Oneplus beskriver nytt inbjudningssystem för sin andra telefon

Permalänk
Melding Plague

Oneplus beskriver nytt inbjudningssystem för sin andra telefon

Det kritiserade inbjudningssystemet återvänder med Oneplus 2, men inte utan förbättringar. Samtidigt tillkommer möjligheten att helt enkelt ställa sig i kö för att köpa telefonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hela "inbjudnings" skräpet med oneplus one helt och hållet dödade allt intresse för den mobilen för mig. Lika som att Guild Wars 2 var "out of stock" med digitala nedladdningar... Är oseriöst.

Permalänk
Medlem

Anstränga sig så för att få "äran" att ge dem mina pengar? Vilka tror de att de är?

Permalänk
Medlem

Folk är väl för bekväma med att betala extra för mellanhänder och massproduktion.
Köp en Samsung eller iPhone istället om ni inte orkar bry er.

Permalänk
Proffsmobbare

Hålla lagernivåer låga, eller dra igång en elitistisk communitydriven PR-maskin?

Permalänk
Medlem

trådlös laddning är mitt stora krav efter batteritid så nej:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Jag kanske hade funderat på att prova en ifall man hade kunnat köpa en utan "inbjudningar".

Permalänk
Medlem

Kanske är det delvis marknadsföring, men som det står i artikeln kan de hålla lagernivåerna nere med denna taktik. Ett större lager medför större kostnader, detta är något som möjliggör ett relativt lågt pris på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta är rätt likt förbokningssystemet som finns i spelbranschen.

Jag vill inte slösa pengar på en produkt jag inte vet hur den presterar, eller att den ens finns till att börja med.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd

Huk att det kommer en ny mobil;)

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet? Det var inte så svårt att få tag på en Oneplus One, tar ni hellre en telefon för ca 7000 direkt eller letar inbjudning i någon timme och får en lika bra (bättre?) telefon för 3500?

Permalänk
Testpilot

Blir nästan mörkrädd av att läsa här på forumet ibland...

Genom att inte massproducera en lur mer än vad order är lagda så kan de hålla lager och tillverkningskostnader till ett minimum. Det är så simpelt.
Varför göra som Samsung och tillverka 20miljoner telefoner, sälja 12miljoner och sedan kasta resten till återvinningen? Speciellt när man är ett "nystartat" företag som OnePlus.

PR eller ej, strategin är smart på mer än ett sätt - Så varför inte fortsätta på en lyckad formula?
Om ni avstår att köpa pga. detta så är det eran förlust helt enkelt, min OPO smiskar iaf min gamla LG G3/Xperia Z3.

-----------------

Dessutom gillar jag exklusiviteten lite, gör att man känner sig lite häftig på festen när man drar fram telefonen och folk frågar vad det är för telefon;
"Det är en OPO, du kan inte få tag på den! ;)"

/SARCASM

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Blir nästan mörkrädd av att läsa här på forumet ibland...

Genom att inte massproducera en lur mer än vad order är lagda så kan de hålla lager och tillverkningskostnader till ett minimum. Det är så simpelt.
Varför göra som Samsung och tillverka 20miljoner telefoner, sälja 12miljoner och sedan kasta resten till återvinningen? Speciellt när man är ett "nystartat" företag som OnePlus.

PR eller ej, strategin är smart på mer än ett sätt - Så varför inte fortsätta på en lyckad formula?
Om ni avstår att köpa pga. detta så är det eran förlust helt enkelt, min OPO smiskar iaf min gamla LG G3/Xperia Z3.

-----------------

Dessutom gillar jag exklusiviteten lite, gör att man känner sig lite häftig på festen när man drar fram telefonen och folk frågar vad det är för telefon;
"Det är en OPO, du kan inte få tag på den! ;)"

/SARCASM

Dold text

Hahaha, det är precis såna som dig som dom hoppas att hooka med sin marknadsföringsstrategi...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kent2:

Hahaha, det är precis såna som dig som dom hoppas att hooka med sin marknadsföringsstrategi...

Förutom att telefonen är grymt bra också då!

Köpte min OPO för 2500kr (64Gb) med massa tillbehör (begagnat nyskick), medan både min Xperia Z3/LG G3 kostade över 5000kr ny (G3.an på release kostade mig 6500kr tror ja). Och min personliga upplevelse är att OPO'n smiskar på alla aspekter, utom möjligen Z3.ans kamera.

Så ser inte problemet alls faktiskt med att jag skulle "fastna för deras strategi" när jag får en lika bra telefon som alla "haters" för halva priset om inte billigare

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning!!! Min Edge börjar bli tråkig

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ser heller inte problemet. Om det är jobbigt att anstränga sig för att få en inbjudan så skit i telefonen helt enkelt.

Det ända fula jag kan tycka är att privat personer säljer inbjudan vidare för pengar. Jag antar att det inte heller skattas vilket är dåligt.

Men är det inte bättre ur miljösynpunkt att man inte skapar mer produkter än vad som behövs?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Ser heller inte problemet. Om det är jobbigt att anstränga sig för att få en inbjudan så skit i telefonen helt enkelt.

Det ända fula jag kan tycka är att privat personer säljer inbjudan vidare för pengar. Jag antar att det inte heller skattas vilket är dåligt.

Men är det inte bättre ur miljösynpunkt att man inte skapar mer produkter än vad som behövs?

Att sälja inbjudan är egentligen bara ett bevis på en fungerande fri marknad. Jag har något du vill ha, jag sätter ett pris, är det för högt köper du inte. Sedan kommer ytterliggare en aktör, fast han dumpar priset, eller rent av skänker bort sin inbjudan. På såvis har marknaden först skummat av dem som kunde tänka sig betala för det, medans de som inte ville betala fick vänta.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Ser över huvud taget inte prolemet med inbjudningssystemet som många verkar störa sig så enormt på. Självklart är det till för att skapa hype men jag utsätts hellre för communitybaserad reklam för en produkt jag är intresserad av än bredspektrumaktig reklamterrorism från Apple, Samsung, LG, m.fl som dessutom höjer priset på produkten.

Det känns i många fall som att folk måste ha sina nya teknikleksaker "nu,nu,nu". Om man har ett reellt behov av att ersätta hårdvara som gått sönder och samtidigt verkligen gillar OnePlus telefoner, då kan jag förstå irritationen till viss del. I realiteten är det ju dock folk som sitter med fullt fungerande lurar men blir sura för att de inte kan få den nya teknikprylen omedelbart. Tagga ner, sätt upp er på någon lista eller var lite aktiva om ni verkligen vill köpa luren. Eller skit i det och köp något annat i stället. Som konsument har du alltid valet. Själv tycker jag det är bra mycket sjukare att flaggskepp idag kostar mer än normala laptops/datorer än att ett företag hittar på en annan affärsmodell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med deras strategi. Kor pa Opo!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Tror denna clowntelefonen bara kommer köpas av hipsters ändå.

Ska man som konsument behöva anstränga sig för att bli av med pengar så är något fel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gabriel15:

Tror denna clowntelefonen bara kommer köpas av hipsters ändå.

Ska man som konsument behöva anstränga sig för att bli av med pengar så är något fel.

Bad troll is bad...

Hipsters har redan sina överprisade Samsungs och Apples.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ettan var fantastisk! Kommer köpa tvåan så snart jag kan, mest för det större 4g stödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Detta är rätt likt förbokningssystemet som finns i spelbranschen.

Jag vill inte slösa pengar på en produkt jag inte vet hur den presterar, eller att den ens finns till att börja med.

Så här det ju alltid om man förbeställer en produkt utan att läsa testerna eller innan den har hunnit bli testat så ser inget problem med det. Sen så får du en invite så vet du att det finns en telefon då de inte släpper fler invites än vad de kan producera telefoner.

Skrivet av XzaR:

Ser heller inte problemet. Om det är jobbigt att anstränga sig för att få en inbjudan så skit i telefonen helt enkelt.

Det ända fula jag kan tycka är att privat personer säljer inbjudan vidare för pengar. Jag antar att det inte heller skattas vilket är dåligt.

Men är det inte bättre ur miljösynpunkt att man inte skapar mer produkter än vad som behövs?

Du får gärna peka på lagrum som säger att det är en skattepliktig inkomst.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det är ett marknadsföringstrick och för att göra en flaskhals i orderstocken eftersom de inte kunde producera löpande och inte hade något startkapital.

På denna modellen borde de kunna köra med förbokningar och helt skippa invite-systemet. Typ ha en beställ innan 16/7 för leverans 16/8 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Rätt säker på att det är ett marknadsföringstrick och för att göra en flaskhals i orderstocken eftersom de inte kunde producera löpande och inte hade något startkapital.

På denna modellen borde de kunna köra med förbokningar och helt skippa invite-systemet. Typ ha en beställ innan 16/7 för leverans 16/8 osv.

Fast dem har ju fortfarande inte "råd" att köra en massproduktion eftersom dem inte tjänade något OPO.(Okej dem kanske fick in någon hundring per telefon)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Bad troll is bad...

Hipsters har redan sina överprisade Samsungs och Apples.

Worst troll is worst.

Det är rätt intressant hur åsikterna på forumet ligger, jag skulle aldrig få för mig att köpa en mobiltelefon bara för att känna mig exklusiv på något sätt, och att invitesystemet är kvar kan knappast hänvisas till lagerhållning - De skulle kunna acceptera ordrar men upplysa folk om att det tar tid att få hem produkten, att man ska behöva krångla med att köpa invites (eller på nån vänster känna någon som köpt en redan) bara för att få möjligheten att sitta i kö till ett köp som förmodligen tar veckor även när man får tag på en invite - nej tack.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av cider123:

Worst troll is worst.

Det är rätt intressant hur åsikterna på forumet ligger, jag skulle aldrig få för mig att köpa en mobiltelefon bara för att känna mig exklusiv på något sätt, och att invitesystemet är kvar kan knappast hänvisas till lagerhållning - De skulle kunna acceptera ordrar men upplysa folk om att det tar tid att få hem produkten, att man ska behöva krångla med att köpa invites (eller på nån vänster känna någon som köpt en redan) bara för att få möjligheten att sitta i kö till ett köp som förmodligen tar veckor även när man får tag på en invite - nej tack.

Varför har du fått för dig att det är därför man köper den? Himla skumt...

Varför skulle de ändra på ett vinnande koncept, samtidigt som kunderna får fruktansvärt prisvärda telefoner?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kommer den ha stöd för LTE 8-900mhz ?

Permalänk
Medlem

@Boss302:

Network bands: US GSM model (GSM: 850, 900, 1800, 1900MHz WCDMA: Bands: 1/2/4/5/8 FDD-LTE: Bands: 1/2/4/5/7/8/12/17)
Network bands: Europe GSM model (850, 900, 1800, 1900MHz WCDMA: Bands: 1/2/5/8 FDD-LTE: Bands: 1/3/5/7/8/20)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Worst troll is worst.

Det är rätt intressant hur åsikterna på forumet ligger, jag skulle aldrig få för mig att köpa en mobiltelefon bara för att känna mig exklusiv på något sätt, och att invitesystemet är kvar kan knappast hänvisas till lagerhållning - De skulle kunna acceptera ordrar men upplysa folk om att det tar tid att få hem produkten, att man ska behöva krångla med att köpa invites (eller på nån vänster känna någon som köpt en redan) bara för att få möjligheten att sitta i kö till ett köp som förmodligen tar veckor även när man får tag på en invite - nej tack.

Hur många tror du köper telefonen för att vara "unik"?
Inse att telefonen mördar de andra flaggskeppen från storföretagen till mindre än halva priset. OnePlus tjänar inte storkovan på att sälja opo, och genom att köra ett förbokningssystem så kanske de inte kan garantera att alla kommer få sina telefoner inom rimlig tid, då är det bättre att begränsa köpen med något form av system. De som är villig att vänta på något gott (som jag) får vad de vill ha och bli nöjda. De otåliga kidsen (tex du) nöjer sig med att trolla lite på swec och betala 3x mer för en sämre produkt.

Sedan verkar du ha lässvårigheter (eller hoppade direkt till kommentarsdelen för att skriva av dig lite) för det står tydligt att det bara är att registerar sig på forumet och vänta. (inget betalande, du kan stanna opo-vänlös ifall du vill) precis som med ettan. Ettan som för övrigt går att köpa utan invites och tar cirka en vecka att få skickad till sverige (från uk lager).

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck