Problematisk övergång till W10, nVidia drivers och DDU involverat. *löst*

Permalänk

Problematisk övergång till W10, nVidia drivers och DDU involverat. *löst*

Efter att jag fått Windows 10 redo för min dator (gratis uppgradering) så prövade jag installera det nya OSet.
När jag startade datorn med W10 så hittar inte datorn något grafikkort. Jag googlar då på problemet och får reda på att jag kan behöva ta bort alla grafikkortsdrivrutiner innan jag försöker ladda ner och uppdatera dem från nVidias hemsida (vilket jag redan prövat, samt genom GeForce Experience).

Jag gjorde som det beskrevs, och startade datorn i felsäkert läge och körde Display Driver Uninstall. Efter jag då startade om datorn igen så får jag ingen bild. Nada. Nothing. Inget! W10 loggan laddar och sen är det bara displaybelysning.

Efter jag reboota datorn ett par gånger så får jag upp alternativ för att återställa datorn då Windows inte kan läsas in ordentligt.
Jag andas ut en tung suck av lättnad fram tills de kräver lösenord för min användare på datorn. Ett lösenord som jag skrivit in en gång för en herrans lång tid sen och sedan aldrig använt igen, så det kommer jag inte för mitt liv ihåg... inte erbjuds man ett sätt att få tillbaka lösenordet heller.

Så nu sitter jag här med en dator utan bild och ett lösenord jag inte kommer ihåg. Finns det en lösning på detta alls förutom att lista ut lösenordet, eller är jag helt körd?

Specs: Intel Haswell i5, 4670k, 2x nVidia 760, 16 GB RAM, MSI moderkort z87 gaming

All konstruktiv hjälp mottas gladeligen!
Tack på förhand!

Edit: Jag kan inte komma åt BIOS heller, då mitt tangentbord inte fungerar för ens efter windows loggan laddat färdigt, annars skulle jag ha kunnat göra en ren installation av W7. Om det skulle ge mig bild, är dock en annan fråga.

Permalänk

Windows update som installerar alla drivrutiner installerar fel nVidas drivrutiner. Så många har fel på det, du kan inte ändra dem då Windows återställer till dens egna drivrutiner. Så därför är det problem med grafik drivrutinerna, finns inget att göra till MS fixar det.

Du behöver logga in på datorn för att Windows ska kunna ladda ner drivrutinerna, så att logga in på safemode och updatera med windows update är det ända jag kan komma på som kan fixat (eller gå offline och installera rätt drivrutiner). Men ditt konto är nog borta om du inte kommer på lösen, då det är det lösen är till.

Citat:

Edit: Jag kan inte komma åt BIOS heller, då mitt tangentbord inte fungerar för ens efter windows loggan laddat färdigt, annars skulle jag ha kunnat göra en ren installation av W7. Om det skulle ge mig bild, är dock en annan fråga.

Antar att du har ett USB tangentbord? Ett ps/2 tangentbord är det ända som jag vet fungerar vid dessa tillfällen (alltid bra att ha det som en backup).

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Windows update som installerar alla drivrutiner installerar fel nVidas drivrutiner. Så många har fel på det, du kan inte ändra dem då Windows återställer till dens egna drivrutiner. Så därför är det problem med grafik drivrutinerna, finns inget att göra till MS fixar det.

Du behöver logga in på datorn för att Windows ska kunna ladda ner drivrutinerna, så att logga in på safemode och updatera med windows update är det ända jag kan komma på som kan fixat (eller gå offline och installera rätt drivrutiner). Men ditt konto är nog borta om du inte kommer på lösen, då det är det lösen är till.

Antar att du har ett USB tangentbord? Ett ps/2 tangentbord är det ända som jag vet fungerar vid dessa tillfällen (alltid bra att ha det som en backup).

Det ser förbannat mörkt ut med andra ord. Inte är det någon idé att köpa ett nytt OS heller då jag inte kan boota från CD-rom utan att säga åt den ifrån BIOS, vilket jag inte kan. Sorry om jag låter bitter, uppskattar verkligen all tid någon lägger ner på att försöka hjälpa, tack!

Nu skulle ju detta häva garantin, men den är det mindre än en månad kvar på, men skulle det räcka med ny disk samt OS för att rätta till detta?

Tack igen!

Edit: Är såklart fullt medveten om att detta innebär förlust av data.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Antar att du har ett USB tangentbord? Ett ps/2 tangentbord är det ända som jag vet fungerar vid dessa tillfällen (alltid bra att ha det som en backup).

Räcker det med att jag fixar en ps/2-adapter till mitt USB-tangentbord? Eller måste det vara ps/2 från tangentbordet, så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BouneyCitatus:

Räcker det med att jag fixar en ps/2-adapter till mitt USB-tangentbord? Eller måste det vara ps/2 från tangentbordet, så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

En adapter ska fungera

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

En adapter ska fungera

Verkligen? Har dom blivit bättre nu?

För nåt år sedan räckte det fortfarande inte utan folk behövde riktiga PS/2 prylar. Många hade redan testat med en adapter innan de bad om hjälp.

@BouneyCitatus:
Har det funkat förut att komma in i bios med USB tangentbord?

Om nej så behöver du ett PS/2 tangentbord.
Om ja så nollställer du bios så den blir som förut.

Permalänk

Ett PS/2 keyboard kostar inte många pengar, om det bara är det du behöver, lite trist om man bor långt ifrån en butik som säljer dem bara, och man vill få det fixat idag. Vet hur det känns

Har du ett wireless keyboard nu då eller? för jag kan absolut komma in i bios på mina maskiner med mina USB keyboard, eller har jag missat något.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Haft liknande problem. Som nämts adapter funkar använt det själv. Men återställ bios och instaleta 7 på en slask hd så kan du ju sen komma åt datan på andra hdn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

Som sagt, utan lösen så är ditt användarkonto borta, det är därför man ska välja ett lösen som man kommer ihåg.

Du kan pröva med en USB->ps/2 adapter, har aldrig prövat. Om du inte har något ps/2 tangentbord (frågat kompisarna eller kollat hos föräldrarna?) så pröva att cleara BIOS, finns en knapp för de flesta moderkort, annars så tar du bort batteriet och väntar en stund och sätter in det igen. Vet inte om det kommer att fungera, men värt ett försök.

För jag antar att du har prövat med olika USB portar? ex USB 3.0 kan vara lite kinkiga, så USB 2.0 är att föredra.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Som sagt, utan lösen så är ditt användarkonto borta, det är därför man ska välja ett lösen som man kommer ihåg.

Du kan pröva med en USB->ps/2 adapter, har aldrig prövat. Om du inte har något ps/2 tangentbord (frågat kompisarna eller kollat hos föräldrarna?) så pröva att cleara BIOS, finns en knapp för de flesta moderkort, annars så tar du bort batteriet och väntar en stund och sätter in det igen. Vet inte om det kommer att fungera, men värt ett försök.

För jag antar att du har prövat med olika USB portar? ex USB 3.0 kan vara lite kinkiga, så USB 2.0 är att föredra.

Efter två turer till butiken så lyckades jag komma in i bios. Bootade från CD-rom och W7-installationen påbörjades!

Längre än så kom jag inte dock, då datorn nu säger ifrån att jag har MBR-partitionstabeller på båda mina diskar och de behöver vara GPT-diskar. Googlade lite på det och jag hittar ingen lösning som kan utföras ifrån BIOS eller installationsprogrammet utav W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Windows update som installerar alla drivrutiner installerar fel nVidas drivrutiner. Så många har fel på det, du kan inte ändra dem då Windows återställer till dens egna drivrutiner. Så därför är det problem med grafik drivrutinerna, finns inget att göra till MS fixar det.

Du behöver logga in på datorn för att Windows ska kunna ladda ner drivrutinerna, så att logga in på safemode och updatera med windows update är det ända jag kan komma på som kan fixat (eller gå offline och installera rätt drivrutiner). Men ditt konto är nog borta om du inte kommer på lösen, då det är det lösen är till.

Antar att du har ett USB tangentbord? Ett ps/2 tangentbord är det ända som jag vet fungerar vid dessa tillfällen (alltid bra att ha det som en backup).

Inga fel på mina nVidia-drivisar som update laddade ner (version 353.62 x64)

Skrivet av BouneyCitatus:

Efter två turer till butiken så lyckades jag komma in i bios. Bootade från CD-rom och W7-installationen påbörjades!

Längre än så kom jag inte dock, då datorn nu säger ifrån att jag har MBR-partitionstabeller på båda mina diskar och de behöver vara GPT-diskar. Googlade lite på det och jag hittar ingen lösning som kan utföras ifrån BIOS eller installationsprogrammet utav W7.

Gå in till installationen
Shift + F10
diskpart
list disk
select disk x
convert gpt
Starta om och gå in till installationen igen, voila!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BouneyCitatus:

Efter två turer till butiken så lyckades jag komma in i bios. Bootade från CD-rom och W7-installationen påbörjades!

Längre än så kom jag inte dock, då datorn nu säger ifrån att jag har MBR-partitionstabeller på båda mina diskar och de behöver vara GPT-diskar. Googlade lite på det och jag hittar ingen lösning som kan utföras ifrån BIOS eller installationsprogrammet utav W7.

Innan du installerar Windows 7 så väljer du att ta bort samtliga partitioner, borde lösa det hela, OBS att du inte själv behöver skapa nån partition för windows, sånt sköter installationsprogramet själv om, om du nu inte vill dela upp driven förstås i flera partitioner.

Det där med lösenordet är ingen konst, finns program som nollställer lösenordet, man bootar alltså datorn med en USB sticka eller CD och sen tar man bort lösenordet bara.

Uppdateringen ställer till det lite ibland när man har Nvidia kort, dock bara gå till windows update det första man gör efter uppgradering så laddar den ner rätt drivrutin för grafikkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Inga fel på mina nVidia-drivisar som update laddade ner (version 353.62 x64)

Gå in till installationen
Shift + F10
diskpart
list disk
select disk x
convert gpt
Starta om och gå in till installationen igen, voila!

Det löste det, tack!

Sitter just nu och installerar allt som har med en full genomblåsning att göra. Tack alla som hjälpt till!