Hjälp med felsökning av ickefungerande dator

Permalänk

Hjälp med felsökning av ickefungerande dator

Goddagens.

Specs: Acer aspire x3995, inköpt för cirka 3 år sedan.
i7-3770 3.4 ghz, 12 gb ram, 2 TB HDD, GT630, Windows 7

Datorn funkade som vanligt upptill kraschen, så den kom tämligen oväntat.
För en vecka sedan så gick jag och la mig och kolla på film som vanligt, däckade och vaknade upp av att datorn hade följande felmeddelande:
'The file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum.'

Startar om datorn, tänker att det nog löser det. Samma problem igen, problemet kommer upp efter Acer-loggan där windows-loggan egentligen borde dyka upp. Öppnar upp chassit och kollar ifall något är löst, allting verkar vara på plats. Gör en recovery disc från brorsans dator, kör in den i datorn. Bootar om med discen, får följande meddelande i Windows boot manager:
'Windows failed to start. A recent hardware of software change might be the cause. File: \windows\system32\ntoskrnl.exe Status: 0xc0000098 Info: Windows failed to load because the kernel is missing, or corrupt.'

Bootade om datorn med Windows 7 skiva i, hände exakt samma sak som med recovery discen. Går in i Advanced boot options, ingen av alternativen funkar (safe mode, boot logging, last known good config etc), får upp samma felmeddelande från boot manager. Testar att göra memory diagnostic, får ett annat felmeddelande:
'File \boot\memtest\exe Status: 0xc000000f Info:The selected entry could not be loaded because the application is missing or corrupt.'

Efter mycket om och men fick jag igång memtest (bara lyckats en gång hittills) och det stod att det var ett hårdvarufel efter ungefär 2 sekunder av skanning. Så till min fråga, någon som har en lösning? Jag är inte speciellt kunnig när det kommer till felsökning av hårdvara, bara fått på känn att det antagligen är HDD'n som kraschat.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk

Bump, problemet kvarstår! Tacksam för alla svar jag kan få.

Permalänk
Medlem

http://www.memtest.org/ bränn ut en skiva med det programmet och kör ett test på ramminnerna.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600