Permalänk
Medlem

Det här med SSH...

Hej,

jag har läst lite gran om det här med SSH och hur det funkar och sånt, jag körde en apt-get install SSH och nu kan jag connecta till mig själv eller vad man ska säga med "ssh localhost" sen med mitt lösen och då är jag inne.
Betyder detta att jag kan ansluta från en annan dator, och hur isåfall? Försökte läsa om det men fattar inte riktigt..

MVH:

Permalänk
Medlem

istället för "ssh localhost" så skriver du "ssh <din ip>" och är du på ett lan nät så komemr ip'n vara något med 192.168.x.x är du utan för lanet, så måste port 22 vara öppen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

jag brukar skriva så här för att ansluta med ssh:

ssh username@ipadress

Permalänk
Rekordmedlem

Då bör det fungera förutsatt att du inte har några spärrar i nätverket typ firewalls, ska du ansluta från internet kan du också behöva peka om portar i routern.
Du behöver också en ssh klient, tex Putty eller Foxterm för win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

istället för "ssh localhost" så skriver du "ssh <din ip>" och är du på ett lan nät så komemr ip'n vara något med 192.168.x.x är du utan för lanet, så måste port 22 vara öppen.

Okej tack så himla mycket, alltså för att någon annan (eller jag själv) ska kunna ansluta måste jag öppna port 22 och om jag nu gör det så borde jag göra ett krypterat lösenord? har för mig att jag läste om krypterade lösenord, men kan vara helt ut och cykla nu.

Permalänk
Medlem

Ja, men du behöver öppna port 22 i serverns brandvägg för att den ska svara på anrop över nätverket. Och om du vill kunna ansluta från internet och inte bara från en dator i samma nätverk som server så behöver du även vidarebefordra port 22 i din (eventuella) router.

Från en annan Linux-, OS X- eller BSD-dator så kan du bara skriva ssh <användarnamn>@<IP-adress> i en terminal.
Från en annan Windows-dator så behöver du ladda ner en ssh-klient då ingen finns inbyggd. PuTTY är gratis och populär till Windows.

Edit: SSH är helt krypterat, med inloggning och allt som överförs efter inloggning. Du behöver inte någon form av särskilt krypterat lösenord. Allt du behöver är ett lokalt användarkonto med ett (icke-tomt) lösenord.
Och om du bryr dig om säkerhet så bör du välja ett någorlunda bra lösenord, och/eller byta från standardport 22 till ett högt slumpat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

jag brukar skriva så här för att ansluta med ssh:

ssh username@ipadress

Skrivet av mrqaffe:

Då bör det fungera förutsatt att du inte har några spärrar i nätverket typ firewalls, ska du ansluta från internet kan du också behöva peka om portar i routern.
Du behöver också en ssh klient, tex Putty eller Foxterm för win.

Skrivet av Genesis:

Ja, men du behöver öppna port 22 i serverns brandvägg för att den ska svara på anrop över nätverket. Och om du vill kunna ansluta från internet och inte bara från en dator i samma nätverk som server så behöver du även vidarebefordra port 22 i din (eventuella) router.

Från en annan Linux-, OS X- eller BSD-dator så kan du bara skriva ssh <användarnamn>@<IP-adress>.
Från en annan Windows-dator så behöver du ladda ner en ssh-klient då ingen finns inbyggd. PuTTY är gratis och populär till Windows.

Okej, då var det alltså oerhört enkelt att sätta upp en local ssh om man kan kalla det så. Får kolla vidare på anslutning utanför mitt nätverk imorgon och experimentera lite!
Tack alla för så oerhört snabba svar.

EDIT: Jaha det är så pass alltså! Får börja med att byta upp mitt lösenord lite

Permalänk
Hedersmedlem

@Genesis: Bra tips! Jag tycker även att RSA-nycklar är värda att nämna när man snackar säkerhet för SSH. Om det är en lämplig lösning eller ej beror ju lite på hur paranoid man är, och hur flexibel man vill vara, men det blir väldigt säkert, och är inte svårt att komma igång med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

@Genesis: Bra tips! Jag tycker även att RSA-nycklar är värda att nämna när man snackar säkerhet för SSH. Om det är en lämplig lösning eller ej beror ju lite på hur paranoid man är, och hur flexibel man vill vara, men det blir väldigt säkert, och är inte svårt att komma igång med!

Sant!
Men riktigt seriös säkerhet för SSH går att skriva ganska mycket om, och är kanske inte det första man ska pusha på nybörjare. Och i ärlighetens namn så duger det ganska väl med bara ett vettigt lösenord och att inte tillåta SSH-inloggning som root (mer än 95% av alla brute-force försök går mot root vad jag har sett).
Att neka alla lösenord och bara köra certifikat är bättre, men lite omständligt om man behöver kunna ansluta från många olika enheter, eller har många användare.
Lösenord på annan port än 22 och blockning vid felaktiga lösenord via fail2ban eller exempelvis via recent modulen till iptables/netfilter är annars ett bra alternativ om man föredrar lösenord framför certifikat.

Permalänk
Avstängd

Kör med Putty om du vill komma åt den i från Windows.

http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.ht...

Om du ska öppna upp en port på router så öppna inte port 22 utan ta en annan port som du sen pekar om till port 22 så har jag gjort för att göra det svåra för att någon ska göra attacker mor en.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Som @zxhosting skriver tycker jag verkligen att du ska öppna en ANNAN port än port 22 i din router. Om du inte är riktigt med på vad forwarding av portar innebär kan du kika mer på det på Wikipedia men i korta drag handlar det om att rikta sin trafik mot en särskild port i (på?) sin router och sedan styra den signalen rätt genom att vidarebefodra den i routerns mjukvara. Till exempel hade jag en liten NAS ståendes ett tag vilken jag ville kunna ansluta till när jag var ute och reste. För att kunna göra det var jag tvungen att öppna en port i routern (jag valde port 5000) och sedan pekade jag om all trafik från min externa port 5000 till min NAS's port 4000 (4000 var den porten som NASen ville att man skulle ansluta till).

Port 22 är standardporten för SSH och därför finns det en hel del botar på Internet som scannar av anslutningar och försöker attackera just port 22. Ett enkelt sätt att slippa många (en del botar är smartare och hittar dina portar ändå) av dessa attacker är att helt enkelt öppna en annan port (ex. 13337) och sedan dirrigera om den till rätt port och IP på ditt lokala nätverk.

Som tidigare nämnts är det sedan viktigt att aldrig, aldrig, aldrig tillåta någon att logga in som root via SSH. Alltså köra ssh root@example.com eftersom det dels är detta som de flesta botar försöker med och även är väääldigt dåligt om någon lyckas med. Vill man göra något som root på en dator man inte har kontakt med på annat sätt än via SSH får man således ansluta till den datorn som en "vanlig användare" och sedan höja sina befogenheter när man väl är ansluten.

TL;DR
Ha ett starkt lösenord (och kolla lite på SSH-nycklar när du får tid).
Tillåt aldrig ssh som root (brukar vara avstängt by default).
Dirrigera om en extern port (lämpligen inte port 22) till din dator.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Som @zxhosting skriver tycker jag verkligen att du ska öppna en ANNAN port än port 22 i din router. Om du inte är riktigt med på vad forwarding av portar innebär kan du kika mer på det på Wikipedia men i korta drag handlar det om att rikta sin trafik mot en särskild port i (på?) sin router och sedan styra den signalen rätt genom att vidarebefodra den i routerns mjukvara. Till exempel hade jag en liten NAS ståendes ett tag vilken jag ville kunna ansluta till när jag var ute och reste. För att kunna göra det var jag tvungen att öppna en port i routern (jag valde port 5000) och sedan pekade jag om all trafik från min externa port 5000 till min NAS's port 4000 (4000 var den porten som NASen ville att man skulle ansluta till).

Port 22 är standardporten för SSH och därför finns det en hel del botar på Internet som scannar av anslutningar och försöker attackera just port 22. Ett enkelt sätt att slippa många (en del botar är smartare och hittar dina portar ändå) av dessa attacker är att helt enkelt öppna en annan port (ex. 13337) och sedan dirrigera om den till rätt port och IP på ditt lokala nätverk.

Som tidigare nämnts är det sedan viktigt att aldrig, aldrig, aldrig tillåta någon att logga in som root via SSH. Alltså köra ssh root@example.com eftersom det dels är detta som de flesta botar försöker med och även är väääldigt dåligt om någon lyckas med. Vill man göra något som root på en dator man inte har kontakt med på annat sätt än via SSH får man således ansluta till den datorn som en "vanlig användare" och sedan höja sina befogenheter när man väl är ansluten.

TL;DR
Ha ett starkt lösenord (och kolla lite på SSH-nycklar när du får tid).
Tillåt aldrig ssh som root (brukar vara avstängt by default).
Dirrigera om en extern port (lämpligen inte port 22) till din dator.

Grymt svar!
Kikar så att root anslutning är avstängt så får jag kolla på nycklarna i ett senare skede!! Man tackar!