Miljöpartiet förtydligar kulturpolitisk rapport och beskattning av bredband

Permalänk
Melding Plague

Miljöpartiet förtydligar kulturpolitisk rapport och beskattning av bredband

I ett officiellt utlåtande förtydligar Miljöpartiet att den kulturpolitiska rapport som bland annat vill se en bredbandsskatt endast är förslag framtagna av en arbetsgrupp, och att partistyrelsen ännu inte tagit ställning till förslagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör inte saken bättre då det ändå fanns miljöpartister i arbetsgruppen. Att ens tänka tanken var ju helt galet.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Gör inte saken bättre då det ändå fanns miljöpartister i arbetsgruppen. Att ens tänka tanken var ju helt galet.

Precis min tanke...

Man kritiserar ju SD för att "några idioter har dumma åsikter", trots att partiet inte har dessa som officiell politik, vad skiljer mot detta?

Det mer intressanta är väl vem som betalat för denna arbetsgrupps "jobb"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det mer intressanta är väl vem som betalat för denna arbetsgrupps "jobb"?

Vi, som arbetar och betalar skatt motvilligt eller ej.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Gör inte saken bättre då det ändå fanns miljöpartister i arbetsgruppen. Att ens tänka tanken var ju helt galet.

Skrivet av Paddanx:

Precis min tanke...

Man kritiserar ju SD för att "några idioter har dumma åsikter", trots att partiet inte har dessa som officiell politik, vad skiljer mot detta?

Det mer intressanta är väl vem som betalat för denna arbetsgrupps "jobb"?

Ni verkar inte speciellt insatta i hur verkligheten ser ut i det politiska arbetet. ALLA partier har arbetsgrupper som har som uppgift att helt fritt arbeta fram förslag, oavsett om de är verklighetsförankrade eller ej. Letar ni lite kan ni utan problem hitta än fler förslag från alla riksdagspartier som är betydligt mer "galna" är detta.

Sidnot: Jag röstar inte på MP, men någon ordning får det vara bland alla ogenomtänkta uttalanden här.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Blev de rädda för oss på SweC? Det hoppas jag sannerligen >:-]

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det mer intressanta är väl vem som betalat för denna arbetsgrupps "jobb"?

Ska vi vara lite realistiska så kan man ju inte förvänta sig att alla politiker skall snyta ur sig förslag på löpande band som alltid passar alla. Man prövar sig fram tills man hittar ett koncept som fungerar eller så blir man bortröstad i nästa val.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ska vi vara lite realistiska så kan man ju inte förvänta sig att alla politiker skall snyta ur sig förslag på löpande band som alltid passar alla. Man prövar sig fram tills man hittar ett koncept som fungerar eller så blir man bortröstad i nästa val.

Den är sant det du säger men viss måtta för det väl vara.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

jag bjuder på ett par förslag:
Har du en katt, ja då ska du betala en skatt. Men om jag endast äger en hatt? Klart som korvspad, då ska du också betala en skatt.

Jag tror att om man bjuder in kulturarbetare i en arbetsgrupp så bryr de sig inte så värst mycket varifrån skatten tas ifrån. Bara de får pengar för sitt arbete. Kanske är dom partipolitskt obunda men det finns ett egenintressen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Den är sant det du säger men viss måtta för det väl vara.

Vi har med människor att göra. Att fela är mänskligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ajajaj. Det måste svida att sitta i den där arbetsgruppen nu. Snacka om avhyvling

Sen tycker jag det är fel att ha med "kulturarbetare" i gruppen. Vad är en "kulturarbetare"? En person som inte kan försörja sig på sin hobby och ändå vill ha full försörjning, så då går man och gråter till staten.

Jag gör för fan också musik men då jag inte får in tillräckligt med deg på den så har jag ett annat jobb också. Jag blir så trött på folk som bara ska ha och ha. Klipp sig och jobba ihop till pengarna som hederligt folk istället!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ni verkar inte speciellt insatta i hur verkligheten ser ut i det politiska arbetet. ALLA partier har arbetsgrupper som har som uppgift att helt fritt arbeta fram förslag, oavsett om de är verklighetsförankrade eller ej. Letar ni lite kan ni utan problem hitta än fler förslag från alla riksdagspartier som är betydligt mer "galna" är detta.

Sidnot: Jag röstar inte på MP, men någon ordning får det vara bland alla ogenomtänkta uttalanden här.

Jag har tänkt igenom mitt uttalande, tack.

Om detta är intern arbetsgrupp som tycker detta, och den inte är något "vettigt/verklighetsförankrat" så borde det inte publiceras eller förknippas på MP på det sätt det har heller. Nånstans har det ju blivit fel, där någon tyckt att de står för MP och har denna åsikten. (Kan mycket väl vara en miss, ja).

Min poäng var att tydligen då är det okej för MP att säga att detta inte representerar deras politik, medan om SD sätts i samma sits så är det deras politik, utan att någon ens ger dem en chans att försvara sig.
Nu har bara MP hamnat i samma "klister" och då kommer du med en sådan underbar förklaring som gör det hela "okej". Jag ska låna den till SD nästa gång, för ingen har tydligen vetat om detta de senaste 10 åren innan.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ska vi vara lite realistiska så kan man ju inte förvänta sig att alla politiker skall snyta ur sig förslag på löpande band som alltid passar alla. Man prövar sig fram tills man hittar ett koncept som fungerar eller så blir man bortröstad i nästa val.

Realistiska idéerna måste ju dock ändå baseras lite på partiets politik. Eller tror du tex Vänsterns interna arbetsgrupp kommer på iden att sänka skatten för rika? Eller kanske Moderaterna vill ge alla bidrag, oavsett vad? Tvivlar på detta. Utan de måste ju utgå från partiets politik i grunden. Sen är bara frågan hur långt det spårar ur, och de borde nog insett att detta spårade ur rätt illa.

Nånstans måste ju verkligheten sett från partiet de jobbar för, ha lite grundläggande tankar och politisk åsikt bakom, annars är det totalt bortkastad tid och skattepengar. Sen att man kan ha dåliga ideer är en sak, men de bör ändå någonstans baseras på partiets politik, annars kan de omöjligt gå igenom.

Permalänk
Avstängd

Nämen vem hade kunnat ana att en grupp "kulturarbetare" tycker staten ska gå in och försörja just arbetslösa kulturarbetare? Tänk vad lätt allt varit om man var vänster.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem

Vad gäller Miljöpartiet så är väl inte smarta idéer och uttalanden det första jag tänker på......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Realistiska idéerna måste ju dock ändå baseras lite på partiets politik.

Alla partier som inte är enfrågepartier arbetar inom flera politiska områden. Dessutom finns det väl inget som hindrar att ett parti tar en annan riktning så länge det är inom de ideologiska ramarna. Moderaterna som du exemplifierar har ju bytt ställningstagande från att vara ett parti som sparkar på de svagaste i samhället till att öppna både pengapung och famnen för flyktingar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Ozzed: Klarar de inte att jobba ihop slantarna får de väl sätta sig på gatan och köra "please! please!"...

Visst. Är man fast besluten att man minsann inte tänker jobba med annat än sin musik/sina tavlor eller vad det kan vara så är det ju det som återstår. Eller så kan de ansöka om försörjningsstöd hos socialtjänsten, som andra får göra som inte får det att gå ihop. Det är ett jävla daltande med musiker/konstnärer osv och de har en extremt orimlig särställning i samhället som borde skrotas snarast!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Inga problem, SD skulle rösta nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har tänkt igenom mitt uttalande, tack.

Om detta är intern arbetsgrupp som tycker detta, och den inte är något "vettigt/verklighetsförankrat" så borde det inte publiceras eller förknippas på MP på det sätt det har heller. Nånstans har det ju blivit fel, där någon tyckt att de står för MP och har denna åsikten. (Kan mycket väl vara en miss, ja).

Min poäng var att tydligen då är det okej för MP att säga att detta inte representerar deras politik, medan om SD sätts i samma sits så är det deras politik, utan att någon ens ger dem en chans att försvara sig.
Nu har bara MP hamnat i samma "klister" och då kommer du med en sådan underbar förklaring som gör det hela "okej". Jag ska låna den till SD nästa gång, för ingen har tydligen vetat om detta de senaste 10 åren innan.

Realistiska idéerna måste ju dock ändå baseras lite på partiets politik. Eller tror du tex Vänsterns interna arbetsgrupp kommer på iden att sänka skatten för rika? Eller kanske Moderaterna vill ge alla bidrag, oavsett vad? Tvivlar på detta. Utan de måste ju utgå från partiets politik i grunden. Sen är bara frågan hur långt det spårar ur, och de borde nog insett att detta spårade ur rätt illa.

Nånstans måste ju verkligheten sett från partiet de jobbar för, ha lite grundläggande tankar och politisk åsikt bakom, annars är det totalt bortkastad tid och skattepengar. Sen att man kan ha dåliga ideer är en sak, men de bör ändå någonstans baseras på partiets politik, annars kan de omöjligt gå igenom.

Nja, den stora skillnaden i mitt tycke är att det inte är några ledande företrädare för MP som hävt ur sig detta, utan enbart pressen som tagit del av vad en arbetsgrupp tagit fram. När det gäller SD handlar det allt oftare om just ledande företrädare som kommer med de mest horribla påståenden direkt i media och som sedan också kritiseras.

Det blev en liknande grej av detta då Centerpartiet för några år sedan hade en arbetsgrupp som tagit fram förslaget att vi ska ha helt fri invandring till Sverige. Men det var likadant där att det var just arbetsgruppen som tagit fram detta då man vill utmana sin egen politik med extrema förslag för att inte stagnera.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag kan även förtydliga för Miljöpartiet genom att höja ett finger till.

Permalänk
Medlem

Denna grupp av miljöpartister och kultingarbetare är fantastisk. På ett år har man kommit fram till några väldigt bra saker.

Reklamförbud, poesi på tåg, mångfald, bredbandsskatt.

Bra jobbat! Speciellt bra jobbat med tanke på att det bara tog ett år att hitta på det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

dom kan förklara så mycket dom vill. dom har nu officiellt förlorat min röst.
kan vara så att styrelsen inte anser att det är en bra ide, men tillräckligt många inom partiet anser att det är en bra ide så man kan presentera det. alltså är det en poäng dom vill driva igenom och jag vill inte ens att någon jag röstar på har den tanken

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Kan dom inte benämna dessa "kulturarbetare" vid dess rätta namn?
LOBBYIST, det är vad dom är. Dom arbetar enbart för att påverka politiker för deras eget eller klienters räkning.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilka dessa muppar är och var i hierakin de sitter, de är politiker (oavsett färg) som sitter och vill ha mer pengar av folket genom mer skatter. Det enda politiker vill är att punktbeskatta allt och alla, gärna flera gånger, och att på så sätt mjölka arbetarna på varje krona de kan medans de själva sitter på skattefinansierade löner löner som vi arbetare bara kan drömma om.

Nej, politikerföraktet är totalt och den dagen vi får styrande politiker som har en utbildning, verklighetsförankring (t.ex genom ett riktigt jobb ute i verkligheten) och respekt för folket som röstar på dem då kommer jag kunna gå med på att ge en extra krona av min inkomst för att förbättra saker. Att ytterligare beskatta bredband (som det redan är skatt på) för att finansiera lata "kulturarbetare" så att de kan sitta och fisa hela dagarna medans de flummar runt av ångorna från limmet och oljefärgen är så verklighetsfrånvarande som det kan bli, och läggs ytterligare på det berg av skräpförslag som våra inkompetenta politiker dagligen kommer med.

Permalänk
Medlem

Finns väl bara ett handfull par personer som uppskattar en konstutställning gjord av en "modern art" person som ingen förstår. Eller ett obskyrt projekt som bara blockerar folk i sina dagliga liv.

Däremot älskar nästan alla bredband! Så en kultur-beskattning skulle vara perfekt för att främja utbyggnaden av Sveriges digitala motorvägar, och ploga en säker framtid!

Permalänk
Medlem

Denna idé skulle aldrig ens lämnat ritbordet.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ni verkar inte speciellt insatta i hur verkligheten ser ut i det politiska arbetet. ALLA partier har arbetsgrupper som har som uppgift att helt fritt arbeta fram förslag, oavsett om de är verklighetsförankrade eller ej. Letar ni lite kan ni utan problem hitta än fler förslag från alla riksdagspartier som är betydligt mer "galna" är detta.

Sidnot: Jag röstar inte på MP, men någon ordning får det vara bland alla ogenomtänkta uttalanden här.

Det jag kritiserade var att dels att arbetsgruppen till viss del bestod av miljöpartister (därmed koppling till Miljöpartiet i sig, oavsett deras officiella ståndpunkt), samt att hela idéen överlevde hela vägen till ett förslag till partistyrelsen. Hade de bara diskuterat frågan i sig, insett att den ej är verklighetsförankrad och kastat den i soptunnan, hade jag knappast brytt mig. Nu känns det mest som folk sitter och hittar på saker utan någon form av eftertanke.

Dock låter det rätt najs att sitta en arbetsgrupp, häva ur sig ogenomtänkta och verklighetshämmade idéer, och dessutom få betalt för det

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Alltså Jag bor på landet har ingen tv antenn har mitt bredband (mobilt ) betalar redan 499 och är jag ledig från jobbet räcker det i 20 dagar. Bättre ligga på öka surf potten som är ett skämt. Istället att jobba på sådant här

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

Vi borde röra oss mot en mer teknokratiskt demokrati. Det räcker inte säga att du är gud på nationalekonomi om du inte har doktorerat i nationalekonomi. Du kan inte vara energiminister om du är i grund och botten en socionom. Jag saknar karismatiska politiker, som leder. Alla kan vara chefer och ministrar, men det är en ledare vi behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Det jag kritiserade var att dels att arbetsgruppen till viss del bestod av miljöpartister (därmed koppling till Miljöpartiet i sig, oavsett deras officiella ståndpunkt), samt att hela idéen överlevde hela vägen till ett förslag till partistyrelsen. Hade de bara diskuterat frågan i sig, insett att den ej är verklighetsförankrad och kastat den i soptunnan, hade jag knappast brytt mig. Nu känns det mest som folk sitter och hittar på saker utan någon form av eftertanke.

Dock låter det rätt najs att sitta en arbetsgrupp, häva ur sig ogenomtänkta och verklighetshämmade idéer, och dessutom få betalt för det

Ja, jag har aldrig sagt att jag är för det arbetssättet utan bara konstaterat att det är så man arbetar i alla partier i riksdagen. Det finns många märkliga saker gällande politikerna, deras arbetssätt och deras förmåga att inte vara direkt verklighetsförankrade.

Nu får vi ju även se att gällande regler och bestämmelser för riksdagsledamöter och deras arbete är på tok för generösa när SD-ledamöterna tänker åka land och rike runt och slösa på skattebetalarnas pengar istället för att göra sitt jobb i riksdagen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Man skulle kunna se hela grejen som ett konstverk.
Hur man kan måla upp känslostormar i människor genom att plita ner några ord i digital form och sedan distribuera ut den. Vänta, vänta, väänta. Pang, där kom känslostormen och vreden - äkta eller spelad.
Så nog har arbetsgruppen av kulturarbetare visat kultur, utan att veta om det.

För det bör de få ett år i Gulag och en traktor.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0