Alltid 99% ram användande

Permalänk

Alltid 99% ram användande

Tjena! Det är mycket möjligt att detta är en felpost så om det är det så är det bara att ta bort/flytta tråden.
Nu till problemet: Det är så att mitt ram användande alltid ligger på 98-99%( och nej jag har inte för många program igång) och hur jag än går så stannar det alltid där, och jag vet inte hur jag ska lösa det. Jag har prövat att scanna igenom datorn med olika virusprogram men ger inga resultat. Jag har inte laddat ner några skumma filer eller liknande. Ibland när jag precis startar datorn så funkar det en stund men sen så stiger det igen. Jag hadde samma problem på den gamla datorn som jag meka ihop, och jag börjar bli trött på det här.. Någon som har en hur jag ska fixa det? Jag kör windows 10. Tack på förhand!

/Mvh Karl

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat i aktivitetshanteraren, vad det är för något som drar så mycket ram?

Permalänk

@anon226320: absolut ingenting, det är något som inte visas som drar minst hälften av all ram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av karlan0728:

@JLidback: absolut ingenting, det är något som inte visas som drar minst hälften av all ram

Lust att dra en printscreen? Hur har du tagit reda på att användningen ligger på 98-99% när du inte kan se vilket program/tjänst som drar stora mängder ram? Var lite oklart i din text, så därav dessa frågor.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Även om du skannat har du antagligen någon trojan eller dylikt som ligger i bakgrunden. Har du prövat skanna med Malwarebytes?

Permalänk

@RealPower: Den hittar inget den heller

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Det var faktiskt AMDs "Gaming evolved-program" som orsakade problemet. När jag avinstallerade programmet så var felet ur världen.

Mitt gick inte upp till 90% direkt utan kom i skurar inom loppet av 20 min.

Har du installerat något nytt program den senaste tiden du kan härleda det till?

Permalänk

@Hucke: Inte som jag kan komma på

Permalänk
Medlem

Killer NIC nätverkskort kanske? Ökända drivrutiner som läcker minne, finns otalet trådar om detta.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Sorry im Danish so my written Swedish is not good

Perhaps you can see it here.
Open Cmd as administrator and write

tasklist /FI "MEMUSAGE GT 400000"

This will show everything that uses more than 400mb of ram.

Visa signatur

Intel 5820k @ 4,7 Ghz| Asus X99-s | GTX 1080TI | 16 GB G.skills Ripjaws DDR4-2400 | WD Black M.2 512GB OS drive | Samsung 860 EVO 1TB Game drive | NZXT H440 | Watercooled, 2 x Alphacool ST30 360mm radiator, 7 x Nb E-loop B12-PS | EK - Supremacy EVO - Acetal + Nickel (Original CSQ) | Dell S2716DG

Permalänk
Medlem

Låter som det kan eventuellt vara något program som har en minnesläcka. Det bör synas som oftast men ibland gör det inte det.
Vad har du för program som startar upp med datorn?
Kolla i Autostart och se om det är något där som du inte känner igen? Testa att inaktivera allt som du kan.
Kollat i Aktivitetshanteraren på fliken Information om det är något där som syns?
Som du säger fortsätter problemet även nu med Windows 10, så har du gjort en "ren installation" eller bara en uppgradering från tidigare OS eller är det en helt ny dator?
Nåja, var bara några snabba tankar.

Permalänk

@Wordian: Det är en "ren" installation. Och när jag kollar i autostart så hittar jag "killer network manager" och där jag har letat runt på nätet så verkar det vara det som är problemet. Nån som vet hur jag löser detta?
Vad är det jag ska kolla efter i information fliken?

Permalänk

@shengli: I only get "No tasks are running witch match the specified criteria."

Permalänk
Skrivet av karlan0728:

@Wordian: Det är en "ren" installation. Och när jag kollar i autostart så hittar jag "killer network manager" och där jag har letat runt på nätet så verkar det vara det som är problemet. Nån som vet hur jag löser detta?
Vad är det jag ska kolla efter i information fliken?

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

msi z97 gaming 5

Permalänk

Har samma moderkort och hade samma problem, datorn började tillslut dö utan BSOD eller memory dump. Vart så allvarligt att jag inte ens kunde avinstallera mjukvaran för killer nätverket. Formaterade och laddade ner drivrutinerna på MSI's hemsida som inte har med mjukvaran. Allt fungerar smidigt nu!

Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk

@felixdahlqvist: Skulle du kunna vara riktigt snäll och länka dom drivers som jag behöver instalera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlan0728:

Ursäkta mig, det var som sagt killer-mjukvaran jag menade, inte gaming evolved!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jag är ganska säker på att alla förstår vad man menar med "virusprogram"

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk

Jag har MSI Z87 Gaming, Samma problem på mitt kort (För vissa) med mjukvaran till nätverkskortet, Jag "löser" det genom att inte installera mjukvaran (Nätverkskortet fungerar ändå)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Skulle göra som @felixdahlqvist säger att ladda ner drivrutinen från deras hemsida men ta den UTAN Killer Network Management.
Som @Dr.Pez säger behövs inte installera mjukvaran från moderkortstillverkaren för att saker ska fungera i Windows 10 som oftast men finns givetvis undantag för det.

Hoppas det löste sig för dig!