3770K + Hyper Evo 212 = vilken ungefärlig OC borde jag kunna förvänta mig?

Permalänk
Livsnjutare 😎

3770K + Hyper Evo 212 = vilken ungefärlig OC borde jag kunna förvänta mig?

Jag har en i7 3770k som just nu körs i stock hastighet.
Använder en Corsair H60 (v1) på den som kylare och idle eller under låg belastning ligger den och myser på runt 35 grader. Vid stress så går den upp till 60-65.

Tänkte klockat den häromdagen, och ändrade multipeln till 42, alltså 4,2ghz.
Övervoltade inte, kändes inte som det behövdes.

Men när jag är inne i Windows så ligger den runt 60 grader... IDLE.
Vid stress går den upp mot 85-90 vilket inte känns tryggt alls, så jag har inte testat högre / längre tid.

Nu faller det sig så, att jag har en Hyper Evo 212 kylare, flång ny - liggande (köptes in då h60'n lät lite från pumpen ett tag, trodde den var på G att ge upp - men sedan försvann ljudet så jag har fortsatt köra med den..)

Men till frågan då.
Vad kan jag räkna med för ungefärlig OC på denna cpu'n med 212'an?
Kör väl troligtvis med orginalfläkten på den, men kan även byta om der gör skillnad.
Kan även tänka mig att köra fläkten på cpu'n i relativt hög RPM och skippa ev. PWM-styrning för att maxa kylningsförmågan mot chipset.

Har datorn på andra sidan väggen mot där jag sitter, så ljudet stör mig inte.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast

212'an borde inte kyla bättre än H60, borde ungefär vara lika.
När du höjde din multipel, gjorde du några andra settings med spänningen till CPUn då? Eller satt den på Auto? Om den satt kvar på Auto så kommer garanterat Vcoren att dra iväg under stress, därför ska man alltid konfigurera det manuellt om man överklockar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av överklockning med Evo 212, så jag kanske ska överlåta ett mer säkert svar till någon annan. Men jag skulle gissa på att du till och börja med kan komma över 4,0Ghz. 4,5Ghz kanske möjligtvis bli svårt med normala temps i stress. Självklart beror detta på exemplar av CPU. Men jag skulle tippa på någonstans mellan 4,0Ghz - 4,5Ghz beroende på hur hög volt din CPU vill ha, samt hur kräsen du är med låga temps

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jonssown:

212'an borde inte kyla bättre än H60, borde ungefär vara lika.
När du höjde din multipel, gjorde du några andra settings med spänningen till CPUn då? Eller satt den på Auto? Om den satt kvar på Auto så kommer garanterat Vcoren att dra iväg under stress, därför ska man alltid konfigurera det manuellt om man överklockar.

Jaha jag trodde faktiskt 212'an var starkare där.. iaf med hög fläktkurva.
Jo allt annat stod på auto, så jag får kolla på v-core manuellt då..

Vad ligger v-core som standard påp en 3770k och vad skulle man höja den till att köra i tex. 4,2-4,4ghz ? Säkert därför den blir så varm som du säger... om autoläget fläskar på volten.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Öppna upp CPU-Z när cpun är i stock hastigheter, så ser du vad den har för "grund" vcore. Och därifrån kan du börja jobba. Vet inte hur det är med 3770k, men tex haswell så var en bra start 4,5GHz och 1.25vcore en bra indikation på hur väl CPUn klockar och var du ska börja någonstans.

Tex är den inte stabil på 1.25 och 45multi så kan du antingen gå upp i vcore, eller ner i multi.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Carlj:

Öppna upp CPU-Z när cpun är i stock hastigheter, så ser du vad den har för "grund" vcore. Och därifrån kan du börja jobba. Vet inte hur det är med 3770k, men tex haswell så var en bra start 4,5GHz och 1.25vcore en bra indikation på hur väl CPUn klockar och var du ska börja någonstans.

Tex är den inte stabil på 1.25 och 45multi så kan du antingen gå upp i vcore, eller ner i multi.

Jag är bara rädd att öka vcore för mycket och därmed förstöra CPU'n...

Vilka "steg" är normala att ta vid vcore -höjning ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag är bara rädd att öka vcore för mycket och därmed förstöra CPU'n...

Vilka "steg" är normala att ta vid vcore -höjning ?

Håll dig under 1.35 så borde allt vara lugnt! Det är från person till person, men jag brukar öka med 0.20-0.40 ifall det är ostabilt, och sedan stega ner igen.

Men gör som jag sa(ifall du inte redan gjort det), testa 1,25 och 4,5GHz. Det ger dig en bra fingervisning om var du ska börja med, och glöm inte att hålla koll på temperatuerna.

Tycker det är så drygt när folk bara länkar till en googlesökning. Tar du dig tiden att söka åt han, varför inte bara svara på frågorna?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Håll dig under 1.35 så borde allt vara lugnt! Det är från person till person, men jag brukar öka med 0.20-0.40 ifall det är ostabilt, och sedan stega ner igen.

Men gör som jag sa(ifall du inte redan gjort det), testa 1,25 och 4,5GHz. Det ger dig en bra fingervisning om var du ska börja med, och glöm inte att hålla koll på temperatuerna.

Tycker det är så drygt när folk bara länkar till en googlesökning. Tar du dig tiden att söka åt han, varför inte bara svara på frågorna?

Det där var en länk med väldigt massor av information för TS att läsa.
Det var information TS ville ha. Så vad är problemet?
Kollade du på länken?

Att få skrivet till sig: "Men googla det" Det är drygt.
Att få en länk med svar efter svar är inte.

Sen svarade du inte heller TS fullt ut. Drygt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Carlj:

Håll dig under 1.35 så borde allt vara lugnt! Det är från person till person, men jag brukar öka med 0.20-0.40 ifall det är ostabilt, och sedan stega ner igen.

Men gör som jag sa(ifall du inte redan gjort det), testa 1,25 och 4,5GHz. Det ger dig en bra fingervisning om var du ska börja med, och glöm inte att hålla koll på temperatuerna.

Grymt!, stort tack för input.
Blir att prova detta lite senare och göra en stresstest under veckan.

Skrivet av SCORPIUS:

Det där var en länk med väldigt massor av information för TS att läsa.
Det var information TS ville ha. Så vad är problemet?
Kollade du på länken?

Att få skrivet till sig: "Men googla det" Det är drygt.
Att få en länk med svar efter svar är inte.

Sen svarade du inte heller TS fullt ut. Drygt.

Det är du som är dryg genom att bara ge mig en Google länk, jag skriver här för att ha en dialog om det, google kan jag faktiskt göra själv.
Men nu ville jag fråga och få inputs från andra som faktiskt varit samma situation eller har faktiska erfarenheter och tips.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det där var en länk med väldigt massor av information för TS att läsa.
Det var information TS ville ha. Så vad är problemet?
Kollade du på länken?

Att få skrivet till sig: "Men googla det" Det är drygt.
Att få en länk med svar efter svar är inte.

Sen svarade du inte heller TS fullt ut. Drygt.

På vilket sätt svarade jag inte TS fullt ut? Jag svarade på TS frågor. Visst var det information i länken, googla kan det flesta göra, men som TS själv skriver är det för att få en dialog och prata med folk om deras erfarenheter. Än en gång frågar jag: Om du tog dig tiden att göra sökningen till han, varför inte bara svara på frågan?

Skrivet av andreas_dock:

Grymt!, stort tack för input.
Blir att prova detta lite senare och göra en stresstest under veckan.

Kör hårt! Som jag sa tänk bara på temperaturerna och att hålla dig under 1.35 så borde det inte vara några som helst problem.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Att få inputs från andra som faktiskt varit samma situation eller har faktiska erfarenheter och tips är det massor av i länkarna du fick. Har du läst några?
Har du inte det så är mitt råd att göra det. Då har du något att jämföra med så kan vi konversera om det.
Innan du provat själv så kan vi och andra på nätet tex i länkarna du fick bara sia om det.
Läs noga om vad för volt som används och vad som är max.

Lycka till

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.