Asus Sverige-lanserar Vivowatch

Permalänk
Melding Plague

Asus Sverige-lanserar Vivowatch

Komponentjätten Asus fortsätter att bredda sig på mobilmarknaden, nu senast med den smarta klockan tillika träningsarmbandet Vivowatch med uppemot tio dagars batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen en klocka man själv skulle kunna tänka sig!

Att batteritiden är upp till 10 dagar låter inte fel heller, till skillnad från Apples 18 timmar...

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

nu så börjar smartklockorna att lika något man kan använda

Permalänk

Nu kan jag inte mycket om smartklockor men känns som att ASUS tagit en mer Pebble inriktning med sin klocka jämfört med många andra tillverkare som verkar vilja att man har en smarttelefon även på armen fast med dålig batteritid.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja detta känns mer som en klocka med avancerade digitala funktioner än en krympt smartphone att ha på armen.

Tänk va stilren den varit utan ASUS-loggan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Varför finns inte detta tänk med batteritid på mobil-sidan? Jag skiter helt jävla fullständigt i om min 4 tums skärm kan visa 7680×4320 pixlar och kan driva 3d applikationer etc etc.. jag vill kunna ladda min mobil en gång varannan vecka.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något! Första "smarta" klockan jag känner att jag kanske skulle kunna ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Varför finns inte detta tänk med batteritid på mobil-sidan? Jag skiter helt jävla fullständigt i om min 4 tums skärm kan visa 7680×4320 pixlar och kan driva 3d applikationer etc etc.. jag vill kunna ladda min mobil en gång varannan vecka.

Köp en gammal icke-smart mobil då.

Permalänk
Medlem

Vad är det jag missar? Låter som att det är en vanlig träningsklocka det där..?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför alla klagar på batteritider på smarta klockor, sover ni med eran vanliga klocka på er?

Har själv en LG G Watch R som räcker ca 24-30 timmar med den användning jag har. Tar av mig klockan om jag går och lägger mig och lägger den i laddningsstationen, tar 2 sekunder..

Så någon som har den åsikten, snälla förklara för en icke förstående..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vad är det jag missar? Låter som att det är en vanlig träningsklocka det där..?

Tycker jag med. Vanlig träningsklocka med (ur)kass batteritid jämfört med en digital klocka.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tänk va stilren den varit utan ASUS-loggan.

Suck... Jaaa =(

Vad är det för fel på företagen. Samma sak med Pebble steal. Hade varit mycket bättre utan Pebble namnet på den.

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Jag fattar inte varför alla klagar på batteritider på smarta klockor, sover ni med eran vanliga klocka på er?

Jag sover med min pebble, främst för att jag använder den som larm för att inte väcka sambon när jag går upp på morgonen och då är vibrationslarmet toppen. Har ingen vanlig klockradio och mobilen ligger på laddning i ett annat rum så även för att jag vill kunna se vad klockan är när jag vaknar på natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Jag fattar inte varför alla klagar på batteritider på smarta klockor, sover ni med eran vanliga klocka på er?

Har själv en LG G Watch R som räcker ca 24-30 timmar med den användning jag har. Tar av mig klockan om jag går och lägger mig och lägger den i laddningsstationen, tar 2 sekunder..

Så någon som har den åsikten, snälla förklara för en icke förstående..

Ja...? Jag sover med min klocka på mig. Varför skulle man ta av sig sin klocka när man går och lägger sig?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Köp en gammal icke-smart mobil då.

Dom är ju knappt bruksbara mer än att ringa på.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Hanzooon:

Jag fattar inte varför alla klagar på batteritider på smarta klockor, sover ni med eran vanliga klocka på er?

Jag har alltid sovit med min klocka. Tog aldrig av mig den - kände mig naken utan den. Idag har jag inte klocka på mig och saknar det… Tror jag ska sätta på mig min underbara manick igen

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrusher:

Jag sover med min pebble, främst för att jag använder den som larm för att inte väcka sambon när jag går upp på morgonen och då är vibrationslarmet toppen. Har ingen vanlig klockradio och mobilen ligger på laddning i ett annat rum så även för att jag vill kunna se vad klockan är när jag vaknar på natten.

Skrivet av Ozzed:

Ja...? Jag sover med min klocka på mig. Varför skulle man ta av sig sin klocka när man går och lägger sig?

Skrivet av XHI:

Jag har alltid sovit med min klocka. Tog aldrig av mig den - kände mig naken utan den. Idag har jag inte klocka på mig och saknar det… Tror jag ska sätta på mig min underbara manick igen

Tack för svar. Skulle aldrig kunna med klockan på mig personligen, kommer ha ett stort märke nånstans på kroppen isåfall

Permalänk
Avstängd

jävla larv med dom här smart klockorna.
så man ska släppa handen från styret varje gång man ska kolla hastigheten eller sträckan?
säger som agra snickaren...det är ju fan liiiivsfarligt!

frågan är hur mycket olyckorna kommer att öka?
fixa en 5" mobil och en hållare på styret mer behöver man inte.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Tack för svar. Skulle aldrig kunna med klockan på mig personligen, kommer ha ett stort märke nånstans på kroppen isåfall

Såvida du inte sover på armen så lär det ju inte bli märken, och sover du på armen så är det i så fall ett större bekymmer att det blir stora problem med blodcirkulationen.

Har hänt mig någon gång.. Man vaknar och armen är helt jävla bortdomnad. Riktigt otäckt. Dock aldrig samma arm jag har klockan på.

Se'n rent pratiskt så vet jag inte om jag skulle fixa det heller.. Skulle glömma att ta av den på kvällen, eller att ta på den på morgonen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Hanzooon:

Tack för svar. Skulle aldrig kunna med klockan på mig personligen, kommer ha ett stort märke nånstans på kroppen isåfall

Trevligt svar! Inte ofta man får det längre här på Swec… Kanske har du satt på dig klockan för hårt?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Mysig batteritid och rent funktionellt precis vad man skulle kunna tänka sig ett förbättrat armbandsur skulle vara. Denna vill jag ha, Lite synd att den inte är rund tycker jag. Det hade varit mycket snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såvida du inte sover på armen så lär det ju inte bli märken, och sover du på armen så är det i så fall ett större bekymmer att det blir stora problem med blodcirkulationen.

Har hänt mig någon gång.. Man vaknar och armen är helt jävla bortdomnad. Riktigt otäckt. Dock aldrig samma arm jag har klockan på.

Se'n rent pratiskt så vet jag inte om jag skulle fixa det heller.. Skulle glömma att ta av den på kvällen, eller att ta på den på morgonen.

Tänker mig mer typ i ansiktet eller på ryggen eller nåt Använder liksom inte klockan på natten så har själv inga problem med lägga av den i laddaren

Skrivet av XHI:

Trevligt svar! Inte ofta man får det längre här på Swec… Kanske har du satt på dig klockan för hårt?

Haha, förväntade mig relativt dryga svar så va redo på att svara drygt tillbaka, men inte så farligt ändå

Som jag skrev ovan så tänker jag mig typ på ryggen och sånt, vaknar ofta med den känslan som Ozzed skrev, att jag legat på armen och den är helt bortdomnad, har man då haft klockan på mig lär jag ha ett fint intryckt märke nånstans på kroppen haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Jag fattar inte varför alla klagar på batteritider på smarta klockor, sover ni med eran vanliga klocka på er?

Jag sover inte med klockan på mig, däremot när jag sitter med laptoppen så brukar jag ta av mig min Pebble-klocka eftersom det kan bli obekvämt att vila armbandet på laptoppen, detta blir speciellt påtagligt när man sitter i soffan. Det är inte ovanligt att jag glömmer sätta klockan på laddning dem gånger den blir liggandes kvar på bordet och inte upptäcker först nästa morgon. Det är av denna anledning som jag förväntar mig att en klocka minst ska klara av 48 timmars batteritid vid aktiv användning. Den ska inte dö mitt på dagen när man är på jobbet helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Men se där, en klocka med ett batteri som håller länge och ett pris som är väldigt attraktivt. Mycket intressant!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Jag fattar inte varför alla klagar på batteritider på smarta klockor, sover ni med eran vanliga klocka på er?

Har själv en LG G Watch R som räcker ca 24-30 timmar med den användning jag har. Tar av mig klockan om jag går och lägger mig och lägger den i laddningsstationen, tar 2 sekunder..

Så någon som har den åsikten, snälla förklara för en icke förstående..

Och den dagen du glömmer det?
Eller om du är på hotell, semester hos släkten?

Problemet är att man måste varje natt, ladda den.
Glömmer du det, eller inte kan, så är du körd. Detta problem har man redan med många mobiltelefoner, och jag ser inte poängen att ha samma problem med en klocka som egentligen ska mest visa tiden och göra fåtal andra funktioner.

Skrivet av glemmy:

Ja detta känns mer som en klocka med avancerade digitala funktioner än en krympt smartphone att ha på armen.

Tänk va stilren den varit utan ASUS-loggan.

Håller med lite. Men det är som att klaga på att det står Rolex på din klocka... Asus tycker att deras märke är stort, och vill skylta med det, medan många av oss inte tycker det är något direkt att skryta med.

Är dock en väldigt intressant klocka.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pg_ice:

jävla larv med dom här smart klockorna.
så man ska släppa handen från styret varje gång man ska kolla hastigheten eller sträckan?
säger som agra snickaren...det är ju fan liiiivsfarligt!

frågan är hur mycket olyckorna kommer att öka?
fixa en 5" mobil och en hållare på styret mer behöver man inte.

Du missar huvudsyftet med denna, träning. Det är ett träningsarmband. Det finns väldigt många fler användningsområden för smartklockor än att se en sträcka om man bara breddar sitt synfält lite....

Skrivet av Hanzooon:

Jag fattar inte varför alla klagar på batteritider på smarta klockor, sover ni med eran vanliga klocka på er?

Poängen är att man ska sova med den på, så att den kan göra hela sitt jobb, och inte bara hälften.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vad är det jag missar? Låter som att det är en vanlig träningsklocka det där..?

Jag håller med dig, vad som beskrivs är väl en helt vanlig träningsklocka?

Ingenstans i artikeln nämns något om smarta funktioner eller ens hur telefon och klocka kommunicerar för att föra över data. Det kanske till och med är via kabel? (dock ej troligt, men man vet ju aldrig).

Är det en smart watch så är det en Pebble-kopia vilket jag själv känner som en bättre väg att gå än att krympa en telefon och ha på armen men inte speciellt banbrytande. Någon som vet vad som gäller (sitter på jobbet, svårt att kolla upp nu)?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Videoapan:

Jag håller med dig, vad som beskrivs är väl en helt vanlig träningsklocka?

Ingenstans i artikeln nämns något om smarta funktioner eller ens hur telefon och klocka kommunicerar för att föra över data. Det kanske till och med är via kabel? (dock ej troligt, men man vet ju aldrig).

Är det en smart watch så är det en Pebble-kopia vilket jag själv känner som en bättre väg att gå än att krympa en telefon och ha på armen men inte speciellt banbrytande. Någon som vet vad som gäller (sitter på jobbet, svårt att kolla upp nu)?

Det står i artikeln att det är ett träningsarmband, och inte en "smartklocka". Mobil.se skriver att den ska kunna se "data" från sin mobila enhet, mejl och aviseringar t.ex.: http://www.mobil.se/nyheter/asus-lanserar-vivowatch

EDIT: Alltså är det inte särskilt troligt att man skulle behöva sladd för att föra över träningsinformationen till mobilen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

det står att den kan indikera att någon ringer... kan man även se vem som ringer eller är det nu vi lämnar träningsarmbandet (som detta är enligt artikeln) och går in på smartklockor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja detta känns mer som en klocka med avancerade digitala funktioner än en krympt smartphone att ha på armen.

Tänk va stilren den varit utan ASUS-loggan.

Exakt, den loggan förstörde allting.