Permalänk
Medlem

IBM Model M '87 - Rengöring

Köpte ett Model M från Estland, hittade annonsen på /r/mechmarket på Reddit.
Just detta Model M tillverkades år 1987 den 12 Oktober i United Kingdom.

Lite information och speciellt med just detta Model M
- Redan från 80-talet
- Svart AT kabel istället för Grå PS/2
- Svarta tecken på ALT knappen istället för den mer vanliga gröna färgen
- Svensk ISO layout
- Löstagbar kabel
- Tangenter som består av två delar

Köptes som sagt från en snubbe i Estland för ett väldigt bra pris. Förmodligen visste inte killen att Model M med svensk layout brukar gå för runt tusen kronor på tradera och blocket. Ännu mer när till och med låda finns med och när den är så här pass gammal jämfört med de andra man oftast ser. Som brukar vara från början av 90-talet eller senare. Eller så ville han kanske bara bli av med det och få snabba pengar till något nytt då hans käring tyckte tangentbordet var för högljutt. Synd för han men tur för mig!

Betalde killen den 30 Mars och fick tangentbordet på posten igår den 2 April.
Och gick sedan direkt igång och började rengöra tangentbordet och även lådan.

Och här är lite bilder från den rengöringen!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Vad är det för speciellt med dessa gamla tangentbord?

Permalänk
Medlem

Gratulerar till inköpet! Bra jobb och fina bilder också.

Skrivet av biorrith:

Vad är det för speciellt med dessa gamla tangentbord?

Känsla, ljud och är rejält byggd. Mycket starkare klick och taktil känsla än blåa Cherry MX t.ex.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad är det för speciellt med dessa gamla tangentbord?

Först och främst är tangentbordet mekaniskt och var även det tangentbord som var först med den layouten vi är vana vid idag. Då tangentbord började ta efter denna layout men det tillkom Windows-knapp bland annat.

Skrivit lite information här om just detta tangentbord om det skulle kunna vara intressant.

Skrivet av Findecanor:

Gratulerar till inköpet! Bra jobb och fina bilder också.

Tackar

Permalänk

Fan vad jag skulle vilja köpa ett model m hänga upp det på väggen över datorn, ha lite led belysning under som lyser på tangentbordet.

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardcoreHardware:

Fan vad jag skulle vilja köpa ett model m hänga upp det på väggen över datorn, ha lite led belysning under som lyser på tangentbordet.

Haha, kör på! Hade ju blivit billigare än vad vissa konstverk går för

Permalänk
Medlem

Detta är tgbporr! Jisses <3

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Snusfri

Nice

På jobbet så har vi en underbar diskmaskin, en lite speciell variant där vi tvättar gammalt porslin, leksaker osv som jag har tvättat mina tangentbord i.
Så skönt att bara kunna plocka bort tangenterna, skruva loss fram och baksida, stoppa in i diskmaskinen och så kör den ~1min så är grejerna som nya, bara att blåsa rent med kompressor det man inte kan stoppa in, torka rent och njuta av ett "nytt" tangentbord

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Även jag har ett Model M som jag fick jäkligt billigt av en kille här på SweC, Älskar dessa tangentborden, detta är nr 2 i min ägo!

Mitt är en vecka yngre än jag!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Sweet memories =D Min första dator en IBM PS 2 50Z

Lite fakta om denna fantastiska dator som jag spelade Monkey Island och Commander Keen på.

Introduction date: April 1987

CPU:Intel A80286-10
FPU:Intel D80287-10
Clock Speed:10 MHz
Technology:IBM PS/2 Micro channel system, personal computer
Graphic:VGA
Bus:16 Bit (4x MCA Socket)
Operating System:IBM DOS vers. 5.0
Floppy:3 1/2 " 1,44 MB
RAM:2048 KB
HDD:60 MB ESDI IBM WD 387

New Price: 3595,- USD (1987)

Köpte den på extrapris för 9995Kr =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Även jag har ett Model M som jag fick jäkligt billigt av en kille här på SweC, Älskar dessa tangentborden, detta är nr 2 i min ägo!

Mitt är en vecka yngre än jag!

Har försökt spanat lite efter något som har haft samma födelsedatum som mig, men har inte haft någon lycka med detta.
Mitt SSK från '92 fyller däremot år 3 dagar efter mig, däremot är tangentbordet några år äldre än mig

Permalänk
Medlem

"Låt aldrig hundar eller katter surfa på interwebben, det resulterar i detta."

Kan säga att mitt tangentbord sett mycket värre ut, och det är bara pga hårstrån från mig själv

Permalänk
Medlem

Är de verkligen värda så mycket? o.o

Är hundra på att jag har ett tangentbord som ser nästan exakt likadant ut, men har någon "tjock rund" kontakt istället för den "smala runa" som jag minns från min unga barndom. Måste letas redas på.
Tror den stannade kvar hos morsan vid flytt, och känner jag henne rätt så har hon slängt den (om hon hittat den vill säga).

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Skrivet av keeday:

Är de verkligen värda så mycket? o.o

Är hundra på att jag har ett tangentbord som ser nästan exakt likadant ut, men har någon "tjock rund" kontakt istället för den "smala runa" som jag minns från min unga barndom. Måste letas redas på.
Tror den stannade kvar hos morsan vid flytt, och känner jag henne rätt så har hon slängt den (om hon hittat den vill säga).

En som kommenterade i mitt galleri(samma topic) berättade att ett Model M kostade 2500 nytt i början av 90-talet. Så det så!

Mycket snyggt för övrigt!
Vad har du för nummer på lappen undertill? Alla varianter finns listade på Wikipedia

Mitt M

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Hmm... jag har typ två stycken såna där (utan kartonger). Visste inte att de var värda pengar...

Permalänk
Medlem

what.. Har haft ett IBM 1391406 (engelsk layout) på en tavelram över sängen för att kunna klicka mig till söms Köpte det på en loppis för 5kr... Någon säljer ett likadant för 30 pund på ebay Mitt ex saknar dock sladden och några "plasttangent överdrag" någon som vet var/om man kan köpa ny sladd?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

what.. Har haft ett IBM 1391406 (engelsk layout) på en tavelram över sängen för att kunna klicka mig till söms Köpte det på en loppis för 5kr... Någon säljer ett likadant för 30 pund på ebay Mitt ex saknar dock sladden och några "plasttangent överdrag" någon som vet var/om man kan köpa ny sladd?

Vet att Unicomp och Clickykeyboards brukar ha men det blir nog rätt dyr frakt, annars får du kolla på ebay.

Permalänk
Medlem

Är detta seriöst, jag har ett gäng såna liggandes på vinden inkl 4st 386: or !

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är detta seriöst, jag har ett gäng såna liggandes på vinden inkl 4st 386: or !

om de är tillverkade innan model m byter till rubberdome så är de värda pengar. googla modellnummerna. etc.

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet. Verkligen snyggt Model M

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbsan:

Grattis till köpet. Verkligen snyggt Model M

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordtook:

Sweet memories =D Min första dator en IBM PS 2 50Z

Lite fakta om denna fantastiska dator som jag spelade Monkey Island och Commander Keen på.

Introduction date: April 1987

CPU:Intel A80286-10
FPU:Intel D80287-10
Clock Speed:10 MHz
Technology:IBM PS/2 Micro channel system, personal computer
Graphic:VGA
Bus:16 Bit (4x MCA Socket)
Operating System:IBM DOS vers. 5.0
Floppy:3 1/2 " 1,44 MB
RAM:2048 KB
HDD:60 MB ESDI IBM WD 387

New Price: 3595,- USD (1987)

Köpte den på extrapris för 9995Kr =D

Hade inte råd med min första PC förens år 1993 var en IBM Aptiva, dx4 100mhz, kostade mig 14k...^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Medlem

IBM <3 skulle gärna vilja få tag på ett ibm tangentbord. var köper ni dessa ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nostalgi.

min första PC var en IBM XT 10mhz. där hade jag föregångaren till det tangentbordet med F-tangenterna till vänster om QWERTY delen.

saknar det tangentbordet lite. man somnade inte när man skrev på det och fingrarna var starka som Karl-Alfred.

För övrigt var det en grön monokrom skärm till den på 13" och med en släpeffekt som gjorde att man inte såg texten när man skrev "dir". Man var alltid solbränd när man satt framför datorn. Glömmer aldrig ljudet när 5Mb hårddisken i dubbelhöjd 5.25" drog igång. Det var servomotorer som sjöng så fint. inget stegmotorknatter på den tiden.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Sådana har man väl slängt ett 20-tal på tippen.. hehe... Nog de IT-prylar jag ångrar mest att jag slängt.

Permalänk

Har själv några sådana i samlingen

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Har själv några sådana i samlingen

Trevligt, lägg gärna upp några bilder! Alltid trevligt och kolla lite på vad andra har för nåt
Ett Model F, Model M15, M2 och kanske nåt industrial sen hade jag varit nöjd med min samling!

Permalänk

Ska se när jag får tid att göra det,har dom flesta prylarna i förvaring på annan ort.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har två M och ett micro M hemma men sladdarna har blivit dåliga pga av allt datorflyttande under 90talets eviga lanande. Om man bara kunde hitt kablar så skulle jag kunna byta ett av mina M som saknar hel kabel mot en m-kabel i bra skick.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ok

Helt fantastiskt!
Hade jag bara vetat, på min arbetsplats rensade vi i våras och hittade i källaren ganska många IBM tangentbord (kanske 30-40st), med grå kabel (var det ev, betyder det ngt?). Allt gick till återvinning.
Jag sparade 1 st för eget bruk. Tryckmotståndet är det bästa jag har erfarenhet av så här lång sen jag började med Amiga 500 (när var det?, länge sen).
Med vänlig hälsning och
Lycka till!
/ebh