Samsung lanserar SSD 850 Pro och 850 Evo på två terabyte

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar SSD 850 Pro och 850 Evo på två terabyte

Koreanska Samsung utökar serierna SSD 850 Pro och SSD 850 Evo med modeller på två terabyte, och blir därmed först ut att erbjuda den högre kapaciteten på konsumentmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja de var ju inte direkt billigt, lång väg att gå om det ska bli samma priser som HDD till nästa år

Permalänk
Medlem

Väldigt långt i från samma pris per terrabyte mot en vanlig HDD man får många terrabyte för dom pengarna som dom vill ha för dom 2 diskarna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Var är de lägre ssd priserna vi blivit lovade i 5 år nu?

Permalänk
Medlem

Vilken Firmware har dessa då? den som degraderar hastigheten, Höhö

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med enheter med större lagringsutrymme.
Men alldeles för dyrt.

Sen kan man lite på TLC och Samsung?
Dom har ju en historik av enheter som tappar prestanda. Känns inte så tryggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Var är de lägre ssd priserna vi blivit lovade i 5 år nu?

Tjao, du får i stort sätt ett 120gb ssd för ca 500kr på en rea, och kanske ca 700kr normalpris.

min första ssd (corsair force 2 120gb) kostade ca 2500+kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt med enheter med större lagringsutrymme.
Men alldeles för dyrt.

Sen kan man lite på TLC och Samsung?
Dom har ju en historik av enheter som tappar prestanda. Känns inte så tryggt.

Svårt att säga men 850 Evo har varit ute nu i ca ett halvår. Än så länge verkar det inte rapporteras om några prestandaförluster.
Samsung har en ganska generös garantitid på dessa också.

Men man kan nog inte vara helt säker än.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Var är de lägre ssd priserna vi blivit lovade i 5 år nu?

2009 när jag köpte min första ssd, Intel x-25 80GB kostade den närmare 2k har jag för mig. Idag får du väl en 80GB med betydligt bättre prestanda för ungefär en fjärdedel av det priset, så en del har det väl hänt ändå. 2TB ssd var ju inte att tänka på då.

Edit: @obbeluff hann före. Vi är många besserwissers här på SWEC.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Tjao, du får i stort sätt ett 120gb ssd för ca 500kr på en rea, och kanske ca 700kr normalpris.

min första ssd (corsair force 2 120gb) kostade ca 2500+kr

Skrivet av wounds:

2009 när jag köpte min första ssd, Intel x-25 80GB kostade den närmare 2k har jag för mig. Idag får du väl en 80GB med betydligt bättre prestanda för ungefär en fjärdedel av det priset, så en del har det väl hänt ändå. 2TB ssd var ju inte att tänka på då.

Edit: @obbeluff hann före. Vi är många besserwissers här på SWEC.

Sure, sure. Visst har det gått ner!

Men jag tänkte mer på den här optimistiska artikeln: http://www.techspot.com/news/61065-ssds-reach-price-capacity-...

Det kanske kommer? Men det känns ju rätt långt bort när en 2TB ssd kostar $800 och en 2TB HHD kostar runt $80.

Permalänk

Ja verkligen långt ifrån hårddiskarnas priser per terabyte. Jag köpte tidigare i år en Seagate SSHD på 4TB för 1795 kr.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det är bara dom vanliga såsom t.ex 120gb som blir billigare. Jag har väntat på att 1tb ska sjunka i två-tre år nu men inget har hänt. Dom ligger kvar på närmare 4000 kronor. Vete sjutton om dom inte har stigit lite i pris till och med...

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Men är detta inte bland de första 3D NAND av större storlek? Isf lär de väl ta betalt för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kollar man pris per GB så är det ju varken dyrare eller billigare än det som finns nu.

2 TB Samsung EVO ligger på 3,97 kr/GB

Nr 1 på prisjakt i rank är Samsung 850 EVO Series på 256 GB, den kostar 3,96 kr/GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ja de var ju inte direkt billigt, lång väg att gå om det ska bli samma priser som HDD till nästa år

Skrivet av vinylens:

Väldigt långt i från samma pris per terrabyte mot en vanlig HDD man får många terrabyte för dom pengarna som dom vill ha för dom 2 diskarna.

Skrivet av Trinitypcw:

Ja verkligen långt ifrån hårddiskarnas priser per terabyte. Jag köpte tidigare i år en Seagate SSHD på 4TB för 1795 kr.

Givetvis ett konkurrensproblem för tillfället då ingen annan tillverkare erbjuder V-NAND. Samsungs marginaler och yields (40nm vs. 19(?)nm) är förmodligen mycket högre på dessa än på icke V-NAND diskar.

Intel/Micron och SanDisk ska introducera V-NAND produkter till hösten/vintern.

Edit: för referens är den enda andra 2TB disken, med samma formfaktor, på marknaden idag (ej V-NAND) en Intel DC-disk för ~$4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Var är de lägre ssd priserna vi blivit lovade i 5 år nu?

Dom har kommit och fortsätter komma?

Köpte min första 60gb's ssd för 1000kr, om det inte till och med var lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Det är bara dom vanliga såsom t.ex 120gb som blir billigare. Jag har väntat på att 1tb ska sjunka i två-tre år nu men inget har hänt. Dom ligger kvar på närmare 4000 kronor. Vete sjutton om dom inte har stigit lite i pris till och med...

Problemet ligger i att eftersom företag vill tjäna pengar så mjölkar de allt de kan, något som aldrig kommer förändras. De går ner ett steg (60/64 -> 120/128 -> 240/256 -> 480/512) i taget. Så först var 32GB billigare varianten, sen 64GB, sen förra gen/denna var/är det 120GB.

Först nu börjar ju 256GB nivån komma ner till humanare priser, och 500GB bli mainsteam.
Så nästa gen är väl 256GB låg budget, 500GB "dagens 256, som är prisvärda" och 1024GB blir gamla 512 "mainsteam". Det hela tar dock längre och längre tid, både för att fler och fler klarar sig på "bara 256-512GB" och för att få ser nyttan med att ha 1TB SSD för "vanligt folk".

Så risken är att vi snart når en vägg där priserna inte går ner mycket, eftersom inte folk handlar nog av dem.
Mao, alla som tror att man "snart får snorbillig 2TB SSD... glöm det.
Att de kommer, ja, det ser du i nyheten, men "billigt" kommer det inte bli förrän de börjar sälja 8TB+...

Om man tittar på medel-svensson behovet så brukar de flesta klara sig fint på ca 250GB. 500GB är mer än nog, och man tar hellre en billig lagring som komplement. Pga detta så finns inget sug efter 1TB+ SSDer utom i entusiast klasser.

Skrivet av sgtspiff:

Men är detta inte bland de första 3D NAND av större storlek? Isf lär de väl ta betalt för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

De var ju redo att släppa denna 2TB redan förra året när 850 Pro släpptes då, så jag tror inte det är problemet. De såg bara då, inget behov, önskemål eller rimlig prisnivå på det, därför gjorde det inte det. Det ska dock vara samma storlek som 1TB i kretsar, men fler, om jag förstod det hela rätt.

Den kommer gå ner i pris, men den som är stört/bäst kommer alltid ha premium prispålägg...

Permalänk
Medlem

Äntligen händer det något på 2TB-fronten i "konsumentklassen". Åt fullkornsvete för dyrt, förstås, men det är ju väntat. Det blir att vänta tills priserna åtminstone halverats. Och kanske inte Samsung ... lite less på dem är jag allt efter Evo-strulet.

Min första ssd var en Intel X-25M G2 på 160GB som jag gav ca 4,5k för, vilket fortfarande är smärtgränsen i prisnivå för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Någon som vet när SATA 4 kommer att komma så att SSD blir mycket snabbare?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av obbeluff:

Tjao, du får i stort sätt ett 120gb ssd för ca 500kr på en rea, och kanske ca 700kr normalpris.

min första ssd (corsair force 2 120gb) kostade ca 2500+kr

Jag köpte min första SSD för 4 år sedan, 120GB, 450kr. Så billigare kan jag inte säga att det blivit, även om kronan då var starkare än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Någon som vet när SATA 4 kommer att komma så att SSD blir mycket snabbare?

Min SSD gör 2150MB/s, vilket jag är nöjd med..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Min SSD gör 2150MB/s, vilket jag är nöjd med..

Hur går det till då SATA 3 klara inte av mer än ca 500 - 600 MB/s.

Edit: M.2 är inte SATA.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag köpte min första SSD för 4 år sedan, 120GB, 450kr. Så billigare kan jag inte säga att det blivit, även om kronan då var starkare än idag.

På vilken utförsäljning?
Vill minnas att jag gav 800-950 för mina 2 st 120/124gb'are för ungefär lika längesedan, en på rea.
nu ligger liknande modeller runt 5-600 så billigare har det blivit, men inte så extremt.
Man får ju tänka på att det är sånna här modeller som går ner i pris och blir billiga när dom får nått år på nacken, det år då det börjar bli billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Någon som vet när SATA 4 kommer att komma så att SSD blir mycket snabbare?

Kommer nog så småningom men før ssd så ær det pci-e som gæller, i form av m.2 sata Express eller 8639 (framførallt det sistnæmnda) tex sata Express (pci-e x2 ) ær ju redan før långsamt.
Næsta steg blir pci-e 4 då borde det dessutom komma någon ny variant av m.2 eller 8639

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Hur går det till då SATA 3 klara inte av mer än ca 500 - 600 MB/s.

Edit: M.2 är inte SATA.

M.2 är SATA 3.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt med enheter med större lagringsutrymme.
Men alldeles för dyrt.

Sen kan man lite på TLC och Samsung?
Dom har ju en historik av enheter som tappar prestanda. Känns inte så tryggt.

Svårt att veta. 840 tog ett bra tag innan problmet visade sig. Med nya 3d nand kommer ta betydligt längre tid, troligare något annat pajar på SSD:n innan dess.

Skrivet av Devil May Cry:

Svårt att säga men 850 Evo har varit ute nu i ca ett halvår. Än så länge verkar det inte rapporteras om några prestandaförluster.
Samsung har en ganska generös garantitid på dessa också.

Men man kan nog inte vara helt säker än.

Ja det kommer ta betydligt längre tid än på vanliga 840.

Skrivet av Paddanx:

Problemet ligger i att eftersom företag vill tjäna pengar så mjölkar de allt de kan, något som aldrig kommer förändras. De går ner ett steg (60/64 -> 120/128 -> 240/256 -> 480/512) i taget. Så först var 32GB billigare varianten, sen 64GB, sen förra gen/denna var/är det 120GB.

Först nu börjar ju 256GB nivån komma ner till humanare priser, och 500GB bli mainsteam.
Så nästa gen är väl 256GB låg budget, 500GB "dagens 256, som är prisvärda" och 1024GB blir gamla 512 "mainsteam". Det hela tar dock längre och längre tid, både för att fler och fler klarar sig på "bara 256-512GB" och för att få ser nyttan med att ha 1TB SSD för "vanligt folk".

Så risken är att vi snart når en vägg där priserna inte går ner mycket, eftersom inte folk handlar nog av dem.
Mao, alla som tror att man "snart får snorbillig 2TB SSD... glöm det.
Att de kommer, ja, det ser du i nyheten, men "billigt" kommer det inte bli förrän de börjar sälja 8TB+...

Om man tittar på medel-svensson behovet så brukar de flesta klara sig fint på ca 250GB. 500GB är mer än nog, och man tar hellre en billig lagring som komplement. Pga detta så finns inget sug efter 1TB+ SSDer utom i entusiast klasser.

De var ju redo att släppa denna 2TB redan förra året när 850 Pro släpptes då, så jag tror inte det är problemet. De såg bara då, inget behov, önskemål eller rimlig prisnivå på det, därför gjorde det inte det. Det ska dock vara samma storlek som 1TB i kretsar, men fler, om jag förstod det hela rätt.

Den kommer gå ner i pris, men den som är stört/bäst kommer alltid ha premium prispålägg...

Dock många som väljer laptop med 1Tb disk över en med "bara" 128/256 Gb disk. För dom vet ju så klart inte att SSD är bra mycket snabbare än HDD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Svårt att veta. 840 tog ett bra tag innan problmet visade sig. Med nya 3d nand kommer ta betydligt längre tid, troligare något annat pajar på SSD:n innan dess.

Ja det kommer ta betydligt längre tid än på vanliga 840.

Dock många som väljer laptop med 1Tb disk över en med "bara" 128/256 Gb disk. För dom vet ju så klart inte att SSD är bra mycket snabbare än HDD.

All NAND har detta "problem". Allt från SSDer sedan 5 år tillbaka till 840.
Problemet är att tolerans nivåerna har varit för dåliga på 840, vilket gör att felet sker snabbt.

Men om 850s TLC NAND får detta fel framhävt, så kommer 16nm MLC NAND ha samma problem, då där är mer tolerans (laddning, avstånd, isolering osv) i 40nm 3D TLC NAND än i 16nm 2D MLC NAND. Dessutom har Samsung gjort om hela sättet att lagra elektronerna, så att inte allt tappas ut för minsta lilla skada på isoleringen. Detta gör att ÄVEN om du får skador från slitage, så kommer dessa inte påverka på samma sätt, utan det krävs många skador för att få samma problem.
Så på just "det" problemet är 850 nog den bästa disken på marknaden, så alla SSDer på marknaden, även räknat Intel 750, lär få detta problem innan 850 får det. Sen kan det mycket väl komma andra fel, men diskarna och 3D NANDet har nu 1år+ verklighets beprövad tid bakom sig, och det enda problemet var en dum Windows FW uppdatering som brickade enheter.
Något som tillskrivs en dum programmerare, inte en defekt disk. Samtliga av dessa "brickade" diskar har också ersatts vad jag känner till.

Ang 128/256GB vs 1TB så är problemet störst att man inte vet skillnaden. Varenda jag har övertalat om att ta SSD istället har blivit förvånad hur snabb datorn blir. Sen har de USB3 extern disk för att lagra det de behöver i övrigt.
Men just därför är 500GB ett bra "mellan segment", där 500GB räcker till spel, lite lagring och så, men ändå är datorn super snabb. Priserna måste bara komma ner lite mer för att nå den sweat spot nivån. Men sen är det väldigt få som behöver 500GB till, utan lagrar man mycket behöver man ofta 2-4TB till.. inte 500GB.

Permalänk
99:e percentilen

Ingen är gladare än jag att SSD trycker snigeldiskarna ytterligare ett steg närmare den glömskans avgrund där de hör hemma. Men jag tycker att en SATA-SSD på 2 TB för 10 000 kr låter ganska ovärd i dagsläget. Köper man en såpass dyr och stor enhet vill man antagligen ha den längre än man vill ha SATA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kyroz:

M.2 är SATA 3.2.

Den fysiska formfaktorn M.2 har inte bara stöd för SATA utan även PCIe 3.0 x4 (vilket är snabbare).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

All NAND har detta "problem". Allt från SSDer sedan 5 år tillbaka till 840.
Problemet är att tolerans nivåerna har varit för dåliga på 840, vilket gör att felet sker snabbt.

Men om 850s TLC NAND får detta fel framhävt, så kommer 16nm MLC NAND ha samma problem, då där är mer tolerans (laddning, avstånd, isolering osv) i 40nm 3D TLC NAND än i 16nm 2D MLC NAND. Dessutom har Samsung gjort om hela sättet att lagra elektronerna, så att inte allt tappas ut för minsta lilla skada på isoleringen. Detta gör att ÄVEN om du får skador från slitage, så kommer dessa inte påverka på samma sätt, utan det krävs många skador för att få samma problem.
Så på just "det" problemet är 850 nog den bästa disken på marknaden, så alla SSDer på marknaden, även räknat Intel 750, lär få detta problem innan 850 får det. Sen kan det mycket väl komma andra fel, men diskarna och 3D NANDet har nu 1år+ verklighets beprövad tid bakom sig, och det enda problemet var en dum Windows FW uppdatering som brickade enheter.
Något som tillskrivs en dum programmerare, inte en defekt disk. Samtliga av dessa "brickade" diskar har också ersatts vad jag känner till.

Ang 128/256GB vs 1TB så är problemet störst att man inte vet skillnaden. Varenda jag har övertalat om att ta SSD istället har blivit förvånad hur snabb datorn blir. Sen har de USB3 extern disk för att lagra det de behöver i övrigt.
Men just därför är 500GB ett bra "mellan segment", där 500GB räcker till spel, lite lagring och så, men ändå är datorn super snabb. Priserna måste bara komma ner lite mer för att nå den sweat spot nivån. Men sen är det väldigt få som behöver 500GB till, utan lagrar man mycket behöver man ofta 2-4TB till.. inte 500GB.

Jo, vet det. Men skrev inte det, har redan skrivet i det massor av gånger i flera trådar

Jo, var ju det jag skrev att konsumenter tror att större är bättre. Är som både du och jag konstaterat inte är fallet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar