Fyra dagar i Nordkorea
Halloj SweC,
jag la nyligen upp i Köp- och sälj-tråden en bild på en tavla jag köpte i Nordkorea ( här) och det kom önskemål om att jag skulle göra en tråd om resan så jag tänkte jag gör det här nedan. Jag kommer dela upp det i spoilers för att tråden inte ska vara superlång.
Jag är en 23-årig student som bor i Lund och älskar att resa. Jag har länge velat åka till Nordkorea då det är ett land som fascinerar mig otroligt mycket och en av mina föräldrar behövde åka dit inom jobbet vilket gjorde att jag och resten av familjen fick möjligheten att följa med. När man får en sådan chans säger man knappast nej! Jag älskar att fotografera men är en usel fotograf så har ni några kommentarer kring bilderna är de välkomna, jag fotar med en Nikon d5100 och under resans gång standardobjektivet 18-55mm. De fotade i RAW och redigerade i lightroom.
Nordkorea är ett väldigt stängt land och såvida du inte tillhör ett utav 20 utvalda länder krävs det ett visum för att besöka Nordkorea. Utöver det behöver man godkännande från en nordkoreansk resebyrå (mer info här). Därav behövde vi åka till en ambassad för att fixa visum. Då en av oss bor i Peking blev det naturligt att vi åkte till ambassaden i Peking. Det finns i princip ingen information kring ambassaden förutom var den ligger så vi dyker upp på avtalad tid och surprise surprise, det är stängt. Så vi åker iväg och kommer tillbaka senare. Jag har inga bilder från ambassaden för att det kändes fruktansvärt korkat att ta bilder där men snodde en från google: