Permalänk
Medlem

Bästa brandvägg?

Hej, jag sökte och hittade ingen tråd, vilken tycker ni är bäst? Jag har läst att ZoneAlarm ska vara väldigt bra men vad anser ni om den? Undrar även vilka som är bäst oavsett om de är gratis eller betalversioner.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Hej, jag sökte och hittade ingen tråd, vilken tycker ni är bäst? Jag har läst att ZoneAlarm ska vara väldigt bra men vad anser ni om den? Undrar även vilka som är bäst oavsett om de är gratis eller betalversioner.

Mvh

Jag gillar iptables/netfilter, funderar på att byta till ntftables, jag föredrar semi dedikerad brandvägg/maskin (server). Jag tror inte så mycket på att köra zonealarm eller liknande direkt på arbetsstationen känns som att om man har en router isåfall så borde den göra ett fulllgott jobb, windows inkluderar ju även en brandvägg.

Min åsikt är alltså undvik betalversioner om man har tänkt köra direkt på arbetsstationen och speciellt för windows. Funderar man på en betalversion kan det vara värt att sätta sig in i vad dom tillför jämtemot routerns eller windows

Permalänk
Medlem

Aha, en inbyggd brandvägg alltså? Gäller det för Windows 7 också?

Permalänk
Medlem

Åh vilken tur, hittade den! Sökte bara på brandvägg i Sök bland program och filer och där fanns den ju.

Yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Aha, en inbyggd brandvägg alltså? Gäller det för Windows 7 också?

Japp du hittar den i kontrollpanelen under säkerhet, finns lite skärmpumpar här http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/products/features...
Du har mest troligt en router som också har en brandvägg, zonealarm tillför säkert något sen om det är nödvändigt vet jag inte testa att googla zonealarm vs windows 7 firewall borde dyka upp lite grann.

EDIT: Vad bra att du hittade

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of Traditions

Har använt ZoneAlarm i många år, klockrent.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Nu vet jag inte varför du börjar fundera på att säkra upp datorn, windows har ju förutom brandväggen en basic spyware och antivirus tror jag inbyggd? http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/products/features...

Och även om du inte frågade så finns det lite roliga plugins till browsern för att komplettera som inte tar upp så mycket resurser, är gratis och märks knappt.

Web of Trust https://www.mywot.com/ , ger en varning om communityn har gett en låg rating på sidor, man får då en popup om man surfar in på en suspekt sida eller om en suspekt sida dyker upp som en popup, popupen frågar om man vill gå till sidan, se detaljer om varför sidan är blockerad eller stänga ner sidan.

Adblock Pro eller Adblock Plus, slippa popups och annonser vill du stödja sweclockers stänger du av annonser för just den sidan. Jag kör Chrome och Adblock Pro tror att den är chrome specifik.

Ghostery https://www.ghostery.com/en/home: Blockerar tracking cookies osv egentligen rätt onödig om man inte bryr sig om sånt, märks oftast i reklam riktad just mot dig (cookies sparade i datorn) som sidorna läser av riktar sen reklamen mot dina surfvanor. Kolla trailern på ghosterys hemsida.

Permalänk

Väcker dena tråden då en sovit för länge enligt mig
Vilken är den bästa och minst resurskrävande brandväggen just nu som är gratis eller åtminstånde free trial ett tag?
Jag har läst 10 olika tester men fått 10 olika svar dock inget som är utfört nyligen.
Så nu frågar jag Sweclockers vad ni anser bäst?
OBS att det ska vara gratis eller ha en bra trail somsgt tidigare.
MVH

Permalänk
Medlem

@Pierre232:

pfSense har jag väldigt bra erfarenheter av, ska finnas en gratis mjukvaruvariant att testa om jag inte minns fel. Kolla upp om det är något som skulle passa dig!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@Pierre232:

pfSense har jag väldigt bra erfarenheter av, ska finnas en gratis mjukvaruvariant att testa om jag inte minns fel. Kolla upp om det är något som skulle passa dig!

Ska kolla upp dena och testa då jag inte hört talas om den.Tack
Fler förslag tack?

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@Pierre232:

pfSense har jag väldigt bra erfarenheter av, ska finnas en gratis mjukvaruvariant att testa om jag inte minns fel. Kolla upp om det är något som skulle passa dig!

Försvinner datatn på hdd'n om man kör usb installer? Det är det som jag får upp och inte någon .exe fil?

Permalänk
Medlem

@Pierre232:

Jag är faktiskt osäker, var ett tagsedan jag jobbade med den nu. Borde finnas någon FAQ /guide angående sådana frågor.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pierre232:

Försvinner datatn på hdd'n om man kör usb installer? Det är det som jag får upp och inte någon .exe fil?

pfsense är gateway mjukvara och INTE, upprepar, INTE brandvägg mjukvara som du kör i windows!!!

Windows FW räcker gott och väl och går ställa in relativt bra. Du kan köra med tinywall som är GUI för windows firewall och som har skydd mot att program ändrar windows FW inställningar (väldigt vanligt då MS tycker att vadsomhelst ska kunna göra ändringar).

Permalänk
Medlem

@anon127948:

Okej då har jag trott fel i flera år och antagligen använt den fel, ahja man lär sig något nytt varje dag. (använde den i högskolan för diverse uppgifter)

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

@AxMi-24:

Okej då har jag trott fel i flera år och antagligen använt den fel, ahja man lär sig något nytt varje dag. (använde den i högskolan för diverse uppgifter)

Det går använda som brandvägg om du kör den i en VM och sedan ansluter windows genom denna men inte helt enkelt eller speciellt smidigt. Men det är inte ett vanligt windows program. pfsense är sitt eget OS (FreeBSD i grunden med webserver som exponerar inställningar mot användaren för att göra det enklare).

Fördelen med att köra windows FW är att man kan filtrera basera på program något som en extern FW inte klarar av. Så du kan, till exempel, stänga all trafik (och det bör göras) och släppa igenom bara browsern mot portar 80 och 443.

Permalänk
Medlem

Hej

Och glöm inte Smoothwall (gratis) fristående brandvägg (baserad på Iptables, Linux).

http://www.smoothwall.org/

Kräver dedikerad hårdvara men är till det närmast "omutlig" som brandvägg. (och går att modda)

Permalänk

@anon127948: testade Comodo ,mem dem spärrade nästan aöö sidor jag avvänder oad. Ska teta köra MD defnder ett tag pch se- Tack för hjälpen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pierre232:

@AxMi-24: testade Comodo ,mem dem spärrade nästan aöö sidor jag avvänder oad. Ska teta köra MD defnder ett tag pch se- Tack för hjälpen

Som sagt. Window inbyggda är förmodligen bästa valet. Finns tinywall ( https://tinywall.pados.hu/ ) som GUI för enklare användning, alternativt WFC ( https://www.binisoft.org/wfc.php ) som är lite smidigare men kostar några slantar ( 10$ ).

Alla andra har fått för sig att de ska filtrera sidor, säkra din data genom MitM attacker och annat liknande strunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Hej, jag sökte och hittade ingen tråd, vilken tycker ni är bäst? Jag har läst att ZoneAlarm ska vara väldigt bra men vad anser ni om den? Undrar även vilka som är bäst oavsett om de är gratis eller betalversioner.

Mvh

Använder du PC eller mac. Själv använder jag Sophos på min mac, fungerar utan problem.

Permalänk

Jag använder PC men tror jag håller mig till den inbyggda då jag inte gör speciellt mycket ont om den. Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att all brandväggmjukvara för Windows är bara en frontend för Windows inbyggda. Kanske finns något undantag men inte vad jag vet.

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Jag har använt Comodo Firewall ( jag har Windows 10 ) länge som i mitt tycke är bland det bästa som finns. T ex om man börjar installera ett nytt program som den inte känner igen så frågar den om programmet är okej eller inte, för att uppmärksamma mej som användare på att något håller på att ske som kanske inte borde hända.
Tänk på att jag är lite partisk i och med att jag har använt samma brandvägg i flera år.
Jo, en sak till : Comodo Firewall är gratis. Länk om du är nyfiken.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

@AxMi-24: testade Comodo ,mem dem spärrade nästan aöö sidor jag avvänder oad. Ska teta köra MD defnder ett tag pch se- Tack för hjälpen

Comodo är en av de absolut bästa, om inte den bästa, mjukvarubrandväggen du kan använda och dessutom gratis. Vad det handlar om är att ställa in den för att fungera och göra sitt jobb utan att märkas. I default kan jag inte annat än att hålla med dig om att den är en "pain in the ***" och jag rekommenderar att installera den på en nyligen ominstallerad dator för enkelhetens skull.

Vill du ha ett mycket bra skydd kan jag rekommendera dig att installera den igen, därefter gå till Youtube och sök på "cruelsister". Hon har en suverän konfigureringsguide som kommer hålla dig i princip helt skyddad utan att bli störd av popups och dylikt.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Och glöm inte Smoothwall (gratis) fristående brandvägg (baserad på Iptables, Linux).

http://www.smoothwall.org/

Tyvärr är supporten i stort sett död. Jag har i över ett år mailat Smoothwall (företaget, inte communityn) eftersom deras "my Smoothwall" service inte fungerar för oss med gratismjukvara längre. Communityn kan inte fixa det, det ligger på företagets servrar, och ingen på företaget svarar. Jag har mer och mer funderat på att hitta alternativ...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.