AST Advantage 7302: Inga cd-rom drivers...

Permalänk

AST Advantage 7302: Inga cd-rom drivers...

Hej

Har en AST Advantage 7302 som jag satte en 20 GB hårddisk i nu pga. ska ha windows 98. Så jag satte i den istället för en 1 gb hårddisk. Och nu kommer problemet. Jo har inga cd-rom drivers till den, speciellt dos. För att liksom kunna köra install skivan för win 98. Frågade min far, eftersom vi har haft den sen jag var liten. Han sa att startdisketten för Windows 98 har en cd rom driver, så att du iallafall kan få igång installationen. Det stämde, men datorn ville inte ha det. Så jag sökte runt på internet efter Torisan/Sanyo cdrom s18 driver. Hittade nån testade men det fungerar inte heller. Drog jag en virtuell backup på den gamla disken o drog in den i vmware och drog en backup på cd drivrutinen. INTE ENS DEN VILL!. Så jag testade lite andra universiella drivrutiner såsom oak m.m...

Har ju motherboard driver skiva, men det måste man ha windows först för att kunna köra den.

Nån som vet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Hej

Har en AST Advantage 7302 som jag satte en 20 GB hårddisk i nu pga. ska ha windows 98. Så jag satte i den istället för en 1 gb hårddisk. Och nu kommer problemet. Jo har inga cd-rom drivers till den, speciellt dos. För att liksom kunna köra install skivan för win 98. Frågade min far, eftersom vi har haft den sen jag var liten. Han sa att startdisketten för Windows 98 har en cd rom driver, så att du iallafall kan få igång installationen. Det stämde, men datorn ville inte ha det. Så jag sökte runt på internet efter Torisan/Sanyo cdrom s18 driver. Hittade nån testade men det fungerar inte heller. Drog jag en virtuell backup på den gamla disken o drog in den i vmware och drog en backup på cd drivrutinen. INTE ENS DEN VILL!. Så jag testade lite andra universiella drivrutiner såsom oak m.m...

Har ju motherboard driver skiva, men det måste man ha windows först för att kunna köra den.

Nån som vet ?

oakcdrom.sys funkade med typ allt, den lär väl säkert gå att hitta? Om du inte specifikt vill ha just den där drivrutinen av nostalgiska skäl, då.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kan du skicka en guide på den ? @evil_penguin

Permalänk
Medlem

Hittar bios CD-enheten ?

Verifierat att hdd fungerar med datorn ?

Kopplat båda enheter på samma kedja ?

Byglat Master / slave rätt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Karaff, det är inte bios utan DOS

Ja, hårddisken fungerar

Nej...

Ja, inte rört den inuti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Kan du skicka en guide på den ? @evil_penguin

Nu sätter du mina gamla DOS-skills på prov men något i stil med nedan (bör vara lättgooglat annars):

config.sys:

DEVICEHIGH=C:\FOO\OAKCDROM.SYS /D:MSCD001

autoexec.bat:

LOADHIGH=C:\FOO\MSCDEX.EXE /D:MSCD001

(Säkerligen möjligt utan DEVICEHIGH och LOADHIGH också, beroende på preferenser minnesmässigt.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nu sätter du mina gamla DOS-skills på prov men något i stil med nedan (bör vara lättgooglat annars):

config.sys:

DEVICEHIGH=C:\FOO\OAKCDROM.SYS /D:MSCD001

autoexec.bat:

LOADHIGH=C:\FOO\MSCDEX.EXE /D:MSCD001

(Säkerligen möjligt utan DEVICEHIGH och LOADHIGH också, beroende på preferenser minnesmässigt.)

Den säger bara det här:
http://i.imgur.com/ie2ycIb.jpg

Btw testade med originala drivers. Den säger bara "divisionspill" då o dos fryser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Den säger bara det här:
http://i.imgur.com/ie2ycIb.jpg

Btw testade med originala drivers. Den säger bara "divisionspill" då o dos fryser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du laddat in oakcdrom.sys innan det där då? /D-argumentet till MSCDEX refererar ju till namnet man gav enheten när man laddade själva drivrutinen (OAKCDROM.SYS i det här fallet).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Nej, dem originella var förut tog bort dem för ett tag sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men har ju knappat in likadant som du sa. Bara att min mapp med dem sakerna är DOS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Nej, dem originella var förut tog bort dem för ett tag sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej...?

Om du inte hade laddat in en drivrutin (oakcdrom.sys alternativt din andra drivrutin, vad den nu kan tänkas heta) och angivit samma namn som du angav när du laddade MSCDEX så är det ju helt förväntat att det inte fungerar.

Skrivet av hallonet99:

Men har ju knappat in likadant som du sa. Bara att min mapp med dem sakerna är DOS

Skickades från m.sweclockers.com

Dvs du har en DEVICE/DEVICEHIGH i config.sys som laddar någon av dina CDROM-drivrutiner? Isf, vilket namn gav du enheten?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag angav MSCD001 efter D argumentet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du har en cdrom som ska köras via ljudkortet, det var vanligt på äldre datorer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nope inte på min AST

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej testade med original drivers men den säger bara så här:
http://i.imgur.com/Q2pHCjN.jpg

Var tillochmed en installer körde den. Den bara sa så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt rätt sökväg i config.sys och autoexec.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Okej testade med original drivers men den säger bara så här:
http://i.imgur.com/Q2pHCjN.jpg

Var tillochmed en installer körde den. Den bara sa så

Skickades från m.sweclockers.com

"Copyright (C) TOTTORI SANYO Electlic Co.,Ltd. 1995" underbart

Den hittar ju uppenbart ingen enhet iaf.
Det där är rätt drivrutin för den CDROM-enhet som sitter monterad? Låter ju sannolikt eftersom du nämnde något om SANYO iaf.

(OAK fungerar med de de allra flesta, de var väl chipsettillverkare snarare än att de hade egna enheter. En del andra drivrutiner är ju mer specifika.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det fungerar nu glömde sätta Primary slave istället för auto...
Men nu saknar den etikett. Och om jag försöker ge den det säger den detta:
http://i.imgur.com/iBrLuRg.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

@Karaff, det är inte bios utan DOS

Ja, hårddisken fungerar

Nej...

Ja, inte rört den inuti

Skrivet av hallonet99:

Det fungerar nu glömde sätta Primary slave istället för auto...
Men nu saknar den etikett. Och om jag försöker ge den det säger den detta:
http://i.imgur.com/iBrLuRg.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gäller ditt label-kommando, tänker jag helt fel om jag tycker att det är konstigt att försöka ändra label på en CDROM?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Men den vill inte ladda skivor, den bara kommer upp med CDR101 inte klar... Testade med 98 skivan o min dos skiva. Och att volymen saknar etikett. Men där står också Fortsätt vid INT24

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan inte köra cd skivor. Den får bara försök igen sakerna...
Men testade göra F8 på booten för att se att jag inte missat nåt, om nåt var fel då.
Nej, allt var okej.

Vet nån hur jag fixar ?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om cd romen fungerar överhuvudtaget, kan du spela normala musikskivor ? Det brukar gå utan att den har nåt annat än ström anslutet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ladda ner en bootdisk härifrån: http://www.bootdisk.com/

Där kan du sedan ta över dom filer som finns där in till hårddisken.
Ta och kopiera över det som har med CD-rom att göra i Config.sys och Autoexec.bat

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Cdromen fungerar om jag sätter i den gamla hårddisken med 95

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Knashatt, det fungerar inte. Oak drivrutinen vill inte ha min cdrom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

@Karaff, det är inte bios utan DOS

Ja, hårddisken fungerar

Nej...

Ja, inte rört den inuti

Kolla så BIOS hittar CD-läsaren också !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

@Knashatt, det fungerar inte. Oak drivrutinen vill inte ha min cdrom

Skickades från m.sweclockers.com

Lite frågor, vet inte om dessa frågor har ställts eller inte.

1. Har du kopplat in denna CD-Rom via IDE eller via SATA?

2. Om det är via IDE, är det via IDE1 eller IDE2 på moderkortet du har kopplat den på?

3. Om det är via IDE, är CD-Romen kopplat ensam på kabeln eller har du även en hårddisk ikopplad på samma IDE-kabel?

4. Om det är via IDE, om CD-rommen är kopplad ensam, är du säker på att den är kopplad som Master och inte Slave?

5. Hittar BIOS din CD-rom?

6. Du säger att Windows 95 hittar CD-rommen. Om du går ut i DOS-promten, hittar DOS din CD-rom där?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

För det första så är det 90 talet, så det är IDE ja.
Den är kopplad ensam på en egenkabel. Den är primary slave.
Själva bios gör inte det nej.
Om jag sätter i min gamla hårddisk med 95 så hittar den cdrommen där ja. Nämnde att jag drog en backup på den till vmware.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan ju kopiera config.sys o autoexec.bat åt er från den gamle om ni vill ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hallonet99:

För det första så är det 90 talet, så det är IDE ja.
Den är kopplad ensam på en egenkabel. Den är primary slave.
Själva bios gör inte det nej.
Om jag sätter i min gamla hårddisk med 95 så hittar den cdrommen där ja. Nämnde att jag drog en backup på den till vmware.

Skickades från m.sweclockers.com

Primary slave finns inte, om du kopplat den ensam på en kabel bör cd romen vara byglad som master eller ev cs men då måste du sätta den på rätt kontakt om kabeln har 3, det säkraste är alltså att bygla den master om den är ensam på kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.