Permalänk
Medlem

WiFi till NAS?

Jag funderar på att köpa en NAS ( t.ex. Synology DS 215+), som inte har inbyggt Wifi, men den kommer att stå där jag inte vill dra kablar. Kan man koppla in en USB WiFi adapter och köra mot det trådlösa nätverket eller finns det någon Ethernet till WiFi adapter man kan köra, access brygga kanske? Är det något att tänka på när man väljer WiFi adapter som ska kopplas till NAS?

Permalänk
Medlem

Synology har listor på kompatibla donglar:
LÄNK

Permalänk

Synology har en sökfunktion för detta på sin sida med vilka som fungerar med just den modellen.

https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=produc...

I ditt skulle jag ta Powerline istället, för el finns ändå i närheten.
Även om jag personligen skulle dra fram kabel eller ställa enheten där jag har uttag.

Permalänk
Medlem

wifi till NAS är ingen höjdare, riktigt illa blir det när man kommunicerar från en annan wifi-enhet med NAS'en, då går all trafik dubbelt i luften och begränsar verkligen hastigheten. Har du verkligen undersökt möjligheterna att göra en snygg kabeldragning ordenligt (googla "kabelkanal" och "kabellist" för lite ideer) ?
Eftersom du tittar på en DS215+ så antar jag att du är ute efter prestanda så risken är stor att du blir besviken.

Permalänk
Medlem

Wifi till nas som många säger låter inte som någon höjdare. Men går ju sätta många accesspunkter i klientläge och ansluta till nasens lan-port.

Jag hade provat med nätverk över elnätet med homeplugs om jag vart tvungen att köra utan nätverkskabel i första hand.

Permalänk
Medlem

Kabel om du kan, jag har haft denna nas i ca 2 veckor och är väldigt nöjd.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Även om man har bra utrustning för wifi med ac i hela kedjan så är det hela en dum ide med wifi.
Det hela kommer bli en seg historia, då som det redan har nämnts kommer gå dubbelt till alla andra trådlöst anslutna enheter, den goda prestandan hos DS215+ kommer bli dålig.

Har man inte wifi med ac ska man inte ens tänka tanken på denna lösning.
Via elnätet kan det nog bli lite bättre, men inte så bra som det kan bli.

En NAS SKA sitta med kabel och med Gbit, period..

Om kabel är krångligt, flytta NASen till ett ställe där det blir mindre krångligt, är ju en av fördelarna med en NAS, den kan stå precis varsomhelst inom hemmet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300