Permalänk

Byta till ITX

Jag funderar på att i förebyggande syfte byta till formfaktorn ITX. Med förebyggande menar jag att det kanske blir barn i familjen inom 1,5 - 2 år och då blir mitt datorrum till barnrum. Tanken är då att flytta in datorn i TV-bänken och bara ha HTPC om jag vill spela. Redan nu hade det varit mycket populärt därhemma om jag skaffade ett mindre system.

Såg i dagens fynd-tråden att det går att få tag på en Intel Xeon E3-1270v3 billigt, vilken ungefär ska motsvara en i7 4770 i prestanda men sakna grafikdel.

Min plan är därför att köpa en sån nu, sedan vänta in släppet av Broadwell/Skylake för att H97/Z97-moderkorten ska reas ut och jag gör en bra deal där. I moderkortsväg vill jag bara ha ett stabilt kort, helst med AC-wifi. Jag kan nöja mig med H97 istället för Z97 eftersom Xenon inte går att klocka (väl?).

Då behöver jag bara en ITX-låda och jag hade tänkt mig en Node 304, den finns i vitt och går in i min tv-bänk.

Övriga komponenter (grafikkort, minnen, agg och kylare) tänkte jag tänkt ta från mitt nuvarande system.

Enligt prisjakt går kalaset på drygt 3 000 kr. Det tycker jag känns väldigt rimligt för en liten uppgradering på CPU-sidan (Ivy i5 till Haswell i7, plus att jag får hyperthreading). Jag kör inga krävande spel men vill att den ska fungera i ett par år till i alla fall.

Vad tycker ni på Sweclockers?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

De flesta mITX moderkort har AC-Wifi.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti