Uppgraderingstips för två år gammal dator

Permalänk
Medlem

Uppgraderingstips för två år gammal dator

Hej!

Sommaren 2013 köpte jag mig en dator från Inet med eget valda komponenter. Nu känner jag för att uppgradera datorn och skulle behöva några hjälp och tips från er som sitter på mer kunskap kring komponenter. Det jag huvudsakligen funderar på att uppgradera är GPU och RAM.

Jag spelar och livestreamar CS:GO och ibland händer det att jag spelar andra spel som t.ex. H1Z1 och Rocket League men det är inte alltför ofta. Streamandet och min kanal på Twitch är något som jag tar på allvar så det är viktigt för mig att kunna bibehålla snarlik fps i CS:GO när jag streamar som när jag inte gör det.

Komponenter i datorn idag:
https://gyazo.com/9d65059f844aeb1436bc3ee77df499e2

Jag har blivit tipsad om ASUS GTX 970 Strix som tydligen skall vara ett fint kort. Några synpunkter/erfarenheter kring det?
(http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-s...)

Hur 'värt' anser ni det vara att uppgradera datorn i dagsläget? Jag tappar ungefär 120-150 fps med streamen igång och som ni vet är det viktigt att ha en bra fps i just CS.

Budget: 5000-7000 kronor

Om ni skulle ha fler tips eller synpunkter på uppgraderingar så tveka inte att skriva det. All hjälp uppskattas!

Mvh

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ilhan:

Hej!

Sommaren 2013 köpte jag mig en dator från Inet med eget valda komponenter. Nu känner jag för att uppgradera datorn och skulle behöva några hjälp och tips från er som sitter på mer kunskap kring komponenter. Det jag huvudsakligen funderar på att uppgradera är GPU och RAM.

Jag spelar och livestreamar CS:GO och ibland händer det att jag spelar andra spel som t.ex. H1Z1 och Rocket League men det är inte alltför ofta. Streamandet och min kanal på Twitch är något som jag tar på allvar så det är viktigt för mig att kunna bibehålla snarlik fps i CS:GO när jag streamar som när jag inte gör det.

Jag har blivit tipsad om ASUS GTX 970 Strix som tydligen skall vara ett fint kort. Några synpunkter/erfarenheter kring det?

Hur 'värt' anser ni det vara att uppgradera datorn i dagsläget? Jag tappar ungefär 120-150 fps med streamen igång och som ni vet är det viktigt att ha en bra fps i just CS.

Om ni skulle ha fler tips eller synpunkter på uppgraderingar så tveka inte att skriva det. All hjälp uppskattas!

Mvh

Klocka processorn ev köp 980/Ti begagnat på marknaden o sälj 770:et till mig

Streamen o cs:go bryr sig bara om din processor så överklocka eller betala för X99 system.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilhan:

Hej!

Mvh

Överklocka processorn och köp ett nytt grafikkort.
970/390/390X/980 Ti t.ex.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Överklocka processorn och köp ett nytt grafikkort.
970/390/390X/980 Ti t.ex.

Vågar man verkligen överklocka sin processor? Inet supporten säger att det är garantibrytande och att de inte kan hjälpa mig med det. Frågan är hur lång garanti man har kvar på processorn anyway.

Hur går tankarna kring uppgraderat RAM minne då? Skulle det inte fylla någon som helst funktion för mig som streamer att gå upp från 8 till 16 i RAM?

Tack för hjälpen förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilhan:

Hur går tankarna kring uppgraderat RAM minne då? Skulle det inte fylla någon som helst funktion för mig som streamer att gå upp från 8 till 16 i RAM?

Känner du att det går trögt idag stundtals så kör på, annars slå till på ett gtx 980 och kanske en fetare ssd disk om du har dåligt med utrymme.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilhan:

Vågar man verkligen överklocka sin processor? Inet supporten säger att det är garantibrytande och att de inte kan hjälpa mig med det. Frågan är hur lång garanti man har kvar på processorn anyway.

Med tanke på att forumet heter SweClockers, så ja
Åtminstone Inet har 3 års garanti så du har väl lite över ett halvt år kvar. Någon annan får fylla i ifall det faktiskt bryter mot garantin, både processorn och moderkortet är ju gjorda för överklockning. Om du inte vågar överklocka finns det inget annat val än 4790k (måste uppdatera BIOS för att passa Z87 eller 6700k (måste byta moderkort och minnen) för att höja singeltrådsprestanda.
5820k kanske hjälper till streaming, men den har så låg frekvens att du kommer att få sämre prestanda i vissa saker om du inte överklockar. Dessutom måste du ha nytt moderkort och nya minnen.

Finns säkert någon som kan hjälpa om du bestämmer dig för överklockning.

Det har jag tyvärr ingen aning om.
Kommer du ofta upp i 8GB? Isåfall skulle 16GB hjälpa

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
99:e percentilen

Ett bättre grafikkort kommer inte hjälpa dig eftersom streaming enbart är CPU-tungt (om du kodar på CPU, förstås). Överklockning av CPU är en bättre väg att gå, och ja, det vågar man; K-processorer är gjorda för att överklockas. Rimligen bör du sikta på en modest överklockning till kanske 4,3 GHz.

Dessutom kan du se över dina inställningar i OBS. Posta gärna screenshots från Video, Encoding och Advanced, så kan vi hjälpa dig med det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

På med en eftermarknadskylare och skruva upp multipeln.
4,2-4,5ghz brukar man lätta kunna skruva upp dem i =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ett bättre grafikkort kommer inte hjälpa dig eftersom streaming enbart är CPU-tungt (om du kodar på CPU, förstås). Överklockning av CPU är en bättre väg att gå, och ja, det vågar man; K-processorer är gjorda för att överklockas. Rimligen bör du sikta på en modest överklockning till kanske 4,3 GHz.

Dessutom kan du se över dina inställningar i OBS. Posta gärna screenshots från Video, Encoding och Advanced, så kan vi hjälpa dig med det.

Jo, fast min generalla spelupplevelse och fps i spelet kommer nog öka med ett nytt grafikkort!

Jag postar lite prints från mina OBS inställningar. Det kan mycket väl vara så att jag har helt fel inställningar för mina förutsättningar.

https://gyazo.com/d0cc7db36c2aa68c4d3f401cbf3d7e9a
https://gyazo.com/c9286b459139faffa8b239189a454b3d
https://gyazo.com/6114d8a4954a6b1119409c8a6c47f25b
https://gyazo.com/a4db7d144b1fa45e50a2465b971246a9
https://gyazo.com/d7e780cb01f63468b4f488ff7498680d

On topic: Just nu lutar det åt att jag köper ett nytt grafikkort + 16GB RAM och ber någon om hjälp med att överklocka min processor. En vän tipsade mig om Asus GTX 970 Strix som tydligen skall vara ett bra kort. Några synpunter/erfarenheter av det kortet?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ilhan:

Jo, fast min generalla spelupplevelse och fps i spelet kommer nog öka med ett nytt grafikkort!

Varför tror du det? Om du till exempel kör 1920x1080, och särskilt om du inte kör så höga inställningar, känns det osannolikt att ett GTX 770 skulle vara flaskhalsen i CS:GO (men jag har inga siffror eftersom ingen benchar CS:GO, så jag gissar mest). Upplever du att du har problem att ligga på 300 fps (eller vad du nu siktar på) när du inte streamar? Om nej så är det helt onödigt att köpa ett bättre grafikkort.

Det ser jättefint ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till CS:GO och streaming

Tja

Jag har bestämt mig för att uppgradera min dator och främst mitt grafikkort nu från ett MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr till ett nyare kort. Har ni några förslag på grafikkort som skulle kunna passa mig? Har blivit tipsad om ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX som tydligen skall vara ett bra grafikkort så jag funderar lite på att skaffa mig det.

Budget: 3000-5000 kronor

Jag spelar och streamar CS:GO och tar både spelandet och streamandet seriöst. Övriga komponenter i datorn ser ni här men jag har också tänkt att uppgradera mig till 16GB RAM i samma veva

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av ilhan:

Tja

Jag har bestämt mig för att uppgradera min dator och främst mitt grafikkort nu från ett MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr till ett nyare kort. Har ni några förslag på grafikkort som skulle kunna passa mig? Har blivit tipsad om ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX som tydligen skall vara ett bra grafikkort så jag funderar lite på att skaffa mig det.

Budget: 3000-5000 kronor

Jag spelar och streamar CS:GO och tar både spelandet och streamandet seriöst. Övriga komponenter i datorn ser ni här men jag har också tänkt att uppgradera mig till 16GB RAM i samma veva

Tack på förhand!

varför inte ta ett R9 390 eller 390X ?
du får 390X för några hundra kr mer än 970 och chansen att det är coilwhine är klart mindre.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196504

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

varför inte ta ett R9 390 eller 390X ?
du får 390X för några hundra kr mer än 970 och chansen att det är coilwhine är klart mindre.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196504

Jag hade aldrig hört talas om R9 och 390X korten och allt vad de heter innan jag bestämde mig för att köpa nytt grafikkort. Vad är det som gör att de korten är bättre? Förr har jag alltid tänkt att det är GeForce korten som gäller, vet inte varför.

Edit: Jag ser nu att grafikkortet som du länkade har 8GB minne. Men vore intressant med en snabb sammanfattning om dessa, för mig, rätt okända och "nya" korten.

Permalänk
Skrivet av ilhan:

Jag hade aldrig hört talas om R9 och 390X korten och allt vad de heter innan jag bestämde mig för att köpa nytt grafikkort. Vad är det som gör att de korten är bättre? Förr har jag alltid tänkt att det är GeForce korten som gäller, vet inte varför.

Edit: Jag ser nu att grafikkortet som du länkade har 8GB minne. Men vore intressant med en snabb sammanfattning om dessa, för mig, rätt okända och "nya" korten.

"nya" ? dom flesta korten i det segmentet är ju 6-12månader gamla,
har du aldrig hört att AMD gör grafikkort ?
om du sett några Fredagspanelen så går Emil in på att 8GB kan vara en bra ide om du spelar ex: skyrim med extra texturpaket. eller ska köpa en 4k monitor

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om det primära syftet är att spela och streama CS:GO så behöver du inte uppgradera din GPU då den har tillräckligt med kraft för att nå 300fps stabilt. CS är CPU krävande och är det något som sätter stop så är det processorn.

Om du känner att du ändå vill uppgradera så har Nvidia korten en "video encoder" i form av "NVENC" som är kanon för att avlasta processorns belastning vid streaming då GPUn sköter själva omkodningen. NVENC kommer i olika versioner beroende på vilken arkitektur du köper, det kan vara något att fundera på vid köp. Jag använder själv NVENC och det fungerar fint.

EDIT: Såg nu att du använder x264, byt till NVENC för att minska belastningen. Sen har du väl en 1920x1080 skärm? Under video har du skalat ner till 720p på fel ställe. Använd "Upplösnings-nedskalning" istället.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Hedersmedlem

@ilhan *Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning), se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Cs go gillar snabba processorer före de senaste grafikkorten.
Jag har ett 970kort med 3570k processor och min bror har 770kort och 4690k processor.
Båda har 8gb ram.
Våra riggar genererar samma fps på cs go.
Cs go är byggt på en idag gammal motor som inte gör att du kommer upp i 2gb+ i vram.

Att klocka din processor är gratis så börja där.
Skulle vilja säga att du borde komplettera med en bättre kylare men finns ändå lite överklockspotential även med standardkylaren.
Var dock observant på temperaturerna.
Troligtvis kommer den bli för varm och börja throttla som för dig medför att det kommer börja lagga och hacka.

Har kompisar som än idag kör på 660/670/680 kort som har nästan lika bra fps som jag i cs go.
Kan vara så att 600 korten är bättre anpassade till dx9 än vad 900 serien är?
Är iaf den enda logiska teorin som jag har =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför du behöver nya saker. Har samma GPU som du och en 4670k som ej är klockad. Sitter på 250 fps i snitt i CSGO med ultra settings och streamar med OBS i 720p.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl