Permalänk
Medlem

Konfigurera dubbla routrar

Hej,

Har en skräprouter/modem från min internetleverantör som jag vill så mycket som möjligt ta ur bruk. Men den måste ju ändå vara kvar i nätverket för att agera modem.
Routern jag använder är en wrt54gl som jag kör dd-wrt.
Kan jag helt enkelt aktivera DMZ i router/modem nr 1 och styra över allt till router nr 2?
Om jag ska öppna portar och sånt vill jag endast behöva gå in i EN router och göra detta så man slipper kladda med 2 stycken. Samtidigt vill jag att mitt nätverk skall vara relativt säkert.

Så hur gör jag för att router/modem nr 1 ENDAST skall agera modem?

Är inte så insatt i ämnet men är inte heller dum i huvudet så behöver lite hjälp på traven bara.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av nil_fisk:

Hej,

Har en skräprouter/modem från min internetleverantör som jag vill så mycket som möjligt ta ur bruk. Men den måste ju ändå vara kvar i nätverket för att agera modem.
Routern jag använder är en wrt54gl som jag kör dd-wrt.
Kan jag helt enkelt aktivera DMZ i router/modem nr 1 och styra över allt till router nr 2?
Om jag ska öppna portar och sånt vill jag endast behöva gå in i EN router och göra detta så man slipper kladda med 2 stycken. Samtidigt vill jag att mitt nätverk skall vara relativt säkert.

Så hur gör jag för att router/modem nr 1 ENDAST skall agera modem?

Är inte så insatt i ämnet men är inte heller dum i huvudet så behöver lite hjälp på traven bara.

MVH

Om du sätter på Bridge mode på modemet istället för NAT så kommer den endast agera som ett modem.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Om du sätter på Bridge mode på modemet istället för NAT så kommer den endast agera som ett modem.

Hittar ingen sån funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nil_fisk:

Hittar ingen sån funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för modem ? Brukar finnas i dom flesta modem.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nil_fisk:

Hittar ingen sån funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Det underlättar en del om du talar om vad det är för router/modem och vilken ISP det gäller.

Det är inte ovanligt att din ISP vet hur man bryggar deras router. Har du kollat med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nil_fisk:

Routern jag använder är en wrt54gl som jag kör dd-wrt.

Nog för att den routern var bra, men den är ju antik nu.
Antar att det är ADSL, har du en ännu äldre router från ISP?
Eller är det dd-wrt funktionerna du vill åt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja jag vet det är gamla grejer, men det känns inte som det borde vara ett problem.
Att jag kör dd-wrt är för att det är kul och greja, sen vetskapen om att en hel drös med funktioner finns vid ett eventuellt framtida behov.

Modem/router: Inteno X5669A
ISP: AllTele fd. Boxer

Som ett litet sidospår kan ni väl tipsa om annat modem/router?
Kanske knöligt att köpa ADSL modem fristående och försöka få det att lira med ISPn dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nil_fisk:

Ja jag vet det är gamla grejer, men det känns inte som det borde vara ett problem.
Att jag kör dd-wrt är för att det är kul och greja, sen vetskapen om att en hel drös med funktioner finns vid ett eventuellt framtida behov.

Modem/router: Inteno X5669A
ISP: AllTele fd. Boxer

Som ett litet sidospår kan ni väl tipsa om annat modem/router?
Kanske knöligt att köpa ADSL modem fristående och försöka få det att lira med ISPn dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Båda enheterna är föråldrade, men har du fråga operatören om det går att brygga Intenon ? Har de någon modernare enhet att erbjuda (som går att brygga?)
Vilka tjänster har du, bara data eller något mer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen Telia ADSL men jag ringde helt enkelt till kundtjänst och sa att jag ville att deras router skulle agera modem och då anslöt dom sig till routern och programmerade om den. Tog 45min från start tills dess att min nya router var igång

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag har visserligen Telia ADSL men jag ringde helt enkelt till kundtjänst och sa att jag ville att deras router skulle agera modem och då anslöt dom sig till routern och programmerade om den. Tog 45min från start tills dess att min nya router var igång

Ja iofs kan det gå att lösa så enkelt, vore ju skönt ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Båda enheterna är föråldrade, men har du fråga operatören om det går att brygga Intenon ? Har de någon modernare enhet att erbjuda (som går att brygga?)
Vilka tjänster har du, bara data eller något mer ?

Har inte pratat med operatören om detta än. Jag har endast data, ej telefoni eller TV.

Finns det nån anledning att byta till modernare grejer om det jag har idag inte är trasigt? Förutom att bryggningsfunktionen kanske finns då.

Tips på vettig router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är min erfarenhet att man inte kan ändra speciellt mycket i routrarna man får från operatören så du bör nog ringa och prata med dom. Självklart kommer det nya och bättre grejer hela tiden, frågan är väl om du har nytta av det?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nil_fisk:

Har inte pratat med operatören om detta än. Jag har endast data, ej telefoni eller TV.

Finns det nån anledning att byta till modernare grejer om det jag har idag inte är trasigt? Förutom att bryggningsfunktionen kanske finns då.

Tips på vettig router?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske finns nått som ger dig Gbit i lanet och 802.11ac wifi eftersom vi började överge 100Mbit och 802.11G för ca 6 år sedan.
När det gäller moderna routrar så beror det mest på prisklass och funktionskrav, det finns hemmaroutrar från några hundra till ungefär 3000kr och vill du köra öppen mjukvara så kolla på mjukvaran först och se vilka modeller den går att installera på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske finns nått som ger dig Gbit i lanet och 802.11ac wifi eftersom vi började överge 100Mbit och 802.11G för ca 6 år sedan.
När det gäller moderna routrar så beror det mest på prisklass och funktionskrav, det finns hemmaroutrar från några hundra till ungefär 3000kr och vill du köra öppen mjukvara så kolla på mjukvaran först och se vilka modeller den går att installera på.

Har kikat lite nu och sett bla annat denna https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/asus-rt...

Kanske skulle försöka få min ISP att brygga modemet och köra ovan nämnda router, eventuellt med Merlin firmware.

Finns det nån vits med modernare modem? Har ADSL 24Mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nil_fisk:

Har kikat lite nu och sett bla annat denna https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/asus-rt...

Kanske skulle försöka få min ISP att brygga modemet och köra ovan nämnda router, eventuellt med Merlin firmware.

Finns det nån vits med modernare modem? Har ADSL 24Mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Om modemet stödjer de tekniker operatören använder så finns det nog ingen vits i att byta det men är det så gammalt att det begränsar på adsldelen så är det en annan sak och då kanske man ska byta det, men det är nått du får fråga operatören om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.