Windows Media Center på Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Windows Media Center på Windows 10

Avsaknaden av WMC på Win 10 har fått mig att avstå från att uppdatera min HTPC.
Nu verkar det som om helgen är räddad.
Det blir till att bunkra upp med lite rött vin och börja fixa till det när frugan sett färdigt på tv fredag kväll.

Det blir en ren installation av Windows 10 pro på min Haswell i5 NUC. Har en extra disk så jag kan behålla nuvarande installation om det skiter sig.
Sen efter sedvanlig uppdatering av alla drivrutiner så följa tipsen på http://www.windowscentral.com/install-media-center-windows-10
och sedan ladda allt som hör till min Anysee TC7 för att få live tv från Boxer.
Lätt inspelning i god kvalitet. 5:1 eller 7:1 utan problem.

Va kul det ska bli.

Är det någon på forumet som redan gjort detta?? Tips? Fel?

PS: Jag vill inte ha några tips om Kodi, Mediaplayer eller NextPVR och liknande. De duger inte. DS

Permalänk
Inaktiv

Det såg verkligen enkelt ut att installera Windows Media Player på Windows 10 när man kollade guiden.
Önskar dig all lycka med detta, hoppas det blir till belåtenhet!

Permalänk
Inaktiv

Nja så lätt var det inte. Random avkodning av krypterade kanaler på live HDTV från Boxer. Nu för mycket vin så återkommer i morgon..

Permalänk
Inaktiv

HeHe. Idag var det lätt när jag väl insåg att Win 10 och jag inte var överens om vilken drivrutin som var rätt. Även om jag la in rätt så bytte Win 10 tillbaka efter en stund. Jag fick döpa om den lille rackarn
Allt fungerar, så nu har jag WMC på Windows 10.

Permalänk
Inaktiv

Nu finns uppdaterade versioner på länken ovan och på http://forums.mydigitallife.info/threads/61061-DISCUSSION-Pat...

Permalänk
Avstängd

Får man fråga vad det är som specifikt gör WMC bättre än t ex Kodi som frontend och ServerWMC (Server interface for Windows Media Center) som backend? Är det mest att du föredrar interfacet hos WMC?

Permalänk
Medlem

@anon76929:

Jag har kört Win 10 med Windows Media Center ett par månader på en dator och det har fungerat bra. Det enda som krånglat är att Emby for WMC inte fungerat att uppdatera/konfigurera. Men har inte orkat greja med det. Den aktuella datorn är dock en "extender" så inga egna tuners. Men ser ut som om man kanske vågar ge sig på att uppgradera huvuddatorn från Win 8.1 till 10 baserat på dina resultat. Kör du tuner(s) direkt i Media Center eller använder du DVBLink?

Permalänk
Inaktiv

Jag har gjort både och men sen en av mina Anysee dog i januari kör jag direkt i WMC. Fungerar bra.

Permalänk
Medlem

@anon76929:

OK, tack för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nilsman:

@anon76929:

OK, tack för svar.

Har för övrigt beställt en TECHNOTREND connect CT2-4650 CI USB för att se om den fixar allt som min Anysee gör idag.
Om ja blir det 2-3 till för DVB-link ändamål som streeaming till annan plats. Har en son i Ungern och en dotter i Norge
som gärna testar av möjligheterna.

Permalänk
Medlem

@anon76929:

Intressant. Rapportera gärna hur bra de fungerar med dvblink.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nilsman:

@anon76929:

Intressant. Rapportera gärna hur bra de fungerar med dvblink.

Nu har jag äntligen fått lite tid över så jag kunde köra en installation av TECHNOTREND connect CT2-4650 CI USB på Windows 10 och Windows Media Center.
Tänk va lätt det går om man har lite rött vin att svalka strupen med när man jobbar med DVB.
Fungerar direkt ur box. HD kanaler från Boxer fungerar. Hade lite problem med ljud från Sjuan men rätt vad det var så fungerade det utan att några inställningar ändrats. Bra bild. Flerkanalljud fungerar (sänds ju inget i Atmos så inte kunnat kolla det)
Inspelning fungerar bra som förväntat. Blir till att köpa en till för att se om man får till intern kortdelning och ev streaming via DVB-link.
Kul om dottern i Oslo och sonen i Budapest kan koppla upp sig mot DVB-link och se streamad tv från Sverige igen.
Fungerar det så kan det bli test med ytterligare mottagare så att fler kan se mer. Sex mottagare täcker ju hela Boxers utbud. Går det att köra på ett kort som tidigare så är bytet från Anysee definitivt.
Mottagaren rekommenderas för Boxer i en HTPC konfiguration. Bra drivrutiner (64 bitars inte kollat 32 bitars), medföljande visningsprogram (lite VLC-stuk) OK men inte jättebra utan WMC är bättre. Tänk när Kodi når fram till den funktionaliteten när det gäller live TV med pausering och inspelning. Där finns det en rejäl förbättringspotential att hämta hem.

Kolla mer på DVB-Link via din bästa vän Google --> http://lmgtfy.com/?q=DVB-Link

Permalänk
Medlem

Extremt nyfiken

@anon76929:
Hej kan du berätta exakt vad du har för hårdvara och program förutom Windows 10.

Min Miraclebox har just lagt av. Luktar brända komponenter.

Jag vill bygga en HTPC med följande egenskaper:

  • Windows 10 eller Linux

  • Boxer med MPEG4 och DVB-T2

  • avkodning av krypterade kanaler med VIACCESS

  • minst två tuners

  • inspelningsfunk som är webbaserad

  • streaming till VLC på annan dator

  • uppspelning över HDMI till TV

Kan du eller någon annan hjälpa mig så blir jag såå glad.

Tack på förhand!

felstavning
Permalänk
Inaktiv

@european:
Jag kör en Haswell NUC i5 16 gb ram och 512 ssd.
Program? Win 10 + WMC från länk ovan. Delar av DVB-link sviten men används inte frekvent.
Streaming via DVB-link fungerar utmärkt vid de tillfällen jag kört så.
Anysee och Thecnotrends ddrivrutiner för att köra Boxer (se ovan). HD kanaler fungerar helt OK.
VLC för filmer från "okänd källa" samt för IP-TV från server utomlands.
Kaspersky givetvis Ccleaner, Antimalware och Chrome som webläsare.

Jag tycker att WMC är betydligt mer lätthanterligt högre WFF (wife friendly factor) lätt stt schema lägga inspelningar, sömlös hantering av flera tuners även om jag nu mest kör med en.
Emby använder jag inte så nollkoll på hur det fungerar i Win10.

Återkom gärna om fler frågor.

Permalänk
Medlem

Då är det bara att sätta igång

@anon76929: Tack. Dags att skaffa mig tid för projektet och en dator att köra på. Jag bygger isåfall en dator med ett litet kabinett.

  • Kan du sätta på inspelning via webbsnitt? En dröm är att ha HTPCn hemma, logga in över SSH via brandväggen, kunna väcka den med wake-on-lan och sätta på inspelning.

  • Kan du ha datorn avstängd och få den att gå igång när det är inspelningsdags?

  • Hur många kortplatser behövs? 1) grafikkort, 2) tuner x 2, 3) CI/VIACCESS-läsare -- räcker fyra kortplatser?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av european:

@anon76929: Tack. Dags att skaffa mig tid för projektet och en dator att köra på. Jag bygger isåfall en dator med ett litet kabinett.

  • Kan du sätta på inspelning via webbsnitt? En dröm är att ha HTPCn hemma, logga in över SSH via brandväggen, kunna väcka den med wake-on-lan och sätta på inspelning.

  • Kan du ha datorn avstängd och få den att gå igång när det är inspelningsdags?

  • Hur många kortplatser behövs? 1) grafikkort, 2) tuner x 2, 3) CI/VIACCESS-läsare -- räcker fyra kortplatser?

Vet inte då min NUC alltid står på blir svaret på frågorna 1+2. Den drar ju ingen ström att tala om...

Fråga 3. Min NUC har inga kortplatser utan jag kör på CPUgrafiken och resten via USB. Fungerar ua.

Permalänk
Medlem

Fler frågor

@anon76929: Funderar på en sådan här: Intel I5-baserad NUC samt en Technotrends CT2-4650 CI och köra Windows 10.

Frågor uppstår:

  • Hur programmerar jag inspelningar? Finns det något webbsnitt som följer med mottagaren? Jag vill kunna knappa in inspelningar från landet utan att använda RDP (Remote Desktop).

  • På min Miraclebox går det bara att spela in en krypterad kanal i taget. Antar därför att det behövs ett Boxer-kort per mottagare.

  • Går det att titta direkt från mottagaren med VLC?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av european:

@anon76929: Funderar på en sådan här: Intel I5-baserad NUC samt en Technotrends CT2-4650 CI och köra Windows 10.

Frågor uppstår:

  • Hur programmerar jag inspelningar? Finns det något webbsnitt som följer med mottagaren? Jag vill kunna knappa in inspelningar från landet utan att använda RDP (Remote Desktop).

  • På min Miraclebox går det bara att spela in en krypterad kanal i taget. Antar därför att det behövs ett Boxer-kort per mottagare.

  • Går det att titta direkt från mottagaren med VLC?

Jag gör det direkt i WMC. Om det går att göra utan att använda RDP vet jag inte

Med mottagaren du valt så krävs det ett kort /mottagare. Med Anysse går det att köra flera mottagare mot ett kort.

Har inte testat att köra VLC direkt mot tunern men det beror nog på vilken BDA-drivrutin du använderWindows egna kan ju vara begränsande ibland.

Permalänk
Medlem

kommit en bit på väg

@anon76929: Har nu kommit igång med min Intel NUC och med Technotrend CT2-4650 CI. Det går sådär.

Fungerar:

  • Att titta på TV och spela in med det medföljande TT-Viewer

  • Att titta på krypterade Boxer-kanaler med VIACCESS CI+-modul och Boxer-kort

  • Kanalbyten med TT-Viewer tar tid

  • Att titta på inspelade filmer med VLC

Fungerar inte:

  • Att hämta hem Windows Media Center-zippen (WindowsMediaCenter_10.0.10134.0.zip) från DropBox: "Error (429)
    This account's links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!". Kan du lägga upp zippen under ditt eget Dropbox-konto?

  • Att få kortet att fungera med Kodi

  • Att öppna videokortet från VLC (Open Capture Device)

  • Ljudkrångel 1: För HD-kanaler med Dolby Digital-ljud (.ac3) så blir med TT-Viewer volymen binär: antingen maxvolym eller ingen volym alls.

  • Ljudkrångel 2: För TV4 HD så fungerar inte ljudet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av european:

@anon76929: Har nu kommit igång med min Intel NUC och med Technotrend CT2-4650 CI. Det går sådär.

Fungerar inte:
[ul]
[li]Att hämta hem Windows Media Center-zippen (WindowsMediaCenter_10.0.10134.0.zip) från DropBox: "Error (429)
This account's links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!". Kan du lägga upp zippen under ditt eget Dropbox-konto?[/li]

testa https://mega.nz/#!PwUCQK5K!XLwP6W-RFrYupTVG7Q3oxkW97S6_4cxLDF...

läs mer https://forums.mydigitallife.info/threads/61061-DISCUSSION-Pa...

Permalänk
Medlem

Ja, kom till mega.nz-länken via Windows How to Geek och har nu fått igång WMC. Det mesta verkar funka men SVT1HD och SVT2HD med Dolby Digital-ljud kommer inte ut som de ska. WDC visar en DD-logo men ut kommer inget. Får forska vidare på detta.

Fick även TV4HD-ljudet att fungera efter omstart av TT-Viewer-programmet.

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen med att man måste köra det i Windows 10 när det fungerar i 7:an. Känns också som att aniversary och andra uppdateringar kommer få det att strula.

Angående webbgränssnitt så känns det överflödigt. Vi sätter allt på inspelning som vi vill se. Använder funktionen för serie-inspelning. Samt går igenom varje vecka.

Vi kör det ihop med Windows strömsparläge och inga problem för den att starta. Aldrig missat en inspelning. Men man får se till att väckningstimers är igång i bios o Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Förstår inte poängen med att man måste köra det i Windows 10 när det fungerar i 7:an. Känns också som att aniversary och andra uppdateringar kommer få det att strula.

Angående webbgränssnitt så känns det överflödigt. Vi sätter allt på inspelning som vi vill se. Använder funktionen för serie-inspelning. Samt går igenom varje vecka.

Vi kör det ihop med Windows strömsparläge och inga problem för den att starta. Aldrig missat en inspelning. Men man får se till att väckningstimers är igång i bios o Windows

Självklart har du rätt. Vill man köra Windows 7 så fungerar ju det.
Vill man gå vidare så fungerar ju det oxo, med lite "kul" pill visserligen.
Ser du framåt så är du ju tvingad att gå vidare till Windows 10 om du vill utnyttja alla fördelar i de nya chipset som kommer för Kabylake.
Men valet är ju fritt. å det är bra.

Permalänk
Medlem

Nästan nirvana

@european: Hej!

Nu har jag fått som jag vill ha det med:

  1. Intel NUC med 16 GB RAM och 500 GB SSD, SEK 6400

  2. Technotrend TT-connect CT2-4650 CI, SEK 1600 (hade CI+-modul sedan tidigare)

  3. Windows 10, SEK 2300

  4. DVBViewer och DVBViewer Recording Service, EUR 20

Med denna konfiguration, så kan jag:

  • Väcka (med Wake-on-LAN) min NUC-dator ute på nätet, via SSH in till min brandvägg

  • Nå ett webbinterface för att sätta på inspelning (hemma eller ute på nätet)

  • Streama till och kanalvälja annan dator

  • Titta på HD och krypterade kanaler med mångkanalljud (SVT) via NUCens HDMI utgång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av european:

@european: Hej!

Nu har jag fått som jag vill ha det med:

  1. Intel NUC med 16 GB RAM och 500 GB SSD, SEK 6400

  2. Technotrend TT-connect CT2-4650 CI, SEK 1600 (hade CI+-modul sedan tidigare)

  3. Windows 10, SEK 2300

  4. DVBViewer och DVBViewer Recording Service, EUR 20

Med denna konfiguration, så kan jag:

  • Väcka (med Wake-on-LAN) min NUC-dator ute på nätet, via SSH in till min brandvägg

  • Nå ett webbinterface för att sätta på inspelning (hemma eller ute på nätet)

  • Streama till och kanalvälja annan dator

  • Titta på HD och krypterade kanaler med mångkanalljud (SVT) via NUCens HDMI utgång.

Gott! Varför krångla till det när funktionen finns...

Permalänk

CI+ ??

Skrivet av european:

@european: Hej!

Nu har jag fått som jag vill ha det med:

  1. Intel NUC med 16 GB RAM och 500 GB SSD, SEK 6400

  2. Technotrend TT-connect CT2-4650 CI, SEK 1600 (hade CI+-modul sedan tidigare)

  3. Windows 10, SEK 2300

  4. DVBViewer och DVBViewer Recording Service, EUR 20

Har du CI+ också? Dvs betal HD-kanaler via Boxer? Eller bara fri DVB-T2 kanaler som SVT?

Permalänk
Medlem

@banking4fun: Jajamen. Och inspelningar på SVT1HD och SVT2HD blir med mångkanal om sändningen är i mångkanal.

Permalänk
Medlem

@banking4fun: Och TV4HD, TV3HD och Kanal5HD.

Permalänk
Skrivet av european:

@banking4fun: Och TV4HD, TV3HD och Kanal5HD.

Windows 10?
MCE?

och slutligen denna produkt?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942693&gclid=CPKgzsLYsN...

Kan man ha fler till samma dator utan trassel?

Permalänk

Krävs inte CI+ för detta?

Skrivet av european:

@banking4fun: Och TV4HD, TV3HD och Kanal5HD.

Hur får du till det? Krävs inte CI+ för detta?

Fick följande svar från TechnoTrend ...

TT-connect CT2-4650 CI and TT-budget CT2-4500 CI are both perfectly working in Windows 10.
Please note, that both products are equipped with a CI slot - not with a CI+ slot. There are no PC products available with an integrated CI+ slot from any vendor.
With some special CA modules you can avoid to use a CI+ slot. For example you can use “Unicam Evo” inside CI slot with your smart card and no CI+ slot is needed.