Högtalare för fest/tv med budget på 3000

Permalänk
Medlem

Högtalare för fest/tv med budget på 3000

Hej, jag har insett att jag är riktigt dålig på just det här med högtalare och passiva/aktiva system och vad som krävs så jag tänkte fråga om lite hjälp av er som faktiskt kan. Jag söker högtalare som jag kan använda vid lite festligare tillfällen och som eventuellt också kan funka som högtalare till TV:n vid övriga tillfällen. För tillfället har jag ett par z-623 som står under TV:n och fungerar väl skapligt ändå men det känns som att det är dags att uppgradera. Min budget ligger på ca. 3000 och jag bor i Umeå så jag har ingen möjlighet att åka till södra sverige för att plocka upp något utan att krascha min budget.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säljaren kan skicka högtalarna? Det är en bit till Ystad från Umeå.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Audioengine a5+ någon?

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Säljaren kan skicka högtalarna? Det är en bit till Ystad från Umeå.

Frakt brukar gå att lösa, de var prisvärda och det bör rymmas frakt inom 3000kr.
Hifiguru ligger däremot närmare men det är ju en begbutik så priserna är lite högre, men det kan ju vara intressant ändå och så även hifimagasinet www.hifimagasinet.se http://www.hifiguru.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att frakt går på 800 kr från Ystad upp till mig och det är ju frågan om säljaren går med på att frakta så långt, men behövs det inte någon typ av förstärkare eller liknande till de högtalarna?

Det här verkar onekligen intressant

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aritoc:

Det verkar som att frakt går på 800 kr från Ystad upp till mig och det är ju frågan om säljaren går med på att frakta så långt, men behövs det inte någon typ av förstärkare eller liknande till de högtalarna?

Det här verkar onekligen intressant

Jo naturligtvis behövs förstärkare, du frågade efter högtalare och inte aktiva högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kanske jag som var otydlig då; det jag letar efter är det bästa system som är kapabelt att spela musik för 3000kr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aritoc:

@mrqaffe: Kanske jag som var otydlig då; det jag letar efter är det bästa system som är kapabelt att spela musik för 3000kr.

Och det innebär då högtalare och förstärkare eller aktiva högtalare för 3000 kr ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det innebär då högtalare och förstärkare eller aktiva högtalare för 3000 kr ?

Problem med läsförståelsen?
Han skrev ju precis att han vill ha ett komplett system för 3000:-

Till TS:
Ingen erfarenhet av just de högtalarna som länkades från ljudfokus högre upp men om du vill ha nya saker så kan jag rekommendera att handla från det stället då du får mycket för pengarna.

Med tanke på din budget skulle jag rekommendera att försöka få tag på begagnade saker, kanske har du någon kompis som är duktig på ljud?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brynolf:

Problem med läsförståelsen?
Han skrev ju precis att han vill ha ett komplett system för 3000:-

Till TS:
Ingen erfarenhet av just de högtalarna som länkades från ljudfokus högre upp men om du vill ha nya saker så kan jag rekommendera att handla från det stället då du får mycket för pengarna.

Med tanke på din budget skulle jag rekommendera att försöka få tag på begagnade saker, kanske har du någon kompis som är duktig på ljud?

Det frågades om högtalare för max 3000kr i början och då är det bra att förtydliga det på ett sånt sätt att det inte går att missupfatta frågan eftersom det inte längre handlar om högtalare utan verkar handla om aktiva högtalare eller en kombination med förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera och berätta att det blev ett inköp av dynavoice-högtalarna och jag prova spela in dem ikväll
(Ursäkta kabeldragningen, jag är mitt i en flytt