Permalänk
Medlem

Z97 framtidssäkert?

Tjena. Tänkte bygga min första dator snart och har siktat in mig på moderkorter Msi z97 gaming 5. Tanken är att jag ska bygga ett bra system där jag ska kunna ha dom flesta komponenter i en väldigt lång tid framöver och kanske bara fixa nytt grafikkort och så om nåt år. Så är det någon som vet om detta moderkort är framtidssäkert? Kommer förmodligen att köpa en i7-4790k till den.

Permalänk
Skrivet av Will__:

Tjena. Tänkte bygga min första dator snart och har siktat in mig på moderkorter Msi z97 gaming 5. Tanken är att jag ska bygga ett bra system där jag ska kunna ha dom flesta komponenter i en väldigt lång tid framöver och kanske bara fixa nytt grafikkort och så om nåt år. Så är det någon som vet om detta moderkort är framtidssäkert? Kommer förmodligen att köpa en i7-4790k till den.

Ja på sätt och vis, dock kommer det nytt i höst med nya funtioner. Skylake heter den, men prestandan troligen kommer inte vara mycket bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Haswell är två år gammalt. Om två månader kommer Skylake. Vänta på det.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja du är safe vet att många säger att inget är framtidssäkert och det stämde förr i tiden. Sitter själv på en i7-2600 utan K och känner ingen direkt panik att byta ut den.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Haswell är två år gammalt. Om två månader kommer Skylake. Vänta på det.

hmm, trodde nästa var broadwell? Hört att z97 ska klara nästa generation också men vet inte säkert.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MakeCoke:

Haswell är två år gammalt. Om två månader kommer Skylake. Vänta på det.

Haswell-Refresh är dock bara ett år gammalt. Och som andra redan säger så är till och med 4-5 år gamla Intelprocessorer fortfarande väl med i leken. Det är klart man kan vänta på Skylake om man inte har bråttom men det kommer bli dyrare (inte bara processorer, även moderkort och RAM) för inte så mycket mer prestanda.

Haswell och Z97 kommer inte bli gamla och dåliga på ett bra tag tror jag alla kan vara överens om.

[edit:] Ja Broadwell är före Skylake egentligen men dess introduktion har blivit så galet försenad att den är förbisedd i mångt och mycket. Den kommer att fungera på samma sockel som Haswell (1150) men inte Skylake (som kommer använda 1151).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Will__:

hmm, trodde nästa var broadwell? Hört att z97 ska klara nästa generation också men vet inte säkert.

Det kommer några broadwell som fungerar med Z97 men skylake kommer inte fungera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Will__:

Tjena. Tänkte bygga min första dator snart och har siktat in mig på moderkorter Msi z97 gaming 5. Tanken är att jag ska bygga ett bra system där jag ska kunna ha dom flesta komponenter i en väldigt lång tid framöver och kanske bara fixa nytt grafikkort och så om nåt år. Så är det någon som vet om detta moderkort är framtidssäkert? Kommer förmodligen att köpa en i7-4790k till den.

En i7 4790k kommer räcka under lång tid. Det är dock den enda CPU du kommer köpa eftersom det i stort sätt är the end of the line. De få Broadwell som kommer är inte värda att uppgradera till.

Du kan ju kolla i min profil vad jag kör på. En 4 år gammal Sandy Bridge som fortfarande hänger med så länge man inte kör med två grafikkort och vill ha 120 Hz i moderna spel.

Vill du ha ny dator innan sommaren, köp och var nöjd för då är det aldrig värt att vänta. Kan du vänta för att du inte tänkt sitta inne så pass mycket i sommar så köp efter sommaren och få en skylake.

Lycka till

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Haswell-Refresh är dock bara ett år gammalt. Och som andra redan säger så är till och med 4-5 år gamla Intelprocessorer fortfarande väl med i leken. Det är klart man kan vänta på Skylake om man inte har bråttom men det kommer bli dyrare (inte bara processorer, även moderkort och RAM) för inte så mycket mer prestanda.

Haswell och Z97 kommer inte bli gamla och dåliga på ett bra tag tror jag alla kan vara överens om.

[edit:] Ja Broadwell är före Skylake egentligen men dess introduktion har blivit så galet försenad att den är förbisedd i mångt och mycket. Den kommer att fungera på samma sockel som Haswell (1150) men inte Skylake (som kommer använda 1151).

Ah okej. Men kommer det komma någon broadwell processor som är värt att uppgradera en 4790k till eller kommer jag i princip behöva nästa generations moderkort för att skaffa en stor uppgradering för processorn om något år?

EDIT: fick precis svar på detta medans jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

En i7 4790k kommer räcka under lång tid. Det är dock den enda CPU du kommer köpa eftersom det i stort sätt är the end of the line. De få Broadwell som kommer är inte värda att uppgradera till.

Vill du ha ny dator innan sommaren, köp och var nöjd för då är det aldrig värt att vänta. Kan du vänta för att du inte tänkt sitta inne så pass mycket i sommar så köp efter sommaren och få en skylake.

Lycka till

Okej. Jag har börjat köpa lite delar redan nu (chassi och PSU) men kommer inte ha råd med grafikkort innan jag får sålt min nuvarande dator i princip, så det kanske tar ett tag...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Will__:

Ah okej. Men kommer det komma någon broadwell processor som är värt att uppgradera en 4790k till eller kommer jag i princip behöva nästa generations moderkort för att skaffa en stor uppgradering för processorn om något år?

EDIT: fick precis svar på detta medans jag skrev

För att skaffa en "stor" uppgradering från en 4790K tror jag att du kommer behöva vänta i några år, ja. Som du ser finns det folk här med 2-3 generationer gamla i5:or och i7:or, anledningen till att inte alla de har bytt upp sig är ju att det inte finns någon speciell anledning till det eftersom deras grejor fortfarande hänger med. På samma sätt kommer Haswell hänga med ett bra tag, Skylake kommer inte heller vara en speciellt värd uppgradering från Haswell tror jag.

Sen om du orkar vänta på Skylake är ju upp till dig, jag gjorde inte det. Det kommer vara dyrare, istället kan du vänta in olika kampanjer på nuvarande delar. Det gjorde jag och tjänade någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

För att skaffa en "stor" uppgradering från en 4790K tror jag att du kommer behöva vänta i några år, ja. Som du ser finns det folk här med 2-3 generationer gamla i5:or och i7:or, anledningen till att inte alla de har bytt upp sig är ju att det inte finns någon speciell anledning till det eftersom deras grejor fortfarande hänger med. På samma sätt kommer Haswell hänga med ett bra tag, Skylake kommer inte heller vara en speciellt värd uppgradering från Haswell tror jag.

Sen om du orkar vänta på Skylake är ju upp till dig, jag gjorde inte det. Det kommer vara dyrare, istället kan du vänta in olika kampanjer på nuvarande delar. Det gjorde jag och tjänade någon tusenlapp.

Vad baserar du att det kommer vara dyrare på? Jag tror verkligen inte att processorerna eller moderkorten kommer bli dyrare, varför skulle de? DDR4 blir möjligtvis lite dyrare, men är på väg ner.

Skylake är två generationer nyare än Haswell och kommer förmodligen prestera ca 15% bättre. Dessutom så kommer det en del andra nyheter, som t.ex. fler/snabbare PCI-E-banor för lagring. Intel har stött på problem med efterträdaren till Skylake, så att inte köpa Skylake när det bara är två månader bort känns ganska dumt. Dessutom så kommer du köra DDR4, vilket blir bättre om du vill köpa mer minne i framtiden då DDR3 förmodligen kommer bli dyrare än DDR4 senare. DDR2 är t.ex. dyrare än DDR3 nu, vilket inte är så konstigt eftersom att volymerna på det går ner.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MakeCoke:

Vad baserar du att det kommer vara dyrare på? Jag tror verkligen inte att processorerna eller moderkorten kommer bli dyrare, varför skulle de? DDR4 blir möjligtvis lite dyrare, men är på väg ner.

Inget, jag har bara allmänt svårt att tro att det åtminstone i början inte kommer vara dyrare. Tiden får utvisa det.

Skrivet av MakeCoke:

Skylake är två generationer nyare än Haswell och kommer förmodligen prestera ca 15% bättre. Dessutom så kommer det en del andra nyheter, som t.ex. fler/snabbare PCI-E-banor för lagring.

Bra om det är något man behöver, nödvändigt att vänta på om inte?

Skrivet av MakeCoke:

Intel har stött på problem med efterträdaren till Skylake, så att inte köpa Skylake när det bara är två månader bort känns ganska dumt.

Problem med Cannonlake? Var har du hört detta?

Skrivet av MakeCoke:

Dessutom så kommer du köra DDR4, vilket blir bättre om du vill köpa mer minne i framtiden då DDR3 förmodligen kommer bli dyrare än DDR4 senare. DDR2 är t.ex. dyrare än DDR3 nu, vilket inte är så konstigt eftersom att volymerna på det går ner.

DDR2 är dyrare nu, visst, men det är åratal sen det blev utfasat. Hur såg det ut precis i skarven mellan DDR2 och DDR3? Jag vet inte men det skulle ju vara en mer rättvis jämförelse eftersom det är där vi befinner oss nu med DDR3 och DDR4. Dessutom kommer volymerna på DDR3 inte gå ner än med tanke på hur många som använder det fortfarande. Teknik brukar vara dyrare i sin linda och det är mest därför jag tror att Skylake och all kringutrustning kommer vara dyrare.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Inget, jag har bara allmänt svårt att tro att det åtminstone i början inte kommer vara dyrare. Tiden får utvisa det.

Bra om det är något man behöver, nödvändigt att vänta på om inte?

Problem med Cannonlake? Var har du hört detta?

DDR2 är dyrare nu, visst, men det är åratal sen det blev utfasat. Hur såg det ut precis i skarven mellan DDR2 och DDR3? Jag vet inte men det skulle ju vara en mer rättvis jämförelse eftersom det är där vi befinner oss nu med DDR3 och DDR4. Dessutom kommer volymerna på DDR3 inte gå ner än med tanke på hur många som använder det fortfarande. Teknik brukar vara dyrare i sin linda och det är mest därför jag tror att Skylake och all kringutrustning kommer vara dyrare.

Minns jag inte fel, så blev DDR 2 minnen dyrare efter DDR 3 kom (inte så att dom var billiga innan, men blev betydligt dyrare rätt snart efter DDR3 ironiskt nog om jag inte minns det hela galet).

Det efter skylake är uppskjutet och kommer en i mellan som heter Kabi Lake (senaste fredagspanelen spekulerade dom i att det kan bli typ som haswell refresh). 14nm var inte lätt och 10 kommer bli bra mycket svårare.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-to-release-third-core-...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om du syftar på att uppgradera till nyare processorer så nej, intel släpper ju i regel en ny processor per sockel/chipset mer eller mindre. Rent prestandamässigt så ja. Även i5 2500k var framtidssäker eftersom skillnaden är liten i spel jämfört med den nyaste i5:an dvs. 4690k. Vad jag har hört kommer skylake inte bli mycket snabbare jämfört med nuvarande intel i5 och i7, endast ett fåtal procent, och i spel knappast någon fps skillnad. Däremot kommer priset bli mycket högre, typ skylake i5 kommer kosta som nuvarande i7.

Om du vill framtidssäkra ska du köpa en 6 core intel t.ex. i7 5820k samt ddr4 minnen. Relaterar man tillbaka i tiden så var ju en i7 3930k ett väldigt bra köp också, nästan 3 år gammal cpu som står sig bra i spel fortfarande och knäcker alla nuvarande intel quad core i spel som använder mer än 4 kärnor. För priset är det bästa man kan få en 5820k, vilken är en riktig 6 core cpu inte en quad med HT som i7 4790k faktiskt är. Det finns endast två självklara val nuförtiden, i5 4690k eller i7 5820k. I längden kommer du vara gladare med en 5820k eftersom då behöver du inte vara cpu begränsad i spel som använder mer än 4 kärnor t.ex. bf4 och gta v etc. sedan har du också ddr4 vad det nu spelar för roll ^^.