Sälja hus, provision eller fast mäklaravgift?

Permalänk
Medlem

Sälja hus, provision eller fast mäklaravgift?

Föräldrarna skall sälja sitt hus.

Fastighetsbyrån har två val vid försäljning.

Huset värderat till 1 975 000.

1: 2.9% upp till 1 975 000. sedan 10% på överskjutande köpeskilling.

2: 3.3% av blivande köpeskilling.

Vad tror ni bli bäst?
Tror jag att huset kommer att säljas över fastighetsbyråns värdering, jag har ingen aning.

Om någon tycker det är kul, har alldeles för mycket tid över och är villig, får ni gärna göra en graf.
pris på X avgift på Y

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vad är en realistisk förväntning av slutpriset?

Tycker att 10% på överskjutande låter rätt mycket. SÅlde hus i Stockholm förra året i samma prisklass och då var den rörliga procenten på 3%...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med fler mäklare för att förhandla ned arvodet. Det är sådan sälj/köprusch nu så mäklarna flockar kring objekten likt flugor runt skit. Procenten på överskjutande köpeskilling kan du absolut få ned under 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vad tror ni bli bäst?

Om huset säljs för 2.093.000 kr eller mer så är alternativ två (3,3%) att föredra, annars är alternativ ett billigare.

Skrivet av xfade:

Om någon tycker det är kul, har alldeles för mycket tid över och är villig, får ni gärna göra en graf.
pris på X avgift på Y

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

Om huset säljs för 2.093.000 kr eller mer så är alternativ två (3,3%) att föredra, annars är alternativ ett billigare.
http://oi61.tinypic.com/qywvhk.jpg

Snyggt jobbat.

Värt att notera är att en ökning med 10% inte är så orimligt (beror lite var det säljs och så)

Permalänk
Avstängd

Kan du kolla slutpriser i området?

Min kollega köpte nyss hus i uppsala. Budet gick upp 1 mkr, kanske var lägre utgångspris än du har dock. Men hus verkar vara väldigt populärt!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kolla på tex hemnet vad hus i området gått för, försök hitta några med samma egenskaper som deras hus, storlek på hus, tomt. Osv.
Så länge de huset du kollar på inte är tokrenoverat och dina föräldrars hus är nästintill förfallet så skiljer det sällan väldigt mycket i samma område.

Sen så säger jag som tidigare talare också, ring fler mäklare och ställ dem mot varandra, förklara att detta erbjudande har jag från en annan mäklare, vad kan ni göra? På så vis får du alltid ner det en del i alla fall. Är du skicklig på att förhandla kan du säkerligen få ner det längre än så.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man är av övertygelsen att mäklaren kan göra något för att du skall få ut en hel del mer pengar, om du tror det vill du ju ge mäklaren ett högt incitament till att försöka hårdare och då känns ju 10% över en viss punkt bra.

Permalänk
Medlem

Snyggt, tack för all input.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |