Permalänk
Medlem

Ljudnivån, vad hände?

Hej,
Jag har idag ett Corsair HX850 som jag under ca ett års tid har kört med två 7970 OC i crossfire. Agget har varit tyst även under full load när jag spelat eller kört GPU-test. Korten är nu sålda och jag satte idag in mitt nya R9 290X. Efter några minuters spelande börjar det låta som en mindre lövblås i chassit. Jag känner direkt igen att det var nätagget eftersom det här ljudet uppstår någon gång om dygnet under 5 sekunders tid oavsett om datorn bara står i idle eller om något annat utförs, fläkten går annars på extremt lågt varv eller är helt stilla (funktion är något Corsair har för att blåsa igenom agget).

Jag testade att sätta manuell fläktkurva på kortet och kan på så sätt utesluta att det är kortet som låter.

Kan någon förklara varför det blev såhär? Jag trodde två stycken 7970 skulle dra mer än ett R9 290X i full load?

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/5818?key=77937febe...

Det är Asus-kortet jag har och det ser inte ut att dra mer än 430W med testriggen.

Mina övriga prylar syns i signaturen.

Tack på förhand.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem

Kanske har kommit in något skräp i PSUn? Har du provat rengöra/kollat inuti?

Permalänk
Medlem

Nej det har jag faktiskt inte gjort. Det kan jag ju göra. Men det är endast när jag gör något grafikintensivt som den sparkar igång och låter sådär :/

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Skrivet av wreckan:

Nej det har jag faktiskt inte gjort. Det kan jag ju göra. Men det är endast när jag gör något grafikintensivt som den sparkar igång och låter sådär :/

Har exakt samma problem med mitt Corsair HX750... Dessutom när jag spelar så låter nätagget mest i datorn, riktigt synd att detta ska hända./ Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

@Bra Hemsida:
Mm låter precis som mig då. Skit är vad det är.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Skrivet av wreckan:

@Bra Hemsida:
Mm låter precis som mig då. Skit är vad det är.

Riktigt synd för att annars är PSUn riktigt bra .

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Bra Hemsida:

Har exakt samma problem med mitt Corsair HX750... Dessutom när jag spelar så låter nätagget mest i datorn, riktigt synd att detta ska hända./ Robin

Skrivet av wreckan:

@Bra Hemsida:
Mm låter precis som mig då. Skit är vad det är.

Hej,

Som jag förstår det så drar fläkten igång under load? Har ni möjlighet att spela in en video på hur det låter när den drar igång?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hej,

Som jag förstår det så drar fläkten igång under load? Har ni möjlighet att spela in en video på hur det låter när den drar igång?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan, för mig händer det att fläkten börjar att varva upp rejält i några sekunder i idle och i load låter fläkten väldigt högt. Den över röstar alla andra fläktar i datorn inklusive mina GPUer. Tyvärr har jag inte möjlighet att spela in ljud just nu, men kan försöka att hitta en video på ljudet. /Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av wreckan:

Nej det har jag faktiskt inte gjort. Det kan jag ju göra. Men det är endast när jag gör något grafikintensivt som den sparkar igång och låter sådär :/

Ja men det är väl då som något i psun börjar röra sig, typ någon fläkt eller något och har du då lyckats få in nå skit i den så lär det ju låta mer

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Nä det är inte alls så, det är en vanlig fläkt som varvar högt som fan (som fläktar gör som flyttar mycket luft som inte är tysta)
Jag har precis spelat in ljudet enligt Corsair-snubbens förfrågan. Laddar upp snart.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Tyvärr hade jag inget bättre än telefonen att spela in på så det blev i ett .AMR-format (funkade bra att öppna i VLC) som du får dra på rätt hög volym för att höra.

Hur som helst, den går tyst som vanligt. Jag startar i detta fallet GTA V och kommer in i spelet vid sekund 36, då hör du hur den låter. Så låter den sen tills dess att spelet stängs av. Som jag tidigare skrev har jag dessutom strypt alla andra fläktar i chassit för att köra uteslutningsmetoden så jag vet att det fläkten i PSUn.

http://s000.tinyupload.com/?file_id=21861362377874486499

Tack för att du visar intresse oavsett

Edit: Anledningen att det är så tyst innan sekund 36 är ju för att det här aggets fläkt inte rör sig alls under låg belastning vilket är jättebra, men så fort den kör igång hör man hur fläkten spinner igång sen är det alldeles för högt tills dess att grafik-kretsen inte har hög load.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Bra Hemsida:

Hej Johan, för mig händer det att fläkten börjar att varva upp rejält i några sekunder i idle och i load låter fläkten väldigt högt. Den över röstar alla andra fläktar i datorn inklusive mina GPUer. Tyvärr har jag inte möjlighet att spela in ljud just nu, men kan försöka att hitta en video på ljudet. /Robin

Skrivet av wreckan:

@Corsair Johan: Tyvärr hade jag inget bättre än telefonen att spela in på så det blev i ett .AMR-format (funkade bra att öppna i VLC) som du får dra på rätt hög volym för att höra.

Hur som helst, den går tyst som vanligt. Jag startar i detta fallet GTA V och kommer in i spelet vid sekund 36, då hör du hur den låter. Så låter den sen tills dess att spelet stängs av. Som jag tidigare skrev har jag dessutom strypt alla andra fläktar i chassit för att köra uteslutningsmetoden så jag vet att det fläkten i PSUn.

http://s000.tinyupload.com/?file_id=21861362377874486499

Tack för att du visar intresse oavsett

Edit: Anledningen att det är så tyst innan sekund 36 är ju för att det här aggets fläkt inte rör sig alls under låg belastning vilket är jättebra, men så fort den kör igång hör man hur fläkten spinner igång sen är det alldeles för högt tills dess att grafik-kretsen inte har hög load.

Har ni möjlighet att rengöra nätaggregaten, blåsa ur de med tex tryckluft på burk eller liknande. Ibland kan de låta högre just för att de blir varma när de har blivit mycket damm osv.