Permalänk

Budgetprojekt i TV-bänken

Jag har på sistone funderat lite på att sätta ihop ett ITX-system som jag får in i TV-bänken. Jag har verkligen inte några höga prestandakrav men det kan vara kul att kunna lira lite framför TVn med handkontroller.

Orsaken till att jag ens funderar på detta är att jag redan har ganska mycket komponenter. Det jag behöver är egentligen bara moderkort, CPU och en GPU (som råkar vara de dyraste komponenterna). Eftersom jag inte har lust att lägga ut särskilt mycket pengar (runt 2 000 kr) tänker jag göra ett försök på begagnatmarknaden. Här är min tänkta setup:

Ska köpas:
Pentium G3258 Anniversary
Ett billigt H81-moderkort för ITX med OC-möjlighet
Begagnad GPU runt 1000-lappen

Har:
PSU 500W Guld
8 gig ram
Chassi
750 gb HDD

Går det att spela hyfsat på en Pentium Anniversary? Har kollat siffror från Sweclockers som inte är superbra, men från andra tester ser det lite bättre ut. Jag spelar mest spel med några år på nacken.

Vilken GPU passar bäst prestandamässigt för 1080p?

Behöver jag en SSD egentligen?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

G3258 är bara värt ett köp om du har möjlighet att klocka upp den. Det är då den visar framfötterna. Hur som helst är det fortfarande en 2-kärnig processor så om du tänkt köra lite nyare spel är 4:a att rekommendera. Med din budget och att du vill köpa begagnat lär du kunna hitta en Intel i3 eller AMD FX6300 med moderkort för ca 1000kr. För 1000kr lär du kunna fixa en hyffsad begagnad gpu, typ GTX 680/960. Eftersom du har 500w så begränsar det lite från AMD:s utbud men ett r9 280/380 ska gå bra om du hittar till rätt pris.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

G3258 är bara värt ett köp om du har möjlighet att klocka upp den. Det är då den visar framfötterna. Hur som helst är det fortfarande en 2-kärnig processor så om du tänkt köra lite nyare spel är 4:a att rekommendera. Med din budget och att du vill köpa begagnat lär du kunna hitta en Intel i3 eller AMD FX6300 med moderkort för ca 1000kr. För 1000kr lär du kunna fixa en hyffsad begagnad gpu, typ GTX 680/960. Eftersom du har 500w så begränsar det lite från AMD:s utbud men ett r9 280/380 ska gå bra om du hittar till rätt pris.

Tack för svaret!
Jag tycker mig ha sett ganska många Pentium här på marknaden så den kan ju vara lättare att få tag på, annars hade en i3:a varit fint. Tanken är att överklocka pentiumen.
Finns det ens ITX-moderkort till FX-serien, förresten?

Vill lägga så lite pengar som möjligt på detta, eftersom det bara är ett hobbyprojekt för skojs skull. Spel jag tänkt mig att spela är bland andra Skyrim och några gamla CoD-titlar. Ska fungera lite som en konsol för spel med kompisar.

Plan B hade varit att skaffa en Steam Lync, men jag har inte möjlighet att köra trådad anslutning från huvuddatorn (och det är kul att bygga datorer).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Uppdatering: Det verkar som att Intel låst överklockningen av H81-kort i nya bios-uppdateringar så där går ju Pentium Anniversary bort. Kör på en i3:a istället. Det blir lite dyrare men då är jag inte beroende av OC och får hyperthreading på köpet.

Vad för begränsningar sätter ett H81-kort jämfört med Z-versionerna egentligen? Av vad jag kan läsa mig till så är det förutom OC bara att det är färre minnesplatser och färre PCI-banor, vilket inte spelar någon roll egentligen på ett ITX-kort.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S