Permalänk

Kan googla men inte öppna sidor

Hej
När jag är ansluten till internet hemma på min dator så kan jag inte öppna webbsidor. Det går hur bra som helst att googla på olika saker men sedan när man ska öppna någon sida så står det bara "Den här webbsidan är inte tillgänglig". Funkar fint på mobilen på samma nätverk. Är heller inga problem då jag testar med datorn i ett annat nätverk. Så vad kan det va som spökar?

Permalänk
Medlem

Kan du ansluta till Sweclockers med IP-numret 81.201.220.174? Om det går så är orsaken att du saknar en fungerande DNS-inställning.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av fagerja:

Kan du ansluta till Sweclockers med IP-numret 81.201.220.174? Om det går så är orsaken att du saknar en fungerande DNS-inställning.

Det fungerar inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova stäng av windows brandväggen

Du har troligtvis råkat blockerat port 80 på nåt sätt. Google använder https så borde använda port 443. Därför kan du googla men inte besöka vanliga sidor.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Prova stäng av windows brandväggen

Du har troligtvis råkat blockerat port 80 på nåt sätt. Google använder https så borde använda port 443. Därför kan du googla men inte besöka vanliga sidor.

Tyvärr så fungerar inte det heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alleeexx96:

Tyvärr så fungerar inte det heller

Om du har en router, vilket jag antar med flera enheter, kolla så du inte har några brandväggs eller QoS regler i din router som orsakar problem med just den datorn.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Om du har en router, vilket jag antar med flera enheter, kolla så du inte har några brandväggs eller QoS regler i din router som orsakar problem med just den datorn.

Har surfat in i routern nu och kan inte se se att det är nån brandväggsregel, dock hittar jag inte och vet heller i för den regeln vad QoS är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte nån föräldrakontrollfunktion som är aktiv och filtrerar en del webbplatser ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gå in på datorn och byt nätverks inställningar manuellt så din dator använder dns server med ip: 8.8.8.8

Hur fungerar det då?

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Gå in på datorn och byt nätverks inställningar manuellt så din dator använder dns server med ip: 8.8.8.8

Hur fungerar det då?

Ja det funkar! Tack så mycket! Nu Hade det varit roligt att veta varför det blivit såhär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alleeexx96:

Ja det funkar! Tack så mycket! Nu Hade det varit roligt att veta varför det blivit såhär?

Skickades från m.sweclockers.com

Din internet leverantör har troligtvis problem med deras DNS server.

Permalänk

Hej! Nu har jag samma problem igen... Men denna gång funkar det inte med att sätta dns till 8.8.8.8...Vad kan det nu va?

Skickades från m.sweclockers.com