except for the glow free Qnix QX2710 in the comparisons above. I found that I had to sit at least 121cm/3ft away from the S24D590PL to not see any corner glow compared to 45cm from a 24" TN or VA panel.

The corner glow was disturbing and obvious compared to my larger 27" IPS/PLS panels when viewed from my normal viewing distance of around 60cm away which makes me think AD-PLS panels suffer from more glow than AHVA/IPS and regular PLS panels.

The obvious corner glow may disturb those who are used to TN and VA panels, however it is important to keep in mind how much better the S24D590PL looks compared to similarly priced TN panels."

Det var det här jag var rädd för. Tråkigt, eftersom jag nog annars skulle ha köpt mig en sådan här skärm. Jag håller inte med recensenten gällande det sista hen säger, d.v.s. att en ursäktande omständighet som ändå kan motivera ett köp av en IPS-monitor är att färgerna är bättre. Sådant är naturligtvis subjektivt, och jag anser inte att skillnaden i färgkvalitet är tillräckligt stor i en IPS-monitor kontra en bra TN-monitor för att det ska motivera att man ska stå ut med bullshit som IPS-glow/backlight bleeding.

IPS har sina för- och nackdelar, precis som TN och med andra paneltyper. Saken som stör mig så enormt med IPS är att alla tycks prisa panelerna till skyarna trots de uppenbara stora problemen med glow/bleeding. Med IPS är det också sådant väldigt lotteri huruvida man får en panel med lite eller mycket glow. Med t.ex. TN så får istället alla lika dåliga betraktningsvinklar. Du vet vad du får. Och tillverkarna tycks anse att det här är ok. Ärligt talat så kan jag inte tycka annat än att det är ett skämt. Förhoppningsvis kommer det att ordna sig i framtiden, kanske genom att man åter implanterar A-TW för dem som vill betala lite extra för det.

Men härligt att du är nöjd! Och återigen; tack för ditt svar.

Permalänk
Inaktiv

Tro mig, du är långt ifrån den enda som avskyr glow/bleed på dagens IPS monitorer. Såvitt jag vet så finns det få eller inga modeller alls bland de populära IPS skärmarna idag som man slipper det på. Vilket är väldigt märkligt då TV-apparater med IPS sällan lider av det. Jag har själv testat flera modeller innan jag kom fram till att AMVA är en helt överlägsen teknik i jämförelse med t.ex. AHVA (IPS):

AHVA (IPS)

AMVA (VA) Exempel 1

Sweclockers skärmrecensent påpekade att VA visserligen kan se utmärkta ut uppifrån men i så fall brukar se hemska ut från sidan, du får avgöra själv: AMVA Exempel 2

Ytterligare en intressant jämförelse på BLB. Kan ju variera från exemplar till exemplar, gjorde inte direkt det på de skärmar jag testat dock.

AHVA Till vänster, TN till höger: AHVA vs TN

Jag avråder starkt från att skaffa en monitor med IPS panel om man nu inte hittar någon med samma "glow-fria" typ som sitter i t.ex. billiga TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Tro mig, du är långt ifrån den enda som avskyr glow/bleed på dagens IPS monitorer. Såvitt jag vet så finns det få eller inga modeller alls bland de populära IPS skärmarna idag som man slipper det på. Vilket är väldigt märkligt då TV-apparater med IPS sällan lider av det. Jag har själv testat flera modeller innan jag kom fram till att AMVA är en helt överlägsen teknik i jämförelse med t.ex. AHVA (IPS):

AHVA (IPS)

AMVA (VA) Exempel 1

Sweclockers skärmrecensent påpekade att VA visserligen kan se utmärkta ut uppifrån men i så fall brukar se hemska ut från sidan, du får avgöra själv: AMVA Exempel 2

Ytterligare en intressant jämförelse på BLB. Kan ju variera från exemplar till exemplar, gjorde inte direkt det på de skärmar jag testat dock.

AHVA Till vänster, TN till höger: AHVA vs TN

Jag avråder starkt från att skaffa en monitor med IPS panel om man nu inte hittar någon med samma "glow-fria" typ som sitter i t.ex. billiga TV-apparater.

Vet inte om det har med storlek och tjocklek att göra hur mycket glow det blir. Jag är faktiskt riktigt förvånad över dessa bilder. Min U2312HM Har jag inte märkt något fel på kontrasten oavsett vinkel. Men har ju inte heller oftast svart bild uppe, då kommer detta glow fram i et mörkt rum lite i hörnet (hör inte max ljusstyrka heller). Nå För det inte ska låtsa som jag försvara köpet lägger jag upp bilder och jag det är glow, men inget man märker, om man inte utsätter skärmen från dom värsta scenariona.

Detta tog jag med finepix 30 med lägsta iso (100), för det skulle bli så verklighetstroget det bara gick (vissa bilder behövde det sänkas lite till).

Och detta är exakt samma ljusförhållanden, men mer normala bilder och färgsättning jag brukar titta på (därför jag inte har problem med glow).

Dold text

Detta tog jag nu på dagtid, i mörklagt rum (nerdragen rullgardin). Inte 100% mörker, men fördelarna och bristerna kommer fram.

IPs märks om man ser vanliga bilder helt överlägset TN tekniken. Vist som alla tekniker har den sina baksidor.
Kanske oled kan lösa problmet med glow i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Broken-arrow: En kompis har likadan skärm som dig och jag har sett den in action. e-IPS verkar inte alls lida av samma extrema glow/BLB som AHVA/AH-IPS/PLS har. Men e-IPS paneler tillverkas väl inte längre? I alla fall inte i någon större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Broken-arrow: En kompis har likadan skärm som dig och jag har sett den in action. e-IPS verkar inte alls lida av samma extrema glow/BLB som AHVA/AH-IPS/PLS har. Men e-IPS paneler tillverkas väl inte längre? I alla fall inte i någon större utsträckning.

Är detta sant? Då är det ju helsjukt, e-ips är ju mer budget variant av ips. Så jag hör till ett utdöende släkte då med e-ips?
Snacka om prisvärt köp jag har gjort

Tror DELL kör det på billigare paneler, den senaste gen dom släppt i alla fall (köpta två förra våren och tror det var e-ips), dom hade inget värre glow än min hemma i alla fall.

Så då får man vackert vänta på oled och skipa IPS då (gillar oled i alla fall, kör det på mobilen och där är inget glow på svarta bilder )?
Får hoppas skärmen håller så pass länge då (om det ens kommer).

Det förklarar saken varför jag inte märkt dessa problem andra har med "äkta" IPS. Frågan är vad skillnaden är.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Finns ju dock andra nackdelar med e-IPS, iaf på pappret. Har inte gjort några direkta tester eller jämförelser med den skärmen. Ska dock vara en rätt hygglig spelskärm tack vare det låga input-laget för en IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Finns ju dock andra nackdelar med e-IPS, iaf på pappret. Har inte gjort några direkta tester eller jämförelser med den skärmen. Ska dock vara en rätt hygglig spelskärm tack vare det låga input-laget för en IPS.

Har inte exakt koll på vilka, men den var väl sämre på färger?
JO, slår ju nästan TN paneler

Nä Thomas får rycka in här, vart är han när man behöver han? Hjälper han IS att kalibrera skärmar eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar