Akta er för att "uppgradera" till Windows 10

Permalänk
Medlem

Akta er för att "uppgradera" till Windows 10

Det är tydligen mer än svårt att gå tillbaka till t ex 7:an

Länk

"At this point, then, we aren't certain if you can return to your old OS by using a clean install, because it is possible that Microsoft will invalidate old activation codes after that first month. This would seem in some way to align with Microsoft's upgrade deal, as you can only get your free Windows 10 by upgrading from your old OS; you can't use an old activation code. "

"From the perspective of the consumer, however, these issues seem to jibe with Mozilla's assertion that Microsoft has reduced user choice in Windows 10, in this case by giving them very limited ability to downgrade the OS, re-install the OS or change hardware. The initial upgrade process itself is needlessly long and complicated, too."

Alltså gör MS om din Windows 7 licens så att den inte längre fungerar på Windows7, bara Windows 10. Vidare måste du kontakta MS support (något som garanterat är krångligt) om du vill uppgradera din hårdvara, med t ex en ny processor.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

@SweMerlin: Bra tråd, inlägg och länk. Bra att veta. Viktigt att veta innan man väljer W10. Tack! Svinigt utav MS minst sagt. Gillar inte. Skulle varit permanent "Roll Back", inte tidsbestämd. Min åsikt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Fast dom har ju redan förklarat att w7 och w8 ska fasas ut så fort som möjligt. onödig kostnad att släppa uppdateringar till 3 OS. Och det finns väl inte mycket som är bättre i W7 än W10?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@SweMerlin: Bra tråd, inlägg och länk. Bra att veta. Viktigt. Tack! Svinigt utav MS minst sagt. Gillar inte. Skulle varit permanent "Roll Back", inte tidsbestämd. Min åsikt.

Hade varit okej att man inte kan gå tillbaka, OM man hade fått samma version och möjligheter som ens gamla licens. Då hade jag inte brytt mig. Typ om du har en Retail så blir din nyckel en Win 10 nyckel efter denna månad. Eller OEM så är den precis lika låst som den var förr. Mao du kan byta hårdvara, utom moderkort.

Tror jag kommer vänta några mån så man får se vf som sker. En gammal Win 8 licens har jag offrat till att uppgradra, och den andra sitter fortfarande på preview uppgraderingen. Vi får se vad som sker helt enkelt.

Skrivet av ArKAN:

Fast dom har ju redan förklarat att w7 och w8 ska fasas ut så fort som möjligt. onödig kostnad att släppa uppdateringar till 3 OS. Och det finns väl inte mycket som är bättre i W7 än W10?

De måste ändå hålla support lifetime på dessa, så det hjälper inte mycket om de får över alla. Och om jag får välja mellan en Win 7 Ultimate Retail som jag kan installera om och använda som jag vill, mot en uppgraderad där jag knappt kan byta hårdvara utan att MS ska skrika så föredrar jag Win 7.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Känner samma här, fram tills Microsoft helt klargör hur licensieringen till Windows 10 fungerar, med Uppgraderingen, OEM och Retail, samt ens äldre Windows licens. Är Windows 10 inte ett alternativ.

Permalänk

@Paddanx: Ok. Precis. Exakt. Om ja.. Men nu är det inte så. Blir mest troligen inget W10 för mig.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De måste ändå hålla support lifetime på dessa, så det hjälper inte mycket om de får över alla. Och om jag får välja mellan en Win 7 Ultimate Retail som jag kan installera om och använda som jag vill, mot en uppgraderad där jag knappt kan byta hårdvara utan att MS ska skrika så föredrar jag Win 7.

som jag tolkat det så är OEM lika låst som tidigare medans retail är fritt att registrera om till ny hårdvara under W10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

som jag tolkat det så är OEM lika låst som tidigare medans retail är fritt att registrera om till ny hårdvara under W10.

Jag trodde det också, men min Retail blev precis lika låst verkar det som.
Nån FAQ sa precis som du sa, men tydligen är det någon som tolkat detta, och det är inte officiellt så.

De har bara ett sätt att "registrera" Win 10 uppgraderingen, genom hårdvaru-sign. Så man är lika körd verkar det som.

Permalänk

Jag kommer köra vidare med win7 ett bra tag till. Finns inget i win 10 som jag känner jag måste ha.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga, om man inte "uppgraderar" så ändras inte licensen från 7 till 10?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nån FAQ sa precis som du sa, men tydligen är det någon som tolkat detta, och det är inte officiellt så.

De har bara ett sätt att "registrera" Win 10 uppgraderingen, genom hårdvaru-sign. Så man är lika körd verkar det som.

Det man får göra är att ringa MS supporten och be om en ny hårdvarukoll på retail för att registrera för ny hårdvara. så har det väl funkat tidigare i w7/w8. om det stämmer för just ultimate utgåvan låter jag vara osagt men iaf i pro versionerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ooops. Tack för informationen. Viktigt att veta. Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[quote postid="15575656" userid="168010" name="SweMerlin"]

Länk

"At this point, then, we aren't certain if you can return to your old OS by using a clean install, because it is possible that Microsoft will invalidate old activation codes after that first month. This would seem in some way to align with Microsoft's upgrade deal, as you can only get your free Windows 10 by upgrading from your old OS; you can't use an old activation code. "

"From the perspective of the consumer, however, these issues seem to jibe with Mozilla's assertion that Microsoft has reduced user choice in Windows 10, in this case by giving them very limited ability to downgrade the OS, re-install the OS or change hardware. The initial upgrade process itself is needlessly long and complicated, too."

Alltså gör MS om din Windows 7 licens så att den inte längre fungerar på Windows7, bara Windows 10. Vidare måste du kontakta MS support (något som garanterat är krångligt) om du vill uppgradera din hårdvara, med t ex en ny processor.

Att uppgradera för dig är kanske krångligt eftersom du säger det trots att du aldrig har gjort det.

Jag har gjort det 3-4 gånger och det tar ett par minuter, jag tror t.om att min son som är 5 år gammal klarar av det då man bara ringer ett nummer 08 , sen följer instruktioner , matar in nyckel via telefon, får en ny kod som matas in i windows, o vips så funkar det.
.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Microsoft har alltid marknadsfört varenda jämrans version av Windows som Framtiden. Det man skall satsa på. Det som löser alla problem. Det som äntligen gör oss lyckliga. Det har aldrig fungerat så i praktiken.

En dag står vi där med Windows 13 som då är en helt föråldrat som då Microsoft trycker på för att man skall uppgradera till Windows 14 för det är minsann Framtiden.

Ett OS är ett OS. Ett verktyg. Ju mindre man behöver ägna sig åt det, desto bättre. Lägg tiden på annat. Sådant som spelar roll.

Ju mindre nytta med uppgraderingen, desto mer tricks tar Microsoft till för att få folk att ändå uppgradera.

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

[quote postid="15575656" userid="168010" name="SweMerlin"]

Länk

Att uppgradera för dig är kanske krångligt eftersom du säger det trots att du aldrig har gjort det.

Jag har gjort det 3-4 gånger och det tar ett par minuter, jag tror t.om att min son som är 5 år gammal klarar av det då man bara ringer ett nummer 08 , sen följer instruktioner , matar in nyckel via telefon, får en ny kod som matas in i windows, o vips så funkar det.
.

Ok. Och det gäller100% säkert för W10 också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Det man får göra är att ringa MS supporten och be om en ny hårdvarukoll på retail för att registrera för ny hårdvara. så har det väl funkat tidigare i w7/w8. om det stämmer för just ultimate utgåvan låter jag vara osagt men iaf i pro versionerna.

Jag har bara installerat om. Bytt precis vad jag vill, installerat om, ibland använt Acronis Universal restore och inte ens installerat om. Aldrig behövt göra något.

Så länge jag bara har det på en st enhet åt gången så ska det inte krocka.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Microsoft har alltid marknadsfört varenda jämrans version av Windows som Framtiden. Det man skall sats på. Det som löser alla problem. Det som äntligen gör oss lyckliga. Det har aldrig fungerat så i praktiken.

En dag står vi där med Windows 13 som då är en helt föråldrat som Microsoft trycker på att man skall uppgradera till Windows 14 för det är minsann Framtiden.

Ett OS är ett OS. Ett verktyg. Ju mindre man behöver ägna sig åt det, desto bättre. Lägg tiden på annat. Sådant som spelar roll.

Ju mindre nytta med uppgraderingen, desto mer tricks för Microsoft ta till för att få folk att ändå uppgradera.

Alldeles sant det. Där har du absolut en viktig poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har bara installerat om. Bytt precis vad jag vill, installerat om, ibland använt Acronis Universal restore och inte ens installerat om. Aldrig behövt göra något.

Så länge jag bara har det på en st enhet åt gången så ska det inte krocka.

Så länge du inte byter moderkort (troligtvis detta som nyckeln låses mot) så kommer du inte ha några som helst problem att installera om Win 10. När du vill och hur många ggr du vill. och den dagen du byter moderkort får du prata med MS supporten i ett par minuter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Bara för att förtydliga, om man inte "uppgraderar" så ändras inte licensen från 7 till 10?

Självklart inte. Stannar du på Windows 7 händer inget med din licens.

Permalänk
Medlem

Ny processor kräver väl inte att man ska aktivera igen? Kanske om man byter moderkort eller HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Så länge du inte byter moderkort (troligtvis detta som nyckeln låses mot) så kommer du inte ha några som helst problem att installera om Win 10. När du vill och hur många ggr du vill. och den dagen du byter moderkort får du prata med MS supporten i ett par minuter.

Blir väl 2-3 samtal om året då.
Hela poängen med Retail var ju att inget skulle låsas, alls, till hårdvara. Därför jag köpte det. (Win 7 Ultimate kostade 2,3kkr och 2,4kkr, har en RTM och en SP1)

Men jag kommer behålla mina Win 7 istället. Ser så lite nytta med Win 10 på alla enheter, om man tappar andra möjligheter.

Sen kan jag mycket väl uppgradera OEM maskiner och (som jag redan gjort) nån Win 8 Retail.

Permalänk
Medlem

Ja dessa klantskallar på Microsoft!
De har verkligen sätt till att gratis, är dyrare en dubbla priset på en Win7 OEM-licens.

Blir bara mer och mer ointresserad av Win10 och Microsoft.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Blir väl 2-3 samtal om året då.
Hela poängen med Retail var ju att inget skulle låsas, alls, till hårdvara. Därför jag köpte det. (Win 7 Ultimate kostade 2,3kkr och 2,4kkr, har en RTM och en SP1)

Men jag kommer behålla mina Win 7 istället. Ser så lite nytta med Win 10 på alla enheter, om man tappar andra möjligheter.

Sen kan jag mycket väl uppgradera OEM maskiner och (som jag redan gjort) nån Win 8 Retail.

Ja det är helt valfritt att välja själv. Du har 1år på dig att bestämma dig om du vill uppgradera till 10:an utan kostnad sen också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Ja det är helt valfritt att välja själv. Du har 1år på dig att bestämma dig om du vill uppgradera till 10:an utan kostnad sen också.

Med tanke på att vissa verkligen inte vill uppgradera. Och Win 7 Ulti är omöjlig att köpa idag så bör jag tjäna mer på att sälja dessa 2 och köpa 10 Pro i så fall

Men visst... ingen brådska att ta beslut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Och det gäller100% säkert för W10 också?

Det vet jag inte, men varför skulle dom ändra en 100% automatiserad tjänst som fungerar sen innan , bara för att dom släpper nytt OS?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Men hur ska dom ha det? Ställde en fråga här igår och fick en länk som svar bla och tänkte jaja va bra...

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Pratar denna mannen strunt bara eller hur ligger det till?

För enligt han så om du har en win 7 RETAIL och uppgraderar så blir det en win 10 RETAIL och alla "förmåner" följer med.

Eller har jag läst galet? Eller har dom börjat ändra på reglerna ang vad man får göra och inte får göra med dom olika versionerna? (RETAIL, OEM)

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Det vet jag inte, men varför skulle dom ändra en 100% automatiserad tjänst som fungerar sen innan , bara för att dom släpper nytt OS?

Ok. Tack för svar. Ja, det är ju det som är frågan?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions

Det låter skumt att man inte ska kunna uppgradera hårdvaran. Deras kostnader för support måste ju öka mångdubbelt till ingen större nytta?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Slanteryao:
Där refererar dem till community-skriven FAQ gjord i Januari, den som förmodligen inte stämmer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slanteryao:

Men hur ska dom ha det? Ställde en fråga här igår och fick en länk som svar bla och tänkte jaja va bra...

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Pratar denna mannen strunt bara eller hur ligger det till?

För enligt han så om du har en win 7 RETAIL och uppgraderar så blir det en win 10 RETAIL och alla "förmåner" följer med.

Eller har jag läst galet? Eller har dom börjat ändra på reglerna ang vad man får göra och inte får göra med dom olika versionerna? (RETAIL, OEM)

Jag tror han har läst samma FAQ på MS forum som jag, och därför tagit det vidare.

Problemet är att källan inte är 100% bekräftad.. utan folk (även jag) antog/antar att den stämmer för att den står på ett microsoft forum. Typ som bara för att det på Sweclockers står att Intel CPUn kräver x antal V och alla kan klockas X %, så är det inte officiell info från Intel.

Jag hoppas att det i den FAQ, länken du har och det jag läst tidigare, stämmer. Men jag har inte sett bevis på det, då alla verkar få samma nyckel, även med Retail. Om det stämmer borde ju Retail få egna nycklar...