Inget ljud från främre vänster högtalare, från varken moderkort eller ljudkort

Permalänk

Inget ljud från främre vänster högtalare, från varken moderkort eller ljudkort

Hej!

Jag har fått problem med ljudet på min dator. När jag lyssnar med mina hörlurar som är "riktiga" 5.1 så hör jag ingenting från vänster fram. Jag har testat med 2 andra hörlurar som inte är 5.1, och då hörs ingenting från vänster öra. Jag har testat med ett annat ljudkort, och fått samma problem. Jag har även testat med moderkortets interna ljudkort, men det är samma problem där.

Moderkort: ASUS Maximus VI Hero
Ljudkort: ASUS Xonar DGX
Hörlurar: Roccat Kave 5.1 Analog

Är det någon som har tips på hur jag kan lösa detta problem, eller på vad som är fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paprikan93:

Hej!

Jag har fått problem med ljudet på min dator. När jag lyssnar med mina hörlurar som är "riktiga" 5.1 så hör jag ingenting från vänster fram. Jag har testat med 2 andra hörlurar som inte är 5.1, och då hörs ingenting från vänster öra. Jag har testat med ett annat ljudkort, och fått samma problem. Jag har även testat med moderkortets interna ljudkort, men det är samma problem där.

Moderkort: ASUS Maximus VI Hero
Ljudkort: ASUS Xonar DGX
Hörlurar: Roccat Kave 5.1 Analog

Är det någon som har tips på hur jag kan lösa detta problem, eller på vad som är fel?

Om du testat med olika fungerande prylar så låter det som det är en felinställning i ditt system snarare än fel på hårdvaran. Kollat så att rätt antal högtalare är valda under uppspelning och att höger/vänster inte står fel? Gäller detta allt du spelar upp från?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64: Alla inställningar är korrekt gjorde såvitt jag vet. Det gäller alltifrån Youtube och filmer till spel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paprikan93:

@Jalle64: Alla inställningar är korrekt gjorde såvitt jag vet. Det gäller alltifrån Youtube och filmer till spel

Även de inställningar jag nämnde? Alltså i Windows egna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64: Ja, även i Windows. De spelar ingen roll om jag sätter den på 5.1 eller stereo, de är fortfarande inget ljud från vänster (fram)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paprikan93:

@Jalle64: Ja, även i Windows. De spelar ingen roll om jag sätter den på 5.1 eller stereo, de är fortfarande inget ljud från vänster (fram)

Så du har ett system med två olika ljudkort och med tre olika headset och inget av dem funkar i vänster kanal?

Har du testat att rensa och ominstallera Windows? För det verkar vara av nöden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64: Det stämmer. Jag ominstallerade Windows igår, men samma problem kvarstår tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paprikan93:

@Jalle64: Det stämmer. Jag ominstallerade Windows igår, men samma problem kvarstår tyvärr.

Mycket knepigt på min ära. Har du så du kan testa på en annan dator? Typ ditt ljudkort för att se om det har problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64: Nej, har tyvärr ingen annan dator jag kan testa på. Men jag köpte ett nytt ljudkort för jag trodde mitt gamla var trasigt, men det var samma problem med det nya

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av paprikan93:

@Jalle64: Nej, har tyvärr ingen annan dator jag kan testa på. Men jag köpte ett nytt ljudkort för jag trodde mitt gamla var trasigt, men det var samma problem med det nya

Hur kopplar du dina olika hörlurar? Fel på ditt vänsteröra?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64: Med 5.1 kopplade jag in främre högtalare till främre kontakt osv. Med vanliga kopplade jag in dom i antingen direkt i ljudkortet (grön) eller kontakten på framsidan på chassit som är kopplat till ljudkortet. Jag vet att det är rätt kopplat då det har fungerat förut. Haha de vore enklast om det va mitt öra som de va fel på

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mycket underligt som du beskriver felet.
Har du testat testtonerna som hoppar runt mellan alla kanaler, om du kör dem så är det alltså bara v fram som är tyst och allt annat fungerar ?
Vilka program använder du för att spela upp ljuden, de är inte felinställda ?
Prova att boota med en livelinux för att helt kunna utesluta win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Ja, allt fungerar med testtonerna förutom vänster fram.
Jag har testat i spel som t.ex. CS:GO, men problemet finns även när jag bara försöker kolla på Youtube då headsetet använder de främre högtalarna (tydligen)
Linux ger samma problem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av paprikan93:

@mrqaffe: Ja, allt fungerar med testtonerna förutom vänster fram.
Jag har testat i spel som t.ex. CS:GO, men problemet finns även när jag bara försöker kolla på Youtube då headsetet använder de främre högtalarna (tydligen)
Linux ger samma problem

Om det du skrivit stämmer så måste du ju ha 2 olika ljudkort som båda är skadade i v kanal eller 3 olika lurar och det är väldigt osannolikt. du skulle helt klart behöva testa via en annan signalkälla, har du ingen telefon, tv , nått annat med hörlursutgång som du kan driva lurarna med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jo och de har jag gjort, och då funkar det precis som det ska. Det är bara via datorn som det är fel på ljudet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av paprikan93:

@mrqaffe: Jo och de har jag gjort, och då funkar det precis som det ska. Det är bara via datorn som det är fel på ljudet.

Med 3 olika lurar och 2 olika ljudkort och i både win och linux ? Om du använt nått gemensamt kablage hade det kunnat förklara det men du har ju sagt att du kopplat direkt i ljudkorten.
Det jag i så fall kan komma på som kanske påverkar är om du har kortslutning i kabeln till frontpanelen och om du kopplar loss den så kanske det påverkar ljudkorten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Testade att koppla bort frontpanelen från ljudkortet, men tyvärr så kvarstår problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av paprikan93:

@mrqaffe: Testade att koppla bort frontpanelen från ljudkortet, men tyvärr så kvarstår problemet.

Och du har testat alla kombinationer av lurar, ljudkort och win/linux och det är alltid tyst i v kanal ? Det är ett oerhört konstigt fel i så fall och jag har slut på ideer i så fall. Man måste mäta på delarna på plats för att komma vidare i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Ja det har jag. Jag får ändå tacka för hjälpen, jag kommer uppdatera när/om jag lyckas lösa problemet!