Fury missgynnas i tester med Batlefield 4 (kan finnas fler fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag följde tråden som Gregster skrivit på OC-uk och det de kom fram till var att Nvidias kontrollpanel i defaultläge sänkte bildkvaliteten märkbart jämfört med AMD (på vissa saker, dock klart synlig skillnad). Om man däremot valde kvalitetsläget i drivrutinen så blev bildkvaliteten väsentligen den samma mellan korten. Så frågan är om det är så i andra spel också? Utan att veta föreslog Gregster att det kunde vara så att Nvidia valt att ha default-optimering på performance i titlar där hög FPS är av yttersta vikt.

Här är länken till sidan i forumet där de kommer fram till detta

EDIT: Jag anser för övrigt att det vore bra om detta justerades bort i drivrutinerna inför recensioner då det ger felaktiga siffror. Jämför med hur SweC stänger av PhysX i tester.

Default optimering ska vara på kvalitetsläget i nvcp, har alltid varit det för mig.

Det som är off är FXAA, AF, Ambient OCL och DSR.
Det som är on är negative lod, Trilinear optmz (Den kan man stänga av för bättre AF, därför är vissa linjer och objekt inte lika skarpa i videon som för Fury).

Vad gällande andra spel så ska dem köras på global settings i nvcp, dvs spelets ingame IQ inställningar är det som gäller, så länge du inte har rört och ändrat IQ i nvcp så att dem blir prioriterade över spelens IQ.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Hjälpsam

Att ha eller inte ha på Optimeringar som standard tycker jag är ett fritt val för AMD och Nvidia.
Om de ger så pass mycket sämre kvalité som de verkar skulle nog de flesta vilja ha dem avstängda.

Att sedan ställa in drivrutinerna så att de ger samma förutsättningar, är testsidornas skyldighet.

AMD har tre lägen för texturfiltrering, "prestanda", "standard" och "kvalité", "standard", är standardläget, kanske läge för AMD att ändra detta till prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kan nämna swec redaktörerna dragit upp detta tidigare. När Nvidia ändra om sina inställningar senast och då var skillnad marginell på defult. När samma diskussion kom upp att Nvidia "försämrade" bildkvalitén.

Men vad jag vet har dom inte kollat hur det står sig idag t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Kan nämna swec redaktörerna dragit upp detta tidigare. När Nvidia ändra om sina inställningar senast och då var skillnad marginell på defult. När samma diskussion kom upp att Nvidia "försämrade" bildkvalitén.

Men vad jag vet har dom inte kollat hur det står sig idag t.ex.

I detta fall påverkar det ju mer än vad som är acceptabelt, kan dock vara en bugg, återstår att se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Nu håller jag inte någon alltför stor koll på datorrelaterade nyhetssidor längre men de jag faktiskt försöker hålla koll på så har ingen nämnt detta ännu. Jag tycker just det är lite besynnerligt faktiskt.

Om korten ens ska jämföras mot varandra så är det helt klart rimligt att grafikinställningarna är identiska. Jag är för att bilder från spelen (gärna video men problemet är hur man visar en icke sönderkomprimerad video lämpligast) visas upp i recensioner för att man verkligen ska veta att något företag inte fular sig för att få bättre prestanda. Om detta gäller fler spel än Battlefield och är avsiktligt så är det riktigt illa faktiskt. Eurogamers Digital Foundry borde exempelvis kunna granska detta men har själv inte sett något ännu iallafall.

Permalänk
Hjälpsam

Det förekommer en hel del fall som upptäcks av användare, man skall komma ihåg att det inte är fråga om vanliga användare utan entusiaster.
Några exempel är 3,5 GiB buggen och att Kepler presterade ovanligt dåligt i Witcher 3.
De här killarna och tjejerna är också proffsiga nog att inte dra några förhastade slutsatser, vad de säger, är att saken bör undersökas vidare inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

I detta fall påverkar det ju mer än vad som är acceptabelt, kan dock vara en bugg, återstår att se.

Jo, men det var ju det som påstods förra gången med, även med exempel bilder om jag inte har fel.

Men precis som du säger så får man vänta och se vad svaret blir i slutänden. Ingen idé att dra för stora växlar än på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Emil uppmärksammade mig om den här tråden under dagen men jag valde att inte hoppa in diskussionen förrän jag hade lite mer kött på benen.

Samtliga trådar som länkats till verkar grunda sig på användaren Gregsters videoklipp och skärmdumpar från BF4-kartan Siege of Shanghai, och precis som @Yoshman anmärker tycks anisotropic filtering vara mer eller mindre avaktiverat för Titan X-kortet.

Jag har under kvällen (natten?) försökt återskapa detta fenomen i Battlefield 4 med ett GTX 980 Ti-kort som jag plockade med mig hem från kontoret. Resultatet? Bedöm själva av bilderna nedan.

Bild #1

Den första bilden är tagen med förinställda "Ultra" och Nvidias kontrollpanel i sitt grundläge efter en fräsch drivrutinsinstallation. Anisotropic filtering tycks fungera som det ska och bilden skiljer sig nämnvärt från de som presenterats av Gregster.

Bild #2

Till den andra bilden används samma inställningar i spelet MEN jag har stängt av anisotropic filtering helt och hållet i Nvidias kontrollpanel. Som synes försämras den upplevda kvalitén enormt och samtidigt påminner denna bild en hel del om en av Gregsters skärmdumpar.

Det är lite tidigt att dra i alltför stora växlar, men rent sponant känns det som att användaren Gregster har lite vajsing på sina inställningar någonstans. Ska dock kika lite närmare på det hela efter helgen när jag har tillgång till ett Fury-kort också.

@philipborg Vi kör alla tester med båda tillverkarnas kontrollpaneler i sitt grundutförande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonasT:

Emil uppmärksammade mig om den här tråden under dagen men jag valde att inte hoppa in diskussionen förrän jag hade lite mer kött på benen.

Samtliga trådar som länkats till verkar grunda sig på användaren Gregsters videoklipp och skärmdumpar från BF4-kartan Siege of Shanghai, och precis som @Yoshman anmärker tycks anisotropic filtering vara mer eller mindre avaktiverat för Titan X-kortet.

Jag har under kvällen (natten?) försökt återskapa detta fenomen i Battlefield 4 med ett GTX 980 Ti-kort som jag plockade med mig hem från kontoret. Resultatet? Bedöm själva av bilderna nedan.

Bild #1

Den första bilden är tagen med förinställda "Ultra" och Nvidias kontrollpanel i sitt grundläge efter en fräsch drivrutinsinstallation. Anisotropic filtering tycks fungera som det ska och bilden skiljer sig nämnvärt från de som presenterats av Gregster.

Bild #2

Till den andra bilden används samma inställningar i spelet MEN jag har stängt av anisotropic filtering helt och hållet i Nvidias kontrollpanel. Som synes försämras den upplevda kvalitén enormt och samtidigt påminner denna bild en hel del om en av Gregsters skärmdumpar.

Det är lite tidigt att dra i alltför stora växlar, men rent sponant känns det som att användaren Gregster har lite vajsing på sina inställningar någonstans. Ska dock kika lite närmare på det hela efter helgen när jag har tillgång till ett Fury-kort också.

@philipborg Vi kör alla tester med båda tillverkarnas kontrollpaneler i sitt grundutförande.

Var inte meningen att dra i väg dig från helgledigheten Jonas.
Då ligger det nog inget i detta, det viktiga är ju att ni inte har samma problem i ert testsystem.
Tror dock att Gregg var ärlig, han verkade närmast besvärad av all uppmärksamhet detta fått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Emil uppmärksammade mig om den här tråden under dagen men jag valde att inte hoppa in diskussionen förrän jag hade lite mer kött på benen.

Samtliga trådar som länkats till verkar grunda sig på användaren Gregsters videoklipp och skärmdumpar från BF4-kartan Siege of Shanghai, och precis som @Yoshman anmärker tycks anisotropic filtering vara mer eller mindre avaktiverat för Titan X-kortet.

Jag har under kvällen (natten?) försökt återskapa detta fenomen i Battlefield 4 med ett GTX 980 Ti-kort som jag plockade med mig hem från kontoret. Resultatet? Bedöm själva av bilderna nedan.

Bild #1

Den första bilden är tagen med förinställda "Ultra" och Nvidias kontrollpanel i sitt grundläge efter en fräsch drivrutinsinstallation. Anisotropic filtering tycks fungera som det ska och bilden skiljer sig nämnvärt från de som presenterats av Gregster.

Bild #2

Till den andra bilden används samma inställningar i spelet MEN jag har stängt av anisotropic filtering helt och hållet i Nvidias kontrollpanel. Som synes försämras den upplevda kvalitén enormt och samtidigt påminner denna bild en hel del om en av Gregsters skärmdumpar.

Det är lite tidigt att dra i alltför stora växlar, men rent sponant känns det som att användaren Gregster har lite vajsing på sina inställningar någonstans. Ska dock kika lite närmare på det hela efter helgen när jag har tillgång till ett Fury-kort också.

@philipborg Vi kör alla tester med båda tillverkarnas kontrollpaneler i sitt grundutförande.

Kan säga iaf så mycket som att bild #1 stämmer in mest, har själv testat och har grundläggande inställningar i panelen, det är då skarpare texturer (speciellt på vägen) än i det som visades i videon.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Emil uppmärksammade mig om den här tråden under dagen men jag valde att inte hoppa in diskussionen förrän jag hade lite mer kött på benen.

Samtliga trådar som länkats till verkar grunda sig på användaren Gregsters videoklipp och skärmdumpar från BF4-kartan Siege of Shanghai, och precis som @Yoshman anmärker tycks anisotropic filtering vara mer eller mindre avaktiverat för Titan X-kortet.

Jag har under kvällen (natten?) försökt återskapa detta fenomen i Battlefield 4 med ett GTX 980 Ti-kort som jag plockade med mig hem från kontoret. Resultatet? Bedöm själva av bilderna nedan.

Bild #1

Den första bilden är tagen med förinställda "Ultra" och Nvidias kontrollpanel i sitt grundläge efter en fräsch drivrutinsinstallation. Anisotropic filtering tycks fungera som det ska och bilden skiljer sig nämnvärt från de som presenterats av Gregster.

Bild #2

Till den andra bilden används samma inställningar i spelet MEN jag har stängt av anisotropic filtering helt och hållet i Nvidias kontrollpanel. Som synes försämras den upplevda kvalitén enormt och samtidigt påminner denna bild en hel del om en av Gregsters skärmdumpar.

Det är lite tidigt att dra i alltför stora växlar, men rent sponant känns det som att användaren Gregster har lite vajsing på sina inställningar någonstans. Ska dock kika lite närmare på det hela efter helgen när jag har tillgång till ett Fury-kort också.

@philipborg Vi kör alla tester med båda tillverkarnas kontrollpaneler i sitt grundutförande.

Känns ju illa att man hållit dig till arbete längre
Just nu känns ju det som en:

Vilket är väldigt skönt. Får tacka för att du tog dig tid och hjälper till att reda ut detta.
En fråga bara, skulle ni om ni ser märkbar visuell skillnad mellan två kort konfigurera i kontrollpanelen? Bara en teoretisk fråga om t.ex. detta stämde och Nvidia har låg AF utav standard.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Emil uppmärksammade mig om den här tråden under dagen men jag valde att inte hoppa in diskussionen förrän jag hade lite mer kött på benen.

Samtliga trådar som länkats till verkar grunda sig på användaren Gregsters videoklipp och skärmdumpar från BF4-kartan Siege of Shanghai, och precis som @Yoshman anmärker tycks anisotropic filtering vara mer eller mindre avaktiverat för Titan X-kortet.

Jag har under kvällen (natten?) försökt återskapa detta fenomen i Battlefield 4 med ett GTX 980 Ti-kort som jag plockade med mig hem från kontoret. Resultatet? Bedöm själva av bilderna nedan.

Bild #1

Den första bilden är tagen med förinställda "Ultra" och Nvidias kontrollpanel i sitt grundläge efter en fräsch drivrutinsinstallation. Anisotropic filtering tycks fungera som det ska och bilden skiljer sig nämnvärt från de som presenterats av Gregster.

Bild #2

Till den andra bilden används samma inställningar i spelet MEN jag har stängt av anisotropic filtering helt och hållet i Nvidias kontrollpanel. Som synes försämras den upplevda kvalitén enormt och samtidigt påminner denna bild en hel del om en av Gregsters skärmdumpar.

Det är lite tidigt att dra i alltför stora växlar, men rent sponant känns det som att användaren Gregster har lite vajsing på sina inställningar någonstans. Ska dock kika lite närmare på det hela efter helgen när jag har tillgång till ett Fury-kort också.

@philipborg Vi kör alla tester med båda tillverkarnas kontrollpaneler i sitt grundutförande.

Bra (helg-)jobbat Jonas!

Med tanke på hur defensiv Gregster var i tråden så är det intressant om problemet trots allt var pga hans egna inställningar hehe.

Permalänk
Datavetare

@JonasT: eftersom du uppenbarligen läste vad jag skrev så kanske du också tyckte att jag var rejält ute "in the weeds" angående Nvidia control panel. Hade som sagt aldrig brytt mig om att använda den tidigare, hade lite bråttom att komma iväg när jag skrev inläggen och gjorde då misstaget att anta att AF måste vara en filtreringsinställning för texturer.

AF har ju en egen inställning och allt står i bokstavsordning, jag såg bara "Antialiasing" när jag skummade där...

Men för att komma till någon form av poäng som inte är riktad till Jonas utan till tråden i stort: google lite på hur man kunde specificera AF-nivå och hittade då flera kommentarer kring att flera spel faktiskt få bättre renderingskvalité om man sätter "Anisotropic filtering" till "x16" i stället för det förvalda "Application-controlled". I spelen ska man sedan sätta AF till "none".

Ett exempel spel som ska få en märkbar förbättring i renderingskvalité av detta är GTA 5, deras egen AF är tydligen inte helt korrekt gjort. Prestandamässigt blir det ingen skillnad om man kör "x16" via NVCP eller om man kör det från spelet. Var däremot viktigt att man ser till att AF bara slås på från ett håll, annars kan det bli renderingsartefakter.

Edit: om informationen stämmer kring att t.ex. GTA 5 har problem med AF så borde man kunna få samma förbättring i renderingskvalité även på AMD-kort genom att göra samma sak, d.v.s. tvinga AF x16 i kontrollpanelen (ccc?) och slå av det i spelet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

@JonasT: eftersom du uppenbarligen läste vad jag skrev så kanske du också tyckte att jag var rejält ute "in the weeds" angående Nvidia control panel. Hade som sagt aldrig brytt mig om att använda den tidigare, hade lite bråttom att komma iväg när jag skrev inläggen och gjorde då misstaget att anta att AF måste vara en filtreringsinställning för texturer.

AF har ju en egen inställning och allt står i bokstavsordning, jag såg bara "Antialiasing" när jag skummade där...

Men för att komma till någon form av poäng som inte är riktad till Jonas utan till tråden i stort: google lite på hur man kunde specificera AF-nivå och hittade då flera kommentarer kring att flera spel faktiskt få bättre renderingskvalité om man sätter "Anisotropic filtering" till "x16" i stället för det förvalda "Application-controlled". I spelen ska man sedan sätta AF till "none".

Ett exempel spel som ska få en märkbar förbättring i renderingskvalité av detta är GTA 5, deras egen AF är tydligen inte helt korrekt gjort. Prestandamässigt blir det ingen skillnad om man kör "x16" via NVCP eller om man kör det från spelet. Var däremot viktigt att man ser till att AF bara slås på från ett håll, annars kan det bli renderingsartefakter.

Edit: om informationen stämmer kring att t.ex. GTA 5 har problem med AF så borde man kunna få samma förbättring i renderingskvalité även på AMD-kort genom att göra samma sak, d.v.s. tvinga AF x16 i kontrollpanelen (ccc?) och slå av det i spelet.

Fanns det inte en tumregel för ett tag sedan, som sa, låt spelet sköta AA och låt drivrutinen sköta AF?
Orsaken till att spelet sköter AA bättre, är att det vet vilka delar av bilden som behöver AA.
Skälet till att drivrutinen skulle vara bättre på AF, är att den är mer optimerad till hårdvaran.
Så går spelet segt, är det nog ingen dum idé att testa att låta kontrollpanelen sköta AF.
Vad jag förstått är AF ganska billigt, jämfört med AA så man törs nog dra på lite där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Gregster har testat igen och funnit att kvalitén är lika god på Fury som på Titan X.

Skrivet av Gregster:

I have since redone the video's and the IQ is identical as far as I can tell.

https://forum.beyond3d.com/threads/amd-radeon-r9-fury-x-revie...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |