Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jo men vad skulle du få ut på att reklamera varan?
Ali sköter inte kundservicen, det är företagen själva som gör via aliexpress kontaktformulär.
Du kan ju öppna "dispute" på aliexpress och säga att du inte är nöjd med varan, men de gäller inte frakten.
Har svårt att se att du kan vinna nått på det och vet du ens vilket datum FedEx fick varan?
Även on det står på Aliexpress att varan är skickad så betyder inte det att FedEx fått den, och tiden räknas från att varan går in till FedEx som jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ju fed ex tracking number? Det står på deras hemsida vart paketetet är, när det skickades, när det förväntas komma fram etc etc.

Kan ju lika gärna reklamera skrivaren och köpa en på annat håll och få den snabbare.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Jag har ju fed ex tracking number? Det står på deras hemsida vart paketetet är, när det skickades, när det förväntas komma fram etc etc.

Kan ju lika gärna reklamera skrivaren och köpa en på annat håll och få den snabbare.

Ja reklamera den om du känner för det, men har personligen väldigt svårt att tro att du kommer vinna nått på det, du måste ju skicka tillbaka den osv. vilket blir jobb i sig.
Sjänvklart kan du få den snabbare från annat håll, men då blir det ju ofta mycket dyrare.
Det är nästan det som är grejen med aliexpress, och liknande sidor från Kina, allt tar en jävla tid men till en bråkdel av priser.

Jag beställer nästan bara kepsar från Ali, men betalar 50-70kr istället för 250-400kr. Enda nackdelen är att kvalitén är osäker ibland och att det tar nästan alltid 3 veckor att få dom (china post).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst kan du skicka tillbaka den, men räkna med att det kommer kosta säkert lika mycket som själva skrivaren i returfrakt, dessutom kommer fedex att fakturera dig för tull, moms och importavgift vilket kommer gå på ca 500-600:-. Dessa pengar måste du betala och kommer få ligga ute med tills dess att avsändaren mottagit varan igen, då får du lämna in en blankett till tullverket och begära tillbaka dina pengar igen, och få tillbaka det du betalat minus ca 100:- plus att jag inte vet hurvida tullen tar någon administrativ avgift för sådant?

Vill du ha någonting snabbt så handlar du inte från kina. Visserligen hade jag min 3d skrivare på under 2 veckor från att jag tryckte på beställ till fedex knackade på dörren, vilket jag anser vara ohyggligt snabbt! Men snabbare än så är bara ren tur. Leveranstider från kina ska man ta med en stor nypa salt, lixom beskrivningar och specifikationerna för produkten.

Vart hade du tänkt beställa för att få den tidigare nu när den redan är påväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Varför skulle jag köpa expressfrakt om dem garanterade leverens inom 7 dagar?

Jag antog att expressfrakten var den man fick gratis. Den här skrivaren var ju cirka 20$ dyrare än de andra så jag antog helt enkelt att dem hade höjt priset och bakat in expressfrakt för att locka kunder.

Ja.. du antog. Och jag säger här till dig, du antog fel.

Det må ta X antal dagar att frakta, då räknat från fraktbolag i Kina till vårt land, exklusive hanterings tid (som de ofta drar ut på med gratis frakt för att få det billigare), exkl tiden från att leveransen är beställd till att den leverantörer hämtat det, exkl tullen i Sverige och posten i Sverige.

Enda sättet att garantera "1 vecka" är att beställa det där DU betalar extra frakt, alltså beställer det som en extra tjänst (då gör de nämligen din + alla andra de har liggande, med din, direkt) och sen välja en firma som hanterar det från "a till b" och då allt är färdig deklarerat i tullen redan.

Det är så dessa sidor och tjänster fungerar. Därför har de också så billiga priser som de har vs om du handlar direkt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Visst kan du skicka tillbaka den, men räkna med att det kommer kosta säkert lika mycket som själva skrivaren i returfrakt, dessutom kommer fedex att fakturera dig för tull, moms och importavgift vilket kommer gå på ca 500-600:-. Dessa pengar måste du betala och kommer få ligga ute med tills dess att avsändaren mottagit varan igen, då får du lämna in en blankett till tullverket och begära tillbaka dina pengar igen, och få tillbaka det du betalat minus ca 100:- plus att jag inte vet hurvida tullen tar någon administrativ avgift för sådant?

Vill du ha någonting snabbt så handlar du inte från kina. Visserligen hade jag min 3d skrivare på under 2 veckor från att jag tryckte på beställ till fedex knackade på dörren, vilket jag anser vara ohyggligt snabbt! Men snabbare än så är bara ren tur. Leveranstider från kina ska man ta med en stor nypa salt, lixom beskrivningar och specifikationerna för produkten.

Vart hade du tänkt beställa för att få den tidigare nu när den redan är påväg?

Jag skulle kunna åka till mitt lokala Kjell o Company och köpa en skrivare där.
Nästan dubbelt så dyr, men det är en bättre modell.

FedEx har iallafall ändrat beräknat leveransdatum. Det ska visst komma fram på Måndag nu.
Lugnar mig tills dess.

Det är inte jättebråttom att få skrivaren, jag är mest lite sur över att ha blivit lurad helt enkelt.
Första gången jag blir det när jag handlar på nätet tyvärr.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

@Ain0k: nu hänger jag inte med, hur lång tid ska frakten ta enligt fedex då ? är inte paketet redan på väg ?

Retunera skiten kommer kosta mer än va du betalat så det kan jag inte rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

@Ain0k: nu hänger jag inte med, hur lång tid ska frakten ta enligt fedex då ? är inte paketet redan på väg ?

Retunera skiten kommer kosta mer än va du betalat så det kan jag inte rekommendera.

Paketet ska komma på måndag, de fick paketet 2015-09-04

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Paketet ska komma på måndag, de fick paketet 2015-09-04

Läs villkoren innan du beställer nåt på nätet. Leveranstid exkluderar helgdagar och din leverans är inom 7 dagar, eller? Tullen kan försena leveransen och inget säljaren kan göra åt.
http://activities.aliexpress.com/adcms/www-aliexpress-com/buyerprotection/seller_guaranteed.php#1

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Läs villkoren innan du beställer nåt på nätet. Leveranstid exkluderar helgdagar och din leverans är inom 7 dagar, eller? Tullen kan försena leveransen och inget säljaren kan göra åt.
http://activities.aliexpress.com/adcms/www-aliexpress-com/buyerprotection/seller_guaranteed.php#1

Det har gått långt mer än 7 arbetsdagar sedan jag beställde.

Det har även gått långt mer än 7 dagar innan paketet kom till Sverige, eller kan tullen påverka leveranstiden även om paketet inte ens har kommit hit?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Det har gått långt mer än 7 arbetsdagar sedan jag beställde.

Det har även gått långt mer än 7 dagar innan paketet kom till Sverige, eller kan tullen påverka leveranstiden även om paketet inte ens har kommit hit?

Som andra redan nämnts så räknas inte process tiden med i leveranstiden. Sen kan tullen försena leveranstiden kraftigt och det står i villkoren som jag länkade till. Eftersom FedEx, DHL och andra fraktbolag med expressfrakt alltid tullar. Så räkna mer än 7 dagars leveranstid och inget som säljaren garanterar.
Vid frist så får du bevisa total leveranstid exkluderad FedEx tullens hanteringstid.
Sen får du också vänta 15 dagar efter mottagit produkten, innan du kan öppna en tvist och om det är värt det sen är det upp till var och en.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|