Musikproduktionsdator (Mycket informativt inlägg och TL;DR) runt 10k

Permalänk
Medlem

Musikproduktionsdator (Mycket informativt inlägg och TL;DR) runt 10k

Hejsan alla!

Vill först börja med att jag har läst igenom både Köpguide LÄS INNAN DU SKAPAR NY TRÅD! och Samlingstråd för Bärbara datorer – läs innan du skapar en ny tråd SAMT att jag i över ett år har hållit koll på bland annat Prisjakt och diverse hemsidor som säljer bärbara datorer efter något som passar mig men ALLT är för dyrt tack vare att med de specifikationerna jag är ute efter tillkommer ALLTID ett (ursäkta min franska) jäkla dyrt grafikkort som jag inte har något intresse av överhuvudtaget.

Förenklat
Vad jag är ute efter är en bärbar dator med hårdvara som passar till FL Studio, och som tur är har dem en sida på sin Knowledge Base om vad som är bra och vad som är dåligt för deras program (stort plus till Image-Line!).

Lite djupare förklaring
Först och främst känns det som att sidan på deras Knowledge Base tyvärr börjar bli lite utdaterad då jag inte ens hittar vissa av till exempel processorerna som de nämner på Prisjakt, och givetvis är det inte många av dem som finns i redan färdiga bärbara datorer.

Men hur som helst är jag ute efter en bra processor, helst i7 men även en jättebra (inte för dyr) i5 kommer fungera. Priset för processorn får ligga på högst 4000 kr men givetvis finns det säkert någon runt 3000 kr som kan tänkas fungera men å andra sidan vill jag ha en dator som håller länge. Fast med de saker jag använder i mitt musikprogram vet jag exakt hur långt jag kan gå gällande samplingsbibliotek (Kontakt Player), virtuella synthar (som inte är sååå farligt hårda mot processorn) samt effekter där vissa kan ta en hel del kraft men jag överanvänder inte effekter så det är ingen fara där.

Här är en lista över de processorer som Image-Line själva rekommenderat under 2015
i7

  • i7-4770

  • i7-4770K

  • i7-4790

  • i7-4790K

i5

  • i5-4960K

  • i5-4670K

  • i5-4670K

  • i5-4690

Extreme

  • i7-4930K

  • i7-5930

Här på Sweclockers finns det garanterat folk som har bättre koll på vilka processorer som kan tänkas motsvara de som inte längre säljs av dessa i listan men som ligger i samma prisklass men (antagligen) är bättre med tanke på att teknologin gått framåt sedan Image-Line skrev sin artikel i sin Knowledge Base.

Det andra jag är ute efter är en SSD på HELST mer än 128GB men jag är väl medveten om att mer än det så stiger priset oerhört, men går det så vore det jättebra med en lite större.
Anledningen till en SSD är att när jag använder större samplingsbaserade instrument till Kontakt så laddas alla samplingar in BETYDLIGT fortare än om dem hade legat på en vanlig hårddisk.
Jag kanske bör förklara lite fort vad ett samplingsbaserat instrument är; tänk er en elektrisk gitarr där ett företag har samplat varenda ton på varje band och sträng, och dessutom i olika former (vissa har även samplat alla möjligt typer av ackord) samt slides och andra artikulationer) och detta blir väldigt många ljud-filer.
En av de dyraste (men som dock inte visade sig vara så bra som jag hade trott ) ligger på över 4900 ljudfiler och två andra ligger på packade ljudfiler i .nkx-format på över 3,5GB och 6,3GB var.

Så en SSD är definitivt nödvändigt men kanske räcker en 128GB trots allt!

Sen givetvis en extra intern på 1TB med mina andra lösa samplingar. Dessa består av saker jag själv spelat in eller samplat från andra låtar, filmer och TV-serier. Dem kommer dock inte ens nära 1 TB men det är små filer på allt från några kB (s.k. one-shots) till loops, effekter, ambiences och andra typer av ljud och landar på över 185,000 filer. På denna hårddisken tänkte jag även lagra de samplingsbibliotek som jag inte använder så ofta, och de som inte är så stora.

Angående RAM-minnena så bör 8GB räcka mer än väl då 64-bit versionen av FL Studio inte kan använda mer än 8GB fast å andra sidan är där ju fler processor igång medan jag använder FL Studio så kanske 16GB vore bra. Men det är en bärbar dator så priset lär väl stiga där.... Så jag kan nog nöja mig med 8GB, det funkar utmärkt på min stationära.
EDIT: Läste precis igenom deras Knowledge Base igen och jag citerar: "16 Gb is enough. 32 Gb is only necessary if you typically use lots of sample based instruments (each running Multi-Gb orchestral libraries & ROMpler style plugins for example)."
Och grejen är ju att jag använder väldigt mycket samplingsbaserade instrument, som jag beskrev ovan.

Grafikkort: JAG VILL INTE HA NÅGOT DYRT JÄKLA KORT SOM DRAR UPP PRISET! Jag vet inte om integrerad grafik är så bra då FL Studio använder vektorgrafik och har en massa fancy animationer, som jag förvisso inte har något emot att stänga av.
Så kanske något lite billigare grafikkort kan följa med, men vill verkligen inte ha något som GTX Titan eller GTX 980 eller ens ett 680, dessa drar upp priset något ENORMT och jag tänker definitivt INTE spela några spel på den. Den kommer användas helt och hållet till att göra musik.

Sen kommer jag till något jag inte är helt hundra på. På deras Knowledge Base angående ljudkort står det att jag bör ha ett ljudkort som stöder ASIO/ASIO2 men med senaste FL Studio lanserade dem deras egna typ av ASIO (FL Studio ASIO). Jag kan inte de tekniska termerna men som jag förstår det är ASIO ett ljudkortsdrivrutinsprotokoll (det ordet.... ?) för att sänka tiden mellan programmet och högtalarna... typ. Jag kan i alla fall säga att det är en STOR skillnad på att köra mitt integrerade ljudkort med ASIO/FL Studio ASIO.
Huruvida jag behöver ett inbyggt ljudkort eller inte vet jag inte, men tror ni inte att ett externt (via USB) ljudkort borde fungera lika bra? Eller bättre.

Sen vore det såklart jättetrevligt med en så tyst dator som möjligt.

Vill tillägga att det känns som att vad jag vill ha är omöjligt att få tag i utan att komma upp i hutlösa priser.

TL;DR
Kort och gott vill jag ha en bärbar dator med:

  • 128GB SSD eller mer

  • 1TB HDD

  • En bra i7a med hög klockfrekvens eller en i5a som inte är för dålig (min stationära som har några år på nacken har en i5-3550 på 3.3GHz som faktiskt fungerar bra så angående processor är jag inte så kinkig, ni som vet bättre kanske vet om det är klockfrekvensen som spelar någon roll)

  • RAM på minst 8GB då jag antar att 16GB till en bärbar ökar kostnaden ännu mer. Kanske behöver jag 32GB då jag använder många samplingsbaserade instrument (läs ovan) men annars är jag rätt säker på att 8-16GB borde räcka mer än väl.

  • Kanske ett bra inbyggt ljudkort om möjligt, annars BÖR ett externt via USB eller annan ingång fungera. Så länge det kommunicerar direkt via ljudkortet istället för att gå via Windows operativsystem, som med de standard Windows-drivrutinerna.

  • Och såklart skadar det inte om den är så tyst som möjligt och inte blir så varm :$ Annars får jag väl köpa till en kylarplatta!

Kan tänka mig gå upp till 12,000 kr för datorn all-in-all men inte bör en dator utan fancy grafikkort komma upp i så mycket. Så helst runt eller under 10,000 kr skulle jag kunna tänka mig.

Tack för mig och jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig. Har varit på jakt efter en sådan här bärbar dator i mer än ett år nu.
Det bästa vore givetvis om det fanns en hemsida där man kunde välja exakt vilka komponenter man vill ha (utan att det är en märkesdator som typ Dell eller HP, dessa håller jag mig helst borta från efter gamla erfarenheter). Men jag har inte hittat någon sådan sida ännu.

Mvh
Christian

Permalänk
Medlem

Om du har en budget på högst 4000kr och med dessa kraven, får du nog börja titta på begagnade laptops.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om du har en budget på högst 4000kr och med dessa kraven, får du nog börja titta på begagnade laptops.

Du missförstod mig, 4000 kr ger jag högst för en processor. Då det kommer vara den och SSDn (antar jag) som kommer vara dyrast i denna uppsättningen då jag inte vill ha ett dyrt grafikkort. För normalt sett är det väl CPU och GPU som är dyrast.
Och jag vill som sagt verkligen inte ha någon fancy GPU då jag inte vill spela på datorn överhuvudtaget.

Så de 4000 kr gäller enbart processorn. För datorn skulle jag väl kunna tänka mig gå upp till 10,000-12,000. Men verkligen inte över 12,000.

Jag är inte så dum att jag tror att jag kan få en dator med dessa komponenterna för 4000 kr

Ändrade i texten så det framgår mer tydligt att jag syftar på att processorn helst inte bör överstiga 4000 kr.

Permalänk
Medlem

Hej hej! En liten bump här. Tog mig trots allt över en timme att färdigställa trådstarten och det är väl en av få trådstartar med så mycket information där jag vet ungefär exakt vad jag vill ha men inte vet vart jag kan hitta det.

Har som sagt letat i över ett år efter något likt denna men utan någon tur. Angående processorer behöver det givetvis inte vara exakt någon av de jag listat, det är bara de processorer som Image-Line (skaparna av FL Studio) som rekommenderat till sitt program.
På min stationära sitter jag på en i5-3550 med några år på nacken och den fungerar hyfsat bra än så länge.

Är själv inte lika insatt i vilka processorer som är bra eller inte men kan tänka mig lägga högst 4,000 på bara processorn och sen ungefär 10,000 totalt för datorn.

Permalänk
Medlem

Kollat igenom Dells hemsida? Så att du kan välja cpu, ram och ssd? Även kanske gpu?
Jävla jobb att kolla igenom hela sortimentet och se vad man kan konfigurera hur, men men...

Permalänk

Är du säker på att du vill ha en laptop? Varför i så fall? För det första är ju skärmen ganska viktig vid musikproduktion, har själv en 34" ultrawide och det är ett rejält lyft att kunna ha mycket saker uppe samtidigt (kör Cubase). Har du laptop så är ju skärmen rent skräp, de största ligger väl på runt 21-22" vilket är jättelitet.

Angående CPU så håller jag med, du bör satsa på en bra sådan om du kör mycket mjukvara. Ljudinterface beror ju på, har du mycket externa grejer du vill koppla in (mic, syntar osv) då är det ju viktigt, i annat fall behöver du bara ha något som har bra latency.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Kollat igenom Dells hemsida? Så att du kan välja cpu, ram och ssd? Även kanske gpu?
Jävla jobb att kolla igenom hela sortimentet och se vad man kan konfigurera hur, men men...

Är inte så säker på om jag vill ha en Dell. Som jag nämnde i trådstarten har jag enbart dåliga erfarenheter av Dell. Men skadar inte att kolla där antar jag

Skrivet av Bemushroomed:

Är du säker på att du vill ha en laptop? Varför i så fall? För det första är ju skärmen ganska viktig vid musikproduktion, har själv en 34" ultrawide och det är ett rejält lyft att kunna ha mycket saker uppe samtidigt (kör Cubase). Har du laptop så är ju skärmen rent skräp, de största ligger väl på runt 21-22" vilket är jättelitet.

Angående CPU så håller jag med, du bör satsa på en bra sådan om du kör mycket mjukvara. Ljudinterface beror ju på, har du mycket externa grejer du vill koppla in (mic, syntar osv) då är det ju viktigt, i annat fall behöver du bara ha något som har bra latency.

Jag har redan en stationär som klarar av rätt tunga projekt. Anledningen till att jag vill ha en laptop dedikerad till musikproduktion är för att jag reser en del och då kan det vara bra att föra över idéerna till datorn direkt.
Samt att jag är en naturmänniska och tänker mig att det vore underbart att ta sig ut i naturen, få inspiration från omgivningen och prägla musiken efter det!

Jag är beredd att riskera allt för en lite mindre skärm, jag får helt enkelt anpassa mig. Just nu kör jag två st 24'' till FL Studio och det fungerar bra. Har några MIDI-controllers också samt har jag lekt runt med IL Remote till surfplattor men har ännu inte funnit någon nytta till det. Däremot kan det nog vara bra till en laptop.

Men ska jag vara ärlig känns det som om mina krav är lite väl hårda. Bästa vore kanske att köpa en bärbar som är tillverkad just för enbart musikproduktion, som de där Frost-nånting (Svenskt företag om jag inte minns fel). Men prislappen på dem är rätt höga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Är inte så säker på om jag vill ha en Dell. Som jag nämnde i trådstarten har jag enbart dåliga erfarenheter av Dell. Men skadar inte att kolla där antar jag

Har på jobbet och har kört en ren formatering och den fungerar utmärkt. Den är inte snygg eller lätt men väldigt robust. Och de nyare tycker jag är ganska snygga och bra känsla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Förenklat
Vad jag är ute efter är en bärbar dator med hårdvara som passar till FL Studio, och som tur är har dem en sida på sin Knowledge Base om vad som är bra och vad som är dåligt för deras program (stort plus till Image-Line!).

Lite djupare förklaring
Först och främst känns det som att sidan på deras Knowledge Base tyvärr börjar bli lite utdaterad då jag inte ens hittar vissa av till exempel processorerna som de nämner på Prisjakt, och givetvis är det inte många av dem som finns i redan färdiga bärbara datorer.

Hej där!

Varför skriver du inte till "Image-Line" och påpekar att deras stora plus är utdaterad och frågar vad för något modernt de tycker att du skall använda?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3