[SOLVED]Orolig över GPU Temp och %Load (MSI GTX 980 4G)(möjligtvis defekt)

Permalänk

[SOLVED]Orolig över GPU Temp och %Load (MSI GTX 980 4G)(möjligtvis defekt)

Tjena, körde igång GPU-Z idag för att titta lite temperaturer medans jag lirade. Körde wow och såg att GPU Load låg på 100% och 60-ish grader hela tiden. Detta medan endast 1.8GB minne används. Är orolig över att mitt kort är defekt eller något. Lirar på 100+ fps hela tiden och känns konstigt att den ligger på 100% när 1.8/4GB minne används.

Uppskattar all hjälp jag kan få

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Tjena, körde igång GPU-Z idag för att titta lite temperaturer medans jag lirade. Körde wow och såg att GPU Load låg på 100% och 60-ish grader hela tiden. Detta medan endast 1.8GB minne används. Är orolig över att mitt kort är defekt eller något. Lirar på 100+ fps hela tiden och känns konstigt att den ligger på 100% när 1.8/4GB minne används.

Uppskattar all hjälp jag kan få

Runt 60c med hög belastning är svalt!!

Belastning på GPU har ju inte med att göra med minnesåtgång...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Runt 60c med hög belastning är svalt!!

Belastning på GPU har ju inte med att göra med minnesåtgång...

Varför ligger mitt grafikkort på 100% load medans jag spelar typ WOW då? samma sak gäller diablo 3, har upp till 350 fps på båda.

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Skrivet av CrispyCustoms:

Varför ligger mitt grafikkort på 100% load medans jag spelar typ WOW då? samma sak gäller diablo 3, har upp till 350 fps på båda.

Den pungar ut så mycket som möjligt. Du kan sätta en FPS-limit så ska du se att load går ner

Permalänk
Medlem

Att den ligger på 100% betyder att den får sträcka på benen så mycket den vill. Ofta brukar man kunna se om ens CPU flaskhalsar. Det gör du om du märker att du inte har 100% load på GPU och CPU load ligger på 100%.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

skulle det vara defekt på grund av hög använding? X)

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Sätt en FPS gräns, t.ex om du har en 60Hz skärm så behöver du inte mer än 60 fps då skärmen ändå inte kan via mer än 60. GPU load och minnesanvändning är 2 olika saker, GPU är egentligen inte en förkortning för grafikkort i allmänhet som vissa tror, utan det är grafikprocessorn på dit grafikkort som är din GPU. Och din GPU ligger på så hög load eftersom du inte ställt in att det inte behöver pumpa ut mer frames än vad din skärm klarar av, så den pumpar då ut så mycket det bara kan.

Permalänk

Nu vaknade jag upp, slog på vertical sync så ligger på 60 fps. Kortet ligger på 30-40% load nu.

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem

Där ser du! WoW kräver inte så mycket grafikminne, det är därför du inte använder så värst mycket, dock kräver 100fps+ en hel den GPU kraft, det var därför som du hade så hög användning på den Och så länge du kan lira med V-sync i 60fps+ så är det ju perfekt för din skärm, då slipper du screen tearing och trots att V-sync brukar försämra fps lite så spelar det ju ingen roll så länge du spelar spel där du fortfarande har 60fps med V-sync på

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

Där ser du! WoW kräver inte så mycket grafikminne, det är därför du inte använder så värst mycket, dock kräver 100fps+ en hel den GPU kraft, det var därför som du hade så hög användning på den Och så länge du kan lira med V-sync i 60fps+ så är det ju perfekt för din skärm, då slipper du screen tearing och trots att V-sync brukar försämra fps lite så spelar det ju ingen roll så länge du spelar spel där du fortfarande har 60fps med V-sync på

Ja, känns onödigt att pressa kortet till 300 fps när man har en 60HZ skärm

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240