290 crossfire problem! :)

Permalänk

290 crossfire problem! :)

Tjena hallå!

Har 2x 290 i crossfire och upplever, det jag nu förstår efter typ 100 timmar av google sökningar, vanliga problemet med att ljudet sprakar som fasen och att man tappar halva fpsen när man kör applikationer i fullscreen. Testat på det mesta, 38 miljoner drivrutiner med DDU, inställningar i ccc, vsync, frame pacing, stängt av onboard ljudet (fastän jag kör med separat dac). Tja, allt jag hittat i princip för att lösa problemet. Det enda jag kommit fram till som faktiskt löser problemet är att koppla ur alla skärmarna som körs som extended desktop och bara lämna den primära. Då flyter det på som smör helt plötsligt och ljudet låter klart och fint som det ska göra.

Såg att denna tråden tog upp något liknande: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1355458-290-290x-crossf... Dock så verkar det som när jag läst tråden att problemet bara är ljudrelaterat för honom/henne.

Tror chansen är liten men undrar såklart om någon annan haft samma problem med samma potentiella lösning men kommit på något smidigare än att koppla ur alla skärmar varje gång man vill spela ett spel..

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Koppla ur skärmarna hjälper säger du. Måste du fysiskt koppla ur som eller räcker det med att tex win + p och bara ha igång primärskärmen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4x r9 290, 3 skärmar eyefinity och en TV.
Jag har absolut inga problem med någonting, det fungerar förvånansvärt bra.

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem

Uppdatera moderkorts BIOS. Har inget liknande själv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Koppla ur skärmarna hjälper säger du. Måste du fysiskt koppla ur som eller räcker det med att tex win + p och bara ha igång primärskärmen?

Skrivet av darrefreak:

Jag kör 4x r9 290, 3 skärmar eyefinity och en TV.
Jag har absolut inga problem med någonting, det fungerar förvånansvärt bra.

Vad har du för moderkort?

Skrivet av philipborg:

Uppdatera moderkorts BIOS. Har inget liknande själv.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2636036 Ett sånt.

Tja detta är ju lite pinsamt men för första gången någonsin upplever jag plötsligt inte problemen. Tänkte testa Win+P och disabla diverse extra skärmar för att se om det fungerade men startade först några spel för att ha något att jämföra med innan jag ändrade något och det fungerade precis som när jag kopplade ur skärmen förut, alltså perfekt. Startat om datorn några gånger och upplever inte problemet nu. Lite märkligt kan man tycka efter ett halvår av detta varje dag och så löser det sig utan att man ändrar något..

Någon som kan sia om vad detta beror på och om det återkommer haha..

Permalänk
Medlem

@Maggiepoo
Intressant nog har även @WoG (den andra tråden du länkade) ett Asus moderkort, undra om det är ett Asus relaterat problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

@Maggiepoo
Intressant nog har även @WoG (den andra tråden du länkade) ett Asus moderkort, undra om det är ett Asus relaterat problem.

Möjligt, tyckte dock att när jag läste på amds forum så hade dom konstaterat att det hände folk med olika moderkort, tillverkare av gpu, cpu, minnen, nätagg, så jag vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Möjligt, tyckte dock att när jag läste på amds forum så hade dom konstaterat att det hände folk med olika moderkort, tillverkare av gpu, cpu, minnen, nätagg, så jag vet inte

Hmm, då kan vi nog stryka den teorin.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljud kopplat till burken ? Om det är en positivt laddad kabel från högtalarna / förstärkaren kan det låta fan speciellt om Hz på grafiken eller tex fläktarna resonerar med ljudsingnalen . låter det lika i hörlurar ? Brukar du förlängningskabel som går genom burken ?
Om förstärkaren kramar på extra ström i ljud sladden marker du om du tar ur dator änden å Pillar på den så sprakar det i högtalarna
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zap117:

Vad har du för ljud kopplat till burken ? Om det är en positivt laddad kabel från högtalarna / förstärkaren kan det låta fan speciellt om Hz på grafiken eller tex fläktarna resonerar med ljudsingnalen . låter det lika i hörlurar ? Brukar du förlängningskabel som går genom burken ?
Om förstärkaren kramar på extra ström i ljud sladden marker du om du tar ur dator änden å Pillar på den så sprakar det i högtalarna
Skickades från m.sweclockers.com

Har internt ljudkort på moderkortet, asus essence stx, extern förstärkare/dac, externt ljudkort, tv, samt högtalare och diverse hörlurar/headset att välja på. Samma sprakljud i alla kombinationer. Vet inte riktigt vad du menar med "Om förstärkaren kramar på extra ström i ljud sladden marker du om du tar ur dator änden å Pillar på den så sprakar det i högtalarna" men jag antar att det skulle hända isf även om jag bara hade ett grafikkort, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Har internt ljudkort på moderkortet, asus essence stx, extern förstärkare/dac, externt ljudkort, tv, samt högtalare och diverse hörlurar/headset att välja på. Samma sprakljud i alla kombinationer. Vet inte riktigt vad du menar med "Om förstärkaren kramar på extra ström i ljud sladden marker du om du tar ur dator änden å Pillar på den så sprakar det i högtalarna" men jag antar att det skulle hända isf även om jag bara hade ett grafikkort, eller?

Ja det skulle hända med bara ett kort oxå . och det externa ljudkortet ger oxå samma ljud ?
Har du några andra interna enheter ?
Har tex varit med om ett trådlöst pciex nätverks kort som skapade slowdowns på bara det specifika moderkortet . datorn bara frös rätt var det var i 2 minuter då å då för att sedan funka normalt igen .

Sevärt btw om ljud kort https://youtu.be/d1rXcJuEsy0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zap117:

Ja det skulle hända med bara ett kort oxå . och det externa ljudkortet ger oxå samma ljud ?
Har du några andra interna enheter ?
Har tex varit med om ett trådlöst pciex nätverks kort som skapade slowdowns på bara det specifika moderkortet . datorn bara frös rätt var det var i 2 minuter då å då för att sedan funka normalt igen .

Sevärt btw om ljud kort https://youtu.be/d1rXcJuEsy0

Skickades från m.sweclockers.com

Förresten på din dac har du optisk anslutning? Får du störningar där då är det inte hårdwaru fel ialf

Permalänk
Medlem
Skrivet av zap117:

Ja det skulle hända med bara ett kort oxå . och det externa ljudkortet ger oxå samma ljud ?
Har du några andra interna enheter ?
Har tex varit med om ett trådlöst pciex nätverks kort som skapade slowdowns på bara det specifika moderkortet . datorn bara frös rätt var det var i 2 minuter då å då för att sedan funka normalt igen .

Sevärt btw om ljud kort https://youtu.be/d1rXcJuEsy0

Skickades från m.sweclockers.com

Förresten på din dac har du optisk anslutning? Får du störningar där då är det inte hårdwaru fel ialf

Här är en tråd om problemet oxå http://linustechtips.com/main/topic/110889-sound-distortion-w...

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag kör också med två 290 och upplever samma problem, fast BARA i GTA5

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Skrivet av zap117:

Förresten på din dac har du optisk anslutning? Får du störningar där då är det inte hårdwaru fel ialf

Här är en tråd om problemet oxå http://linustechtips.com/main/topic/110889-sound-distortion-w...

Nej, usb till datorn. Aldrig upplevt några problem med dac/förstärkare i sig dock. Eller med någon av dom typ 10 andra ljudkällorna.

Permalänk
Medlem

Pröva dpc test . finns i länken på linustech ovan

Skickades från m.sweclockers.com