Billigaste mediaspelaren som tar många format?

Permalänk
Medlem

Billigaste mediaspelaren som tar många format?

Är på jakt efter en mediaspelare till sovrums-TVn, smart-tv-funktionen är riktigt kass och uppdaterar sällan vad som ligger i den delade mappen på datorn. Så vad är lättast? Får gärna klara av alla vanliga format som kan tänkas finnas på nedladdade filmer/serier etc. Chromecast 2 verkar ju trevlig, men den är väl mer tänkt för Netflix/Viaplay etc. snarare än lokala filer.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Raspberry Pi 2, har en sådan, en boxee box och har ägt två Popcorn Hours (båda pajade efter ett par år), och jag måste säga att RPi2 är outstanding, tar allt jag kastat på den, över samba/ windows share, och fixar sub/idx-filer

EDIT: Kör OSMC som OS på RPi'n och så Kore som app i android-telefon för att styra mediauppspelnings-funktionerna

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Har du några önskemål om programvara (Plex, Kodi etc.) ? Själv har jag en Apple TV (3) som jag strömmar material till via Plex och tycker att det fungerar bra men många verkar föredra Kodi.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

@Kakann: Raspberry Pi 2, har en sådan, en boxee box och har ägt två Popcorn Hours (båda pajade efter ett par år), och jag måste säga att RPi2 är outstanding, tar allt jag kastat på den, över samba/ windows share, och fixar sub/idx-filer

EDIT: Kör OSMC som OS på RPi'n och så Kore som app i android-telefon för att styra mediauppspelnings-funktionerna

Raspberry pi verkar ju nice, hur bökigt är det att installera och få allt klart på en sån? Antar att den inte är förkonfkgurerad? Funkar det att köra Viaplay på en sån? Tittar en del på fotboll och det vore trevligt. Går det att styra den via iPhone?

Skrivet av ågren:

Har du några önskemål om programvara (Plex, Kodi etc.) ? Själv har jag en Apple TV (3) som jag strömmar material till via Plex och tycker att det fungerar bra men många verkar föredra Kodi.

Apple TV verkar inte ha stöd för tex mkv, eller har jag fel? Annars bryr jag mig inte så mycket om vad det är jag köper egentligen, vill bara att den ska svälja många filformat och helst viaplay.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 2 kör jag. Använder OpenELEC. Det finns färdiga img. filer att ladda ner. Du skriver imagen till raspberryns sd kort. Precis som när du gör en bootbar usb. Sen är de bara att tuta o köra! Viaplay o fler svenska playkanaler finns som plugins. Du kan använda telefonen som fjärrkontroll med deras app "Kore"@Kakann:

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Raspberry Pi 2 kör jag. Använder OpenELEC. Det finns färdiga img. filer att ladda ner. Du skriver imagen till raspberryns sd kort. Precis som när du gör en bootbar usb. Sen är de bara att tuta o köra! Viaplay o fler svenska playkanaler finns som plugins. Du kan använda telefonen som fjärrkontroll med deras app "Kore"@Kakann:

Vart hittar man viaplay? Har letat som en tok.
Sen på kore kan man ställa om från piltangenter till ”touch" likt Yatse?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Chromecast är mest tänkt för streamtjänster ja. Men det går att ladda ner appar som spelar filer från nätverket också. Provade här om dagen och den tog inte DTS ljudet i mkv filerna t ex så för att få det till en komplett mediaspelare så bör man nog köra plex, som också finns. Om filerna ligger på din dator så kan du ju lika gärna köra plex server på den också. Så det borde absolut vara ett alternativ.

Jobbigare för mig som har filerna direkt på nätverket och inte kan köra plex eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plex är ju en väldigt smidig lösning utöver detta med. Den minns var du pausade även om du byter enhet och laddar automatiskt hem undertexter. Blir som ett eget Netflix. Titta vidare där du var i mobilen eller ett annat rum tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Viaplay funkar inte på Pi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Jodå, i princip förkonfigurerat, man får ställa in var på nätverket man har sina filer, och lite så, tog kanske 60min från jag kom hem med grejorna tills jag testspelade min första film på den, finns väldigt många guider, och det fixar nog alla

Näe, Viaplay verkar inte fungera på RPi'n, silverlight, och DRM verkar den ha problem med, tyvärr.

Och Kore verkar finnas till iPhone.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Du får lägga till andra repositories. Men med risk för att bryta mot forumregler så lämnar jag det vid "lägga till andra repositories" Har inte provat Kore med annat än knappar
@bärplockaren:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Raspberry pi verkar ju nice, hur bökigt är det att installera och få allt klart på en sån? Antar att den inte är förkonfkgurerad? Funkar det att köra Viaplay på en sån? Tittar en del på fotboll och det vore trevligt. Går det att styra den via iPhone?

Apple TV verkar inte ha stöd för tex mkv, eller har jag fel? Annars bryr jag mig inte så mycket om vad det är jag köper egentligen, vill bara att den ska svälja många filformat och helst viaplay.

Det är ju Apple så den stöder typ ingenting som fristående produkt men däremot går det utmärkt att strömma i stort sett allt via Plex, bl.a. mkv. Det finns även en officiell Viaplay-app.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz