Permalänk
Medlem

Dålig signal med Asus RT - N65U

Tjena!

Jag har en Asus RT - N56U som jag köpte för snart ett år sedan. Sjukt nöjd, bor i en lägenhet på 65 kvadratmeter så inte så stort.

Den har fungerat hur bra som helst men på senare tid har jag upptäckt att när jag tex är i badrummet så får jag väldigt dålig kontakt med mitt wifi. Både jag och frugan upplever samma problem och detta problem har vi inte haft innan.

Jag har uppdaterat Firmware nu 2 gånger utan större framgång, återställt den osv.
Kan någon hjälpa mig? Känns lite saftigt att behöva köpa en repeater eller liknande I en lägenhet på 65 kvadrat! Eller?

Jag har testat att köra Wifi Analyzer på min mobil och får signalstyrka på -55 dBm på 2,4 Ghz bandet och -65 dBm på 5 Ghz bandet. Då sitter jag 1 meter ifrån min router.

Tack så mycket!

Permalänk
Vila i frid

Ca -30 dBm borde vara en mer rimlig siffra en meter från din AP. AP'n är förmodligen trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orakelo:

Tjena!

Jag har en Asus RT - N56U som jag köpte för snart ett år sedan. Sjukt nöjd, bor i en lägenhet på 65 kvadratmeter så inte så stort.

Den har fungerat hur bra som helst men på senare tid har jag upptäckt att när jag tex är i badrummet så får jag väldigt dålig kontakt med mitt wifi. Både jag och frugan upplever samma problem och detta problem har vi inte haft innan.

Jag har uppdaterat Firmware nu 2 gånger utan större framgång, återställt den osv.
Kan någon hjälpa mig? Känns lite saftigt att behöva köpa en repeater eller liknande I en lägenhet på 65 kvadrat! Eller?

Jag har testat att köra Wifi Analyzer på min mobil och får signalstyrka på -55 dBm på 2,4 Ghz bandet och -65 dBm på 5 Ghz bandet. Då sitter jag 1 meter ifrån min router.

Tack så mycket!

har precis samma problem, vissa stunder så har jag ingen täckning alls även om routern och mobilen inte har någonting imellan så tappar det täckning när man är 5-10 meter ifrån den.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ca -30 dBm borde vara en mer rimlig siffra en meter från din AP. AP'n är förmodligen trasig.

Den funkar visserligen fortfarande men kan ju vara att de interna antennerna är trasiga i så fall.

Permalänk
Vila i frid

Att alla tre antennerna går sönder samtidigt är mindre troligt, förmodligen "effektsteget" som gått sönder eller en lödning till en komponent kring sluttrissan. Har det varit åska i närheten inom typ en kilometers radie kan mycket konstigt hända. Enklast att felsöka är att besöka en radiomupp som har en spektrumanalysator att mäta med - eller köpa en ny router.