Permalänk

Hur länge tar ägarbyte?

Tjena!

Köpte en bil förra onsdagen och skickade in ägarbyte på kvällen samma dag. Hur länge brukar det ta innan man får hem bekräftelse på att ägarbytet gått igenom? När är det troligast att papperna landar i brevlådan?

Tacksam för svar!
/KDA

Permalänk
Medlem

Ett par dagar bara. Så ägarbytet borde redan vara klart. Brukar ta någon vecka innan pappret om att ägarbytet är genomfört dimper ner i brevlådan. Om du vill veta direkt kan du använda någon av Transportstyrelsens tjänster för att söka ägaruppgifter på fordonet.

Permalänk
Skrivet av karlzon:

Ett par dagar bara. Så ägarbytet borde redan vara klart. Brukar ta någon vecka innan pappret om att ägarbytet är genomfört dimper ner i brevlådan. Om du vill veta direkt kan du använda någon av Transportstyrelsens tjänster för att söka ägaruppgifter på fordonet.

Du råkar inte kunna länka till Transportstyrelsens tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Du råkar inte kunna länka till Transportstyrelsens tjänst?

https://minasidor.transportstyrelsen.se/secure/logon/logon.as...

Bara logga in och kolla

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Du råkar inte kunna länka till Transportstyrelsens tjänst?

På länken nedan kan du se när senaste ägarbyte är gjort:

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon...

Eller skicka ett SMS med reg.nr till 72503 så kan du även se vem som står skriven som ägare.

Erik

Edit: Krullieboys länk är ännu bättre

Permalänk
Medlem

Jag fick bekräftelsepapper i brevlådan efter 3 dagar sist.

Men som tidigare talare sagt, går att logga in med mobilt bankid på transportstyrelsen så bästa är ju att bara spana där!

Permalänk
Medlem

Kan man inte använda deras app till sånt där och göra det på direkten?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Kan man inte använda deras app till sånt där och göra det på direkten?

Jo det är meningen med appen och det fungerar kanonbra, ägarbytet sker då direkt.

Permalänk

Tror det tog för mig 1/2 veckor innan jag stod som ägare på min bil:) Ja så klart kollade vem som stod som ägare på bilden (inte kollade när jag fick papperna).

Vet dock inte när säljare skickade in papperna dock Kunde ju ha plockat några fartkameror, när jag ändå inte stod som ägare

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jo det är meningen med appen och det fungerar kanonbra, ägarbytet sker då direkt.

Samt att man ser om körkortet är giltigt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag sålde min bil idag, kom en handlare och köpte den. Bytet skedde i appen idag vid 12-tiden. Hur länge brukar det ta innan det syns online även om själva insändandet av ägarbytet sker direkt? Jag står fortfarande som ägare på bilen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag sålde min bil idag, kom en handlare och köpte den. Bytet skedde i appen idag vid 12-tiden. Hur länge brukar det ta innan det syns online även om själva insändandet av ägarbytet sker direkt? Jag står fortfarande som ägare på bilen.

Brukar ske under natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Brukar ske under natten.

Du hade rätt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4