Ska man köpa PS4 eller PC, vilken är bäst och vilken ger bäst bild?

Permalänk
Avstängd

Ska man köpa PS4 eller PC, vilken är bäst och vilken ger bäst bild?

Hej. Jag har stora funderar på att köpa mig en PC enbart för csgo, Lol, Startcraft 2 och andra spel som bara tillhör PC. Jag har alltid varit en ps2 och ps3 kille och tyckt att det har fungerat bra men många säger att det är bättre att lira på PC och jag undrar varför och då svarar dem att grafiken är bättre. Jag har kollat in PS4 och grafiken är ganska skarp men om det är någon här som tycker att jag ska lägga pengar på att få en rejäl speldator så vill jag veta varför och vad jag missar om jag köper PS4.

Tänker mest PS4 för de tyngsta spelen som GTA V osv.

Permalänk
Medlem

Jadu bäst bild beror mest på vilken tv eller skärm du använder (självklart spelar upplösningen också roll 4k vs 2k)
Men billigast för enbart spel är PS4:an, witcher 3 och gta är supersköna spel att spela med kontroll som ps4:ans
Sen har du exklusiva spel som bara görs till Playstation som tex last of us
Men med en pc så får du en arbetsstation med.
Bara för spel så skulle jag valt ps4 eftersom det blir billigare och faktiskt är det mindre strul
Ibland blir jag galen på min PC när den inte vill starta vissa spel så får man göra en helt ny installation av Windows, Ps4 starta spelet så funkar det
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

då det här är en hemsida för datorentusiaster är det kanske inte så svårt att gissa vad majoriteten här tycker. de spelen du nämner till pc är inte så tunga så det klarar du med en enklare dator men vill man lägga lite mer för att kunna köra mer krävande titlar med ögongodis uppskruvat så kan man det. förstår att det här kanske inte hjälper så mycket men det är helt enkelt upp till dig vad du vill lägga dina pengar på.

själv skulle jag alltid välja pc då jag föredrar kontrollerna (pc kan dock spelas med kontroll också om man gillar det), gillar att pilla med datorer, gillar att kunna hålla på med annat på andra skärmen på samma gång som jag spelar, friheten i allmänhet (vilket tangentbord, hur mycket man vill lägga på skärm och dator, om man prioriterar fps eller grafik osv).

konsollspel drivs ofta (inte alltid så klart) i lägre upplösning och/eller i 30 fps. på pc kan man spela så om man vill men man kan också lägga mer, större frihet helt enkelt. även skönt att ha en ordentlig dator då det behövs i vilket fall som helst.

sedan är spelen generellt billigare och det kostar inget att spela online vilket man sparar en del på om man köper många spel.

Permalänk
Avstängd

@versions: Det är alltid gratis att spela på PS4 har jag för mig, Xbox tar betalt har jag hört och PC vet jag inte...

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

@versions: Det är alltid gratis att spela på PS4 har jag för mig, Xbox tar betalt har jag hört och PC vet jag inte...

PS4an kräver PS+ för online och det kostar.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det handlar dels om budget men lika stor del personliga preferenser och vad du vill få ut av din maskin.
Om du har en stor budget är det självklart att datorn kommer att prestera rejält mycket bättre än ett ps4. Dock så är ps4 ett väldigt bra budgetalternativ som jag tror att många nöjer sig med, inklusive mig själv. Speciellt om man inte har något större intresse för datorer och hårdvara.
Själv anser jag att ps4 är ett bra komplement till datorn då jag hellre ligger i soffan och spelar singleplayer/story-spel etc... Än att sitta vid datorn. Visst att man kan koppla in en kontroll till datorn om man vill det. Jag tycker dock att det är krångligt om något.

Dock så är datorn inget jag kan välja bort då jag behöver den som arbetsstation samt onlinespel (wow, cs, moba-spel osv) där jag tycker datorn är oslagbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@JeagerMeisterSWE: Hur mycket kostar det?

@muppeddie: Alright.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@versions: Det är alltid gratis att spela på PS4 har jag för mig, Xbox tar betalt har jag hört och PC vet jag inte...

Nu för tiden tar även playstation betalt för att man ska kunna spela online. Dock så är det ingen större summa, ~500kr per år. Samt att du får 3-4spel per månad.
Edit: kan tillägga att spelen du får ofta är indiespel, kommer dock större spel när konsolen blir äldre.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

En PC kommer att slå en konsol ganska stort grafikmässigt. Många spel som kommer ut idag till de splitternya konsolerna är låsta till 30fps eftersom konsolerna helt enkelt inte klarar mer. Vissa spel körs inte ens i 1080p (900p?).

Jämför detta med PC där 1080p i 60fps har blivit normen och 1440p/4K och dessutom 144Hz-skärmar tar över allt mer. Dessutom kan du ju skruva upp/ner detaljer och upplösning som du vill.

Däremot är det ju ingen hemlighet att en dator som klarar detta kostar några gånger gånger mer än konsolen. Däremot tycker ju jag den har mer än några gånger mer funktionalitet än konsolen också men det är väl en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Jadu bäst bild beror mest på vilken tv eller skärm du använder (självklart spelar upplösningen också roll 4k vs 2k)
Men billigast för enbart spel är PS4:an, witcher 3 och gta är supersköna spel att spela med kontroll som ps4:ans
Sen har du exklusiva spel som bara görs till Playstation som tex last of us
Men med en pc så får du en arbetsstation med.
Bara för spel så skulle jag valt ps4 eftersom det blir billigare och faktiskt är det mindre strul
Ibland blir jag galen på min PC när den inte vill starta vissa spel så får man göra en helt ny installation av Windows, Ps4 starta spelet så funkar det
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Witcher 3 & GTA 5 går att spela på PC med kontroll också

samt måste fråga ang det fetstilta....
Måste fråga, hur lyckas du med det? hehe

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Det är alltid en fråga om man ska ha pc eller konsol. Personligen har jag både pc och ps3 (den som spelar alla spel från 1 och 2) givetvis har jag inhandlat ps4 oxå :D. Vissa spel man vill spela kommer ej till pc och tvärtom. Så har du råd? Köp både pc och ps4.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har inte haft konsol sen n64/ps1 tiden, så jag kanske är partisk. Konsol passar bättre när man har över ett gäng personer på besök, annars skulle jag välja PC alla dagar i veckan.

Skulle bli tokig på att lira FPS online med en handkontroll, iofs lirade man ju Goldeneye n64, men där fanns det ju auto aim hehe.

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Hur mycket kostar det?

Jag gav typ 500kr för ett år Det blir mängdrabatt tror jag

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

I dagsläget skulle jag tveklöst säga PC. Det finns enkelt inte tillräckligt många titlar som är exklusiva som är intresanta. Lägg därtill att nästan alla spel låses till 30fps (om det inte är enklare indie-spel).

I princip alla spel som är riktigt intressanta att ha till PS4 finns också till PC där upplevelsen är klart trevligare. Visst, PC är dyrare kostnad initialt men du får ut så mycket mer. Sen ska man ha i beaktning att spelen till konsol är 100-200:- dyrare per styck. 20 spel senare så är du uppe i samma kostnad som en hygglig speldator.

Datorn kan du dessutom använda till så mycket mer än bara att spela på.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Konstig frågeställning. En dators grafik och prestanda beror naturligtvis på dess komponenter, vilka inom rimliga gränser kan variera från 3 000 till 20 000 kr, men det är inte särskilt svårt att slå PS4ans. En vettig fråga vore kanske vad kostar det att slå en PS4 med en PC, eller vad för grafik får man i en PC för samma pengar som en PS4. Svaret på den senare är sannolikt att PS4 är bättre för de pengarna. Den förra kan jag inte svara på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Konstig frågeställning. En dators grafik och prestanda beror naturligtvis på dess komponenter, vilka inom rimliga gränser kan variera från 3 000 till 20 000 kr, men det är inte särskilt svårt att slå PS4ans. En vettig fråga vore kanske vad kostar det att slå en PS4 med en PC, eller vad för grafik får man i en PC för samma pengar som en PS4. Svaret på den senare är sannolikt att PS4 är bättre för de pengarna. Den förra kan jag inte svara på.

+1

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
99:e percentilen

De största nackdelarna med konsol är den ofta löjligt låga upplösningen (ofta 1280x720 eller 1600x900 jämfört med 1920x1080, 2560x1440 eller högre på PC; lägg sedan därtill att AA verkar vara helt okänt i konsolvärlden), den vanligt förekommande skrattretande frameraten på 30 fps och den för FPS-spel värdelösa inmatningsenheten handkontroll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag ställde mig exakt samma fråga för ett tag sedan när min gamla burk togs ur bruk.

Då köpte jag ett PS4 i samband med release - ett köp som jag verkligen ångrade. Det visade sig att jag absolut inte gillade konsol-känslan med kontroller etc. Jag tyckte helt enkelt inte att det var skoj alls, det bara krångligt och spelupplevelsen var sämre. Då Köpte jag dator istället. Dels för att jag alltid kört dator och trivs bättre med det, men även för att jag uppskattar spelandet mycket bättre vad gäller prestanda, grafik och spelupplevelse. GTA V såg sjukt mycket bättre ut i min dator, än på PS4.

Du måste nog fråga dig själv vilken du föredrar. Du är ju van konsol-användare så sätt dig med en bra dator en stund (kompis kanske?) och pröva hur skillnaden känns.

Vill du lira CS-GO och LOL = köp en dator. Spelen kräver inte så mycket.
Saknar du konsolkänslan = köp PS4.

Gå inte bara på grafik. Spel är så mycket mer än det - ljud, bild, upplevelse, historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Witcher 3 & GTA 5 går att spela på PC med kontroll också

samt måste fråga ang det fetstilta....
Måste fråga, hur lyckas du med det? hehe

Vet faktiskt ej
Men assassins creed och fallout bla så man inte kan spela det, helt galet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Detta är ett datorentusiastforum, folk kommer skrika 144hz efter dig.
Med tanke på att du för dig med formuleringar som "grafiken är ganska skarp" så tror jag du skulle bli nöjd med en PS4 Det har kommit och kommer fler bra spel i år. Tjusningen med PC är i princip teknikaliteterna, att du kan ändra inställningar, använda den kontroll du vill, modifiera spelet på olika vis, och så förstås möjlighet till tekniskt avancerad grafik. Om detta inte intresserar dig, utan du bara vill spela och att det ska fungera så är konsol the way to go. På PS4 finns trevliga funktioner som att du kan ta screenshots och videocapture och skicka till andra. Spotify finns numer på PS3 och PS4. Nyligen utannonserades det att Heavy rain och Beyond: two souls ska komma till PS4 också, så har du inte spelat dem förut har du något riktigt bra att se fram emot!

PS plus: https://store.playstation.com/#!/sv-se/playstation-plus-membe...
Du får tillgång till ett antal olika spel varje månad också, samt rabatter på PS Store.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar. Funderar på att köpa ett PS3 för det är ju gratis att spela online och spel släpps fortfarande till det har jag har för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Tack för alla svar. Funderar på att köpa ett PS3 för det är ju gratis att spela online och spel släpps fortfarande till det har jag har för mig?

Skulle satsa på ett ps4 iallafall, stor skillnad på grafiken och flytet på spelen vs ps3, men ps3 är klart det absolut billigaste

http://m.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Resol...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Tack för alla svar. Funderar på att köpa ett PS3 för det är ju gratis att spela online och spel släpps fortfarande till det har jag har för mig?

Skulle ha väntat lite med ps3 faktiskt om du nu inte kollar begagnade konsoller på ps3 så är det inte sådär direkt värt det med tanke På att ps4 har varit ute i strax över 1.5 år om jag minns rätt.
(Var väl november 2013 någon gång där ps4 kom ut ?)

Dessutom på ps4 så kan du bli invitad till folk som kör spel du inte har och ändå spela dem om de är med på din friendslist (använder nog en del internet då den måste ladda ner en del utav spelet men ändå.)

Skulle börjat på ps4,sedan köpa dator (3.5k+ (just själva datorn i sig) om du kan bygga själv och få tag på windows på annat håll via jobb eller skola)
som klarar av cs go och liknande och begagnat ps3 efter det för att köra titlar som är exclusive till ps3 och inte kan köras på ps4 eller har fått en ps4 version vid det här laget.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb