Är det värt att uppgradera moderkort? 1150

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera moderkort? 1150

Hej allesammans!

Jag har nyligen uppgraderat min dator lite och jag undrar ifall det är värt att uppgradera mitt moderkort?
Jag har nyligen köpt all in one vattenkylning som är på väg och jag är sugen på att överklocka min processor något.

Det som sitter i min dator är följande:

i5 4670k @ stock
Asus Z87-A moderkort
8 GB Corsair Vengeance
1 TB HDD
120 GB Intel SSD
Sapphire 290
Be Quiet straight power 580W PSU

Jag är sugen på https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/asus-maximu...
Rog Maximus Vii Hero, är det värt att lägga ut pengar på det moderkortet i dagsläget? Jag vet att Skylake är på väg men jag har ändå inga planer på att uppgradera min CPU på ett tag.

Är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Att bara uppgradera moderkortet ger ingenting till datorn om du inte tänkt uppgradera andra delar också.

Vilka funktioner skulle du vilja få med det nya kortet som du inte har med ditt nuvarande? Fler diskplatser? Mer ram?

Permalänk
Medlem

@martengooz: Jag känner att mitt nuvarande kort är lite ostabilt har inte lyckats klocka cpun väl men det kan också bero på min ssd eftersom jag ibland kan få blåskärm. Jag har uppgraderat nyligen just nu så sitter det ett 7950 i datorn 290 är på väg samt vattenkylning, funderar på en samsung evo 250gb också.

Sen så var jag också sugen på maximus för att det skulle sitta fint i mitt svart / röda h440 och det inbyggda ljudkortet supreme fx är tilltalande men kanske inte värt 2000kr.

Tack för svar