Problem med Func KB-460 Gaming Keyboard MX Red

Permalänk
Medlem

Problem med Func KB-460 Gaming Keyboard MX Red

Hej Sweclockers!

Jag byggde för en tid sedan ihop min första dator som fungerar smärtfritt. Ett mindre problem jag har är med mitt tangentbord, Func KB-460 Gaming Keyboard MX Red.

Jag har min mus, Nexus Silent Mouse Wired 8500B, inkopplad via tangentbordet. Ibland när jag startar datorn fungerar ej tangentbordet direkt, men musen som är inkopplad via tangentbordet fungerar alltid. Tangentbordet fungerar igen då jag drar in och ur USB-porten eller byter port.

Hur kan musen alltid fungera men inte tangentbordet? Någon som stött på något liknande? Någon som vet hur man eventuellt kan åtgärda problemet? Kan det vara något med USB BIOS?

Tacksam för svar och tips!

Dator:

ASUS 24" VE248H 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Gigabyte GTX 970 Gaming G1 --- Func KB-460 Gaming Keyboard MX Red Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO XFX Core Edition 550W 80+ Bronze ASUS Z97-A ATX Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB --- Fractal Design Define R5, Svart

Dold text
Permalänk

Hej. Låter mystiskt ditt problem. Jag har tyvärr ingen lösning på det. Har samma tangentbord som du och har ett annorlunda problem. När jag ska använda windows (flaggan) tangenten händer absolut ingenting. Har testat att byta usb portar till tangentbordet och testade nyss det med att ansluta det en annan dator. Samma problematik kvarstår. Någon med samma problem eller lösning? Eller är det kanske en RMA som gäller? Är för övrig väldigt nöjd med tangentbordet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Hej. Låter mystiskt ditt problem. Jag har tyvärr ingen lösning på det. Har samma tangentbord som du och har ett annorlunda problem. När jag ska använda windows (flaggan) tangenten händer absolut ingenting. Har testat att byta usb portar till tangentbordet och testade nyss det med att ansluta det en annan dator. Samma problematik kvarstår. Någon med samma problem eller lösning? Eller är det kanske en RMA som gäller? Är för övrig väldigt nöjd med tangentbordet.

Fn+F12 för att avaktivera Func-läget så ska det funka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Hej. Låter mystiskt ditt problem. Jag har tyvärr ingen lösning på det. Har samma tangentbord som du och har ett annorlunda problem. När jag ska använda windows (flaggan) tangenten händer absolut ingenting. Har testat att byta usb portar till tangentbordet och testade nyss det med att ansluta det en annan dator. Samma problematik kvarstår. Någon med samma problem eller lösning? Eller är det kanske en RMA som gäller? Är för övrig väldigt nöjd med tangentbordet.

Skrivet av immutable:

Fn+F12 för att avaktivera Func-läget så ska det funka

Hade samma problem som dig förut, och Basse har lösningen!

Permalänk
Skrivet av immutable:

Fn+F12 för att avaktivera Func-läget så ska det funka

Skrivet av robbas:

Hade samma problem som dig förut, och Basse har lösningen!

Aha! Tack så himla mycket. Det löste problemet. Slipper jag reklamera det

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Mitt problem då?

Permalänk
Skrivet av robbas:

Mitt problem då?

Hmm.. Med det moderkortet som du har borde det fungera och inte krångla. Har du någon usb 2.0 port så testa att koppla in tangentbordet via den först. Enda lösningen jag kan komma på så här rakt upp och ner. Ska ju iofs inte spela någon större roll eftersom 3.0 usb är bakåtkompatibel. Men testa i alla fall. Alternativt testa med en annan dator om det är möjligt. Annars kan du gå hit https://www.asus.com/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/ och kika om där finns någon aktuell BIOS uppdatering. Men uppdatera inte BIOS om det inte är absolut akut så att säga. Har förstått att det också kan ställa till det.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU