Tips för Bahnhof kunder med egen Mailserver, Exchange

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mani01:

SSL till mailout.privat.bahnhof.se:465 och en connector som skickar via 259. Jag använder en av mina egna mailkonton på Bahnhof. Inget fungerar...

Användarnamnet ska ha formatet "mb123456" på port 465 med SSL/TLS. Nu var det ett tag sedan men jag har för mig avsändaren måste ha den riktiga (tillhörande) epost-adressen i from-fältet. Vill du sända med annan epost-avsändare i from-fältet lär du förmodligen hitta en annan lösning.

Jag själv kör mest via one.com där både 465/2525 funkar, med giltig "from" adress. Kan skapa obegränsat antal epost-konton för en domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilljulle:

Då bahnhof har gått över till ssl med port 465 /för privatpersoner så sätter detta käppar i hjulet om man råkar köra egen epost server. (Exchange) . Finns lösning som jag tänkte tipsa om här.

Logga in på ECP gå till mailflow, send connectors.

1.Först med Send Connectorn lägg till användarnamn och lösenord för ett mailkonto hos Bahnhof.
2. under Delivery /Smart host ange 127.0.0.1 istället för Tex: mail2.bahnhof.se
2.Öppna Exchange Management shell
4.Get-SendConnector
5.Set-SendConnector -Identity "Din send connector" -Port 259
6.Get-SendConnector "Din send connector"|fl Port för att kontrolera så att porten blivigt ändrad.
7.Ladda ner stunnel. https://www.stunnel.org/index.html
8.Instalera stunnel
9.Skapa ett txt dokument som heter stunnel.conf med :

client = yes

debug = debug

[Bahnhof SMTP SSL]

accept = 127.0.0.1:259

connect = mailout.privat.bahnhof.se:465

cert = stunnel.pem

10. Lägg denna fil under C:\Program Files (x86)\stunnel\config
11. Starta stunnel
12. Testa att skicka mail.
Lycka till.

Tack och bock, fungerar fint i Exchange 2019 CU1.
Dock krävdes det att man i Exchange endast hade "Grundläggande autentisering" valt och inte även bockat i "Erbjud endast grundläggande autentisering efter att TLS har startats" (som det så fint heter ifall management är på svenska.. stunnel sköter all kryptering så mellan Exchange och stunnel ska allt gå okrypterat)

Permalänk
Medlem

Exchange 2016

@Ljugtomten:
Hej
Har du fått det att fungera utan Stunnel?

/Niclas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace2874:

@Ljugtomten:
Hej
Har du fått det att fungera utan Stunnel?

/Niclas

Har inte grävt vidare i det efter att jag fick saker att fungera med STunnel.
Före min Exchange står en eFA 4.0 (https://efa-project.org/) som kanske hade klarat det, nyttjar den för greylisting o.d.